Headlines

Palau wordt onderdeel van Casala

 Domotex op stapel 

'Rood design' in Brussel

 

 

 



 

Kantoor- en Projectmeubilair

Vepa uit Hoogeveen gaat haar activiteiten in Duitsland uitbreiden. De Nederlandse kantoormeubelfabrikant en -inrichter richt zich daarbij op de introductie van een duurzaam en innovatief assortiment kantoormeubelen. Hiertoe wordt een 'living showroom' geopend in Frankfurt.

Vepa-directeur Janwillem de Kam licht toe: “We waren al actief in Duitsland, maar willen onze aanwezigheid op deze perspectiefrijke markt uitbreiden. Daarom openen wij deze week onze ‘living showroom’ op de twintigste verdieping van de Westhafen Tower in Frankfurt, het financiële hart van Duitsland. Op deze manier komen we naar onze relaties toe, op een plek met één van de mooiste uitzichten van Frankfurt.”

Paul Zuidema, Director International vult aan : “Dit startschot in Duitsland maakt deel uit van onze groeiende internationale ambities. Wij bieden een aantrekkelijk geprijsd, solide en duurzaam assortiment kantoormeubelen, gericht op de Duitse markt.”

Gedurende de openingsweek wordt in Frankfurt het startschot gegeven voor de uitbreiding in Duitsland. Thema is internationaal zakendoen. Een leidende Nederlandse ondernemer, Hans ten Cate, spreekt over ondernemen en kunst (Toyisme). Later spreekt Lei Ummels, de voormalige CEO van de Europese technologieonderneming Spie (38.000 medewerkers) over groei. Aansluitend, op vrijdag 19 januari, spreekt Till Schneider, de Duitse architect die onder andere de Westhafen Tower heeft ontworpen, het gebouw waar de openingsevents worden gehouden. Zijn inleiding gaat over de wijze waarop de rivier de Main weer werd betrokken bij de binnenstad en de rol die de Westhafenplatz daarbij speelde; een voorbeeld van succesvolle stadsvernieuwing.

Vepa positioneert zich in Duitsland als duurzaam, innovatief en ‘net even anders’: meubilair en inrichtingsconcepten ‘met een twist’. Een typerend voorbeeld hiervan is de Felt-stoel, waarvan de kuip is gemaakt van zestig gerecyclede PET-flessen. Een ander voorbeeld is het MOI loungemeubilair, dat dankzij slimme modules op talloze manieren kan worden opgebouwd. Bijzonder is eveneens de akoestische vulling van de MOI wanden, gemaakt van snijafval uit eigen stoffeerderij.

www.vepa.nl


{LST_ITEMS:2041}

Na drie onderhandelingsrondes heeft de onderhandelingsdelegatie van CBM met instemming van het bestuur van CBM op 19 december jl. een eindbod gedaan aan de vakbonden - FNV en CNV vakmensen - voor een tweejarige CAO. De bonden hebben dit eindbod geaccepteerd. Er is dus een nieuwe tweejarige CAO tot stand gekomen. De CAO loopt van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019.

De nieuwe CAO bevat onder meer een stapsgewijze loonsverhoging. Op 1 januari 2018 worden de loonschalen en de daadwerkelijk betaalde lonen verhoogd met 35 euro bruto per maand. Per 1 april 2018 worden de loonschalen en de daadwerkelijk betaalde lonen verhoogd met 1 procent. Per 1 januari 2019 worden de loonschalen en de daadwerkelijk betaalde lonen verhoogd met 45 euro bruto per maand. En op 1 april 2019 worden de loonschalen en de daadwerkelijk betaalde lonen verhoogd met 1 procent.

De afspraken hebben ook gevolgen voor het 'dagvenster'. Dit wordt  met een uur verruimd en zal beginnen om 6:00 uur in plaats van om 7:00 uur. Het dagvenster is dan van 6:00 uur tot 22:00 uur en het nachtvenster 22:00 uur tot 6:00 uur. De leeftijdsgrens om overwerk en werk in ploegendiensten te kunnen weigeren wordt verhoogd van 55 naar 57 jaar. Ter verbetering van het pensioen is afgesproken de franchise op termijn te verlagen naar de AOW-grens. De franchise wordt in 2018 met 1.000 euro verlaagd. In 2019 zal de franchise nogmaals verlaagd worden met datzelfde bedrag.

Volgens de nieuwe CAO ontvangen werknemers jaarlijks een bijdrage in de vakbondscontributie van 60 euro netto. Ter bevordering van de duurzame inzetbaarheid van werknemers ouder dan 55 jaar zal in een werkgroep bekeken worden of de 4-daagsewerkweekregeling verandering behoeft. Ook zal een werkgroep onderzoek doen naar de in de sector betaalde lonen in verband met het huidige loongebouw.

"Uitgaande van de gemiddelde loonsom in de sector betekent deze afspraak een gemiddelde stijging van de lonen van 2 procent voor 2018 en 2,4 procent voor 2019", aldus CBM in een toelichting. Voor de lagere lonen valt de loonsverhoging van 35 en 45 euro percentueel iets hoger uit en voor de hogere lonen dus wat lager.
"Met de afspraak om het dagvenster in de ochtend met een uur te verruimen en de afspraak om de leeftijdsgrens van 55 naar 57 jaar te verhogen, vanaf wanneer werknemers overwerk en werk in ploegendiensten kunnen weigeren, hebben we een goede stap gezet in de richting van een flexibeler CAO."

CBM heeft eerder met de vakbonden afgesproken de cao te moderniseren en te herschrijven in begrijpelijker Nederlands. Vanaf dit jaar wordt een nieuwe tekst gebruikt. Eerder is ook afgesproken om naar een nieuw functiegebouw te kijken. "Inmiddels is er een nieuw functiegebouw. In samenwerking met AWVN en CBM-leden zijn nieuwe functieprofielen gemaakt, deze zijn terug te vinden in de nieuwe CAO. Binnenkort publiceren we hier meer over via de nieuwsbrief en website."

www.cbm.nl


{LST_ITEMS:2041}

Na de afgelopen succesvolle editie in 2017 met de vele positieve reacties van zowel bezoekers als deelnemers, vindt Design District 2018 dit jaar opnieuw plaats in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Het evenement vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 juni. 

Het belooft opnieuw een sprankelende editie te worden. Want volgens de beursorganisatie zijn de standruimtes in de 3 beschikbare hallen van de Van Nelle Fabriek al bijna allemaal gevuld. "Momenteel wordt er nog hard gezocht naar mogelijkheden om uit te breiden op het terrein, om in ieder geval ook de beginnende en zelf-producerende ontwerpers en labels een plek te kunnen bieden. Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat de deelnemerslijst weer langer wordt dan ooit!"

De volledige lijst met exposanten verschijnt in de loop van volgende maand op de nieuwe website van het evenement.

www.designdistrict.nl


{LST_ITEMS:2041}

Palau, premium producent van lounge meubilair, akoestische programma’s en modulaire zitsystemen, wordt onderdeel van Casala. De overname van Palau door Casala, in haar 100-jarige jubileumjaar, stelt Casala in staat om haar aanbod en service richting projectinrichters, architecten en eindgebruikers te vergroten.

Casala heeft een uitgebreid verkoopnetwerk met eigen vestigingen in de belangrijkste Europese markten. De overname zal voor Palau de gewenste expansie op deze markten mogelijk maken. Gezamenlijk bieden de collecties een compleet assortiment zitmeubelen met bijbehorende tafelprogramma’s voor de zakelijke markt.

Casala en Palau zullen als twee merken naast elkaar worden voortgezet. In de verkoop worden de krachten gebundeld maar de merken zullen hun eigen identiteit behouden. De Palau-organisatie blijft in Design Post Amsterdam, waar de vertrouwde contactpersonen voor de relaties bereikbaar zijn. Oprichter Rolf Voorhuis blijft werkzaam voor Palau. Casala opereert als vanouds vanuit haar showroom in Culemborg.

Frank van der Winkel zegt het volgende namens Casala: "De collectie van Palau is volledig complementair aan de huidige Casala collectie. Met deze strategische overname verrijkt Casala haar kennis en productaanbod met een unieke mix aan producten die nog niet eerder bij Casala te vinden was. De modulaire zitsystemen Bricks, Gabo en Corals alsmede het aanwezige specialisme van innovatieve akoestische product-oplossingen zoals de Container pod en Boston Phone Booth maakt Casala nog sterker in haar aanbod richting haar doelgroepen."

Rolf Voorhuis van Palau vult aan: "De verkoop van Palau aan Casala komt op een ideaal moment. Palau heeft in 20 jaar een sterke collectie opgebouwd en de merknaam is bij onze relaties een begrip geworden voor multifunctioneel zitmeubilair en akoestische oplossingen. De aanwezigheid van een stevig en gezond fundament in combinatie met de enorme drive en ambitie van Casala om de Palau collectie vooral internationaal verder uit te bouwen maken dit tot een unieke gebeurtenis."

Casala en Palau hebben een voortdurende drive om nieuwe innovatieve oplossingen te bieden aan hun wereldwijde relaties. Altijd met een oog voor detail en op een hoog kwaliteitsniveau. De corporate filosofie is gericht op een tijdloos design met een lange levensduur, gebruikmakend van ecologisch verantwoorde materialen en productiemethodes. Circulaire Economie is een rode draad in de productontwikkeling.

Overigens is er nog meer nieuws te melden van het Casala-front. Het bedrijf maakt bekend dat Vandersluis en Casala per 1 januari 2018 hun krachten bundelen en samen verder gaan als één bedrijf: Casala. Dat betekent dat ook de Sales teams van Vandersluis en Casala worden samengevoegd. "De synergie voordelen op het gebied van Marketing, Productontwikkeling, Finance en Sales liggen voor de hand", aldus het bedrijf. "Door het onder één noemer brengen van onze ervaring, gespecialiseerde kennis en het voortdurend streven naar hogere kwaliteit en innovaties kunnen wij u nog beter van dienst zijn."

Een groot deel van de Vandersluis-collectie wordt opgenomen in de Casala-collectie. De producten die niet worden opgenomen in de Casala collectie blijven tot nader bericht leverbaar. "De Vandersluis-producten die worden geïntegreerd in de Casala-collectie zullen wij binnenkort ook opnemen in het vernieuwde Inspiration Center van Casala aan de Rolweg 10 in Culemborg. Vanaf 1 januari kunt u op dit adres al uw proefmeubilair aanvragen en afhalen."


www.casala.nl


{LST_ITEMS:2041}

De ruimte waar wij werken verandert snel. De wijze van (samen)werken verandert continue. Volgens de Rotterdamse inrichter SV kunnen in dit opzicht momenteel acht trends onderscheiden worden.

"Vooruitgang in technologie en sociale en maatschappelijke ontwikkelingen en trends zorgen continue voor nieuwe uitdagingen en kansen", aldus een woordvoerder. "Om te blijven groeien en bloeien moeten bedrijven een open mind hebben en bereid zijn het ontwerp en design van de werkplek en werkomgeving aan te passen."

De acht trends die SV voor 2018 onderscheidt, zijn:

1.  Artificial intelligence bevrijdt werknemers
"Technologie werkt voor ons. Ondanks dat het bepaalde taken overneemt die de mensen eerst zelf deden zorgt het er ook voor dat werknemers zich meer kunnen concentreren op banen waarbij unieke menselijke vaardigheden nodig zijn, zoals goed inzicht, juiste beoordelingen maken en creativiteit. En dat wordt over het algemeen als leuker, belangrijker en belonend gezien."

2. Actualiseren van kennis helpt bij de recruitmentcrisis
"In veel landen kunnen niet de geschikte kandidaten gevonden worden. Werkgevers zullen zich meer moeten richten op het actualiseren van kennis van het bestaande personeel. Dat is niet alleen goed voor werkgevers, maar ook geweldig voor werknemers die enthousiast zijn om nieuwe vaardigheden te leren en daarmee hun loopbaan laten groeien."

3.  Kantoren worden meer ‘mindful’
"Welzijn en persoonlijke ervaring worden steeds meer gewaardeerd boven geld en bezittingen. Daarom is het belangrijk om een gezonde work-life balance te bieden voor werknemers. Fitness en recreatie, gezonde en aansprekende kantines, rustige ruimtes, meditatie cursussen (verminderen van angst en stress en stimuleren creativiteit) zijn daarvan voorbeelden. Gezonde werknemers zorgen voor gezonde bedrijven."

4.  Digitale werkruimten draaien rond mensen
"Zet mensen met hun vaardigheden en ervaringen in het hart van het ontwerp proces. De software waarmee werknemers werken, communiceren en delen moet ontworpen zijn met de mens in gedachte. Technologie is immers aanwezig om ons leven makkelijker te maken, niet harder."

5.  Gemengde realiteit is in opkomst
"'Mixed reality'- het mengen van de echte wereld met computer gegenereerde beelden – is in opkomst. Zoals bedrijfspresentaties die gebruikmaken van virtuele 3D-objecten of vergaderen met je collega’s in virtuele vergaderzalen. Dat zorgt voor aangepaste ruimtes maar ook voor vermindering van grote vergaderruimtes."

6.  Coworking breidt uit
"Coworking ruimtes bieden de zogenaamde vierde ruimte. Een groot gedeeld kantoor waar professionals genieten van de voordelen van flexibiliteit, de grote sociale gezelligheid en de onbetaalbare netwerkmogelijkheden. De populariteit van de meer flexibele werkwijzen heeft geleid tot een enorme stijging van coworking area’s."

7.  Arbeidsvolume groeit meer divers
"Het arbeidsvolume zal meer en meer divers groeien in termen van ras, geslacht, leeftijd en meer. Een heterogene groep biedt meer perspectieven en meer originele ideeën. Ruimtes die dat toelaten zijn hierbij gewenst."

8.  Vier generaties werken samen
"Omdat veel oudere werknemers laat met pensioen gaan en veel jongeren direct vanuit school een baan zoeken, ontstaat een samengaan van vier generaties. Om iedereen gelukkig te houden zullen bedrijven agile kantoren moeten aanbieden met een verscheidenheid aan ruimtes waar in gewerkt, ontmoet en overlegd kan worden."

www.sv.nl

 

{LST_ITEMS:2041}

Nog even en het is zover. Van 24 tot en met 26 januari wordt in Utrecht weer de vakbeurs Facilitair gehouden. Het evenement staat volgens de beursorganisatie in het teken van noviteiten."Naast een Noviteitenplein, worden er noviteiten-tours verzorgd en vinden er de uitreikingen van de FGNoviteitenprijzen plaats.

Welk bedrijf heeft dé noviteit op het gebied van facilitair management en gebouwbeheer voor het jaar 2018? Wie wordt de winnaar? Tientallen deelnemers zullen strijden om de FGNoviteitenprijs 2018. Van kantoorinrichting en terreinbeheer tot koffieautomaten, toegangscontrole systemen, audiovisueel en ergonomie. "De variatie onder de noviteiten is groot", aldsu de woordvoerder.

Nieuw komende editie zijn de noviteiten-tours. "Onder het genot van een kopje koffie of thee wordt een toelichting gegeven op het programma InnovationSpotter Tour "facilitair en gebouwbeheer" en kunt u kennismaken met een van de InnovationSpotters. De InnovationSpotter Tour duurt iets meer dan 1,5 uur. Tijdens de tour wordt u meegenomen naar bedrijven die graag over hun innovaties spreken. Door mee te gaan ziet en hoort u in korte tijd veel over innovaties en doet u ook nieuwe zakelijke contacten op." 

Op het Noviteitenplein vinden bezoekers alle deelnemers terug. In fysieke vorm of in de vorm van een poster. "Bent u benieuwd naar de ontwikkeling die de sector de afgelopen edities heeft doorgemaakt? De Walk of Fame die op het plein te vinden is, laat zien welke bedrijven de afgelopen zeven edities de prijs gewonnen hebben. En als u dan toch op het plein bent, doe dan ook even mee aan de noviteitenquiz." 

www.vakbeursfacilitair.nl

{LST_ITEMS:2041}


Lensvelt leverde afgelopen jaar het meubilair voor een bijzonder project: The Movement Hotel. Een pop-up hotel in een van de torens van de Amsterdamse Bijlmerbajes, een van de meest beruchte gevangenissen van Nederland, dat gerund wordt door vluchtelingen.

Met de AVL Glyder-banken en AVL SPR Cathedras-fauteuils van Atelier van Lieshout, en stapelbare This-congresstoelen van Richard Hutten veranderde Lensvelt de lobby en gemeenschappelijke ruimtes in een kleurrijke en inspirerende omgeving. "Een plek waar bezoekers zich voor de verandering graag vrijwillig en comfortabel laten opsluiten", aldus een woordvoerder.

The Movement Hotel werd in augustus 2017 geopend. Het hotel in een van de torens van de gevangenis is een initiatief van Movement On The Ground (een non-profitorganisatie die projecten voor vluchtelingen initieert) en de Refugee Company (die vluchtelingen helpt integreren door middel van werk). Zo is het doel hen zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen en een kans te bieden op een nieuw leven in Nederland.

In samenwerking met partners, waaronder Lensvelt, is een deel van de beruchte gevangenis veranderd in een kleurig, prikkelend en comfortabel hotel. Lensvelt leverde meubilair dat speciaal is ontworpen voor ontvangstruimten zoals voor de lobby en de gemeenschappelijke ruimtes van The Movement Hotel.

www.lensvelt.nl

 

{LST_ITEMS:2041}

Op 7 december 2017 lanceerde Gispen tijdens het event ‘Expeditie Circulair’ een unieke nieuwe meubellijn: CIMO. Een afkorting van circulair en modulair. Twee belangrijke kenmerken van de bureaulijn, speciaal ontworpen voor organisaties die hechten aan duurzaamheid en die bovendien continu in beweging zijn. Universiteit Utrecht plaatste de eerste order; Gispen levert honderd CIMO-werkplekken aan de universiteit.

Tijdens Expeditie Circulair in The New Farm in Den Haag presenteerde Gispen de nieuwe meubellijn CIMO aan klanten en relaties. Een bewust gekozen moment; het middagvullende programma stond geheel in het teken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de Circulaire Economie en inrichten. CIMO mocht daarbij niet ontbreken.

Maurits van Berckel, Commercieel Directeur Gispen: "2 Jaar lang werkte een team van specialisten aan de ontwikkeling van deze slimme, circulaire en modulaire bureaulijn. We keken er dan ook zeer naar uit om het eindresultaat op 7 december aan de buitenwereld te tonen." CIMO is volgens Gispen anders dan andere werkplekken omdat duurzaamheid combineert met een karakteristieke, modulaire opbouw. 

Volgens de fabrikant is de lijn hiermee 'future proof': "Op ieder gewenst moment eenvoudig aan te passen aan nieuwe behoeftes – gewoon op de eigen locatie. " Ook stimuleert het ontwerp gezond werken zittend en staand werken zijn eenvoudig af te wisselen. CIMO is voorts uitgerust met een innovatieve versteltechniek en wordt gemaakt op basis van het 'design your own'-principe: veel opties voor een eigen uitstraling. Tenslotte is de lijn duurzaam. "Het frame is 100 procent recyclebaar. Gispen neemt onderdelen die niet meer nodig zijn retour voor hergebruik."

Productdesigner Peter de Boer, de ontwerper van CIMO: "Slimme meubelconcepten zijn ontworpen voor nu én voor de toekomst. Dat geldt ook voor het frame. Aan dit universele, onderhoudsvrije frame blijf je elementen toevoegen of wijzigen wanneer je dat wilt."

CIMO is speciaal ontworpen voor organisaties die flexibiliteit wensen, ook in hun inrichting. Voor veel bedrijven is verandering de enige constante. "Werknemers werken op verschillende manieren samen, bijvoorbeeld in een flexkantoor, waarin het aantal medewerkers en bezettingsgraden kunnen variëren. Een kantoor- of werkomgeving die meebeweegt is dan essentieel. Daarnaast willen steeds meer organisaties duurzaam ondernemen. En er is meer aandacht voor gezondheid en welzijn van werknemers. CIMO komt aan al deze wensen tegemoet."

De Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht is de eerste organisatie die CIMO gaat inzetten. De faculteit neemt voor een tijdelijke huisvesting van het departement Rechtsgeleerdheid honderd werkplekken af. Deze tijdelijke locatie zal ongeveer 4 jaar in gebruik zijn. De faculteit weet op dit moment nog niet precies hoe de definitieve huisvesting eruit zal zien en heeft onder meer voor CIMO gekozen omdat deze bureaulijn uitermate geschikt is om in een later stadium anders toe te passen. Bijvoorbeeld in plaats van solowerkplek als duowerkplek. Daarnaast sluit het aan bij de doelstellingen op het gebied van duurzaam gebruik en flexibiliteit (delen van werkplekken) van de universiteit.

www.gispen.com


{LST_ITEMS:2041}

De Projectinrichter heeft een enerverend en mooi jaar achter de rug. Dat meldt het bedrijfin een schrijven aan de pers. "De omzet en winstgevendheid zijn vergelijkbaar met het jaar 2016. Dat was een topjaar met een paar hele grote projecten. De Projectinrichter is een financieel zeer gezonde onderneming, zonder schulden."
 
In 2017 heeft De Projectinrichter een reeks van hele mooie projecten gerealiseerd, waaronder Vesteda (Amsterdam), CRH (Amsterdam), Intergamma (Leusden), Woonstichting Eigen Haard (Amsterdam), Universiteit Amsterdam, De Hypotheker, Shimano (EIndhoven) en Euronext (Amsterdam).

"In juni 2017 was er een succesvolle beursdeelname aan Design District in de Van Nelle fabriek in Rotterdam met een off-site event in de showroom van De Projectinrichter in Rotterdam.
Eind november is er een geheel nieuwe website www.deprojectinrichter.com live gegaan met krachtige tools om klanten vergaand te ondersteunen als de ’Wikipedia’ van de kantoorinrichting."
 
De onderneming zal in 2018 verder versterkt worden. "In 2018 zal De Projectinrichter worden overgenomen door Ed van Rhijn.Rimmer Stumpel zal aan de onderneming verbonden blijven. Karianne Taminiau (ex-Gispen) wordt manager van Customer Support en krijgt een belangrijke rol in de verdere professionalisering van de onderneming. "Zowel op Customer Support als op Account Management zijn en worden nieuwe collega’s aangenomen. Dit vanwege het vertrek van een aantal collega’s."
 
De Projectinrichter is in beweging, het bedrijf groeit en de verwachtingen voor 2018 en verder zijn uitermate positief. "Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor een vestiging in België", aldus de woordvoerder.
De Projectinrichter is sinds 2003 gespecialiseerd in kantoor- en projectinrichting en als onafhankelijk inrichter biedt het bedrijf meer dan 250 merken op het gebied van kantoormeubelen en projectstoffering. Naast de showroomvestiging in Purmerend en Rotterdam, beschikt De Projectinrichter over eigen logistiek. "Door de ruime collectie, ook te vinden op de website www.deprojectinrichter.com, kunnen wij de wensen van interieurarchitecten, adviseurs, ontwerpers en directe opdrachtgevers uit het
bedrijfsleven, de gezondheidszorg en de overheid invullen."
 

{LST_ITEMS:2041}

Begin 2017 werd Thothem, een nieuw Belgisch merk van meubeldesign, met succes in eigen land gelanceerd. Enkele maanden later was Thothem een opgemerkte aanwezige op Design District in Rotterdam. Nu is het tijd om de internationale ambities verder uit te bouwen. En waar kan dat beter dan op IMM Cologne, de meubelbeurs van Keulen. Op die beurs pakt Thothem uit met drie nieuwe ontwerpen.
 
"De meubelbeurs in Keulen is de eerste internationale meubelshow van het jaar 2018 en meteen een voltreffer", aldus een woordvoerder. "Het is in Keulen dat de trends getoond worden die de meubel- en interieursector zullen bepalen, het is ook daar dat de producten voorgesteld worden die het goed doen op de markt."

Thothem pakt in Keulen uit met nieuwe telgen die de designfamilie aanvullen. "De Kasaan Wall is het toppunt van puurheid; een toonbeeld van eenvoud en compositorische sterkte. Bovendien is het een handige, ruime opbergkast die op verschillende hoogtes functioneert. Zijn tweelingbroer is de Kasaan Floor: deze kast wordt niet opgehangen, maar door de verstelbare, pootjes blijft het lichte, zwevende effect wel behouden. Ideaal wanneer een bepaalde muur of wand niet voldoende stevig is om er een kast aan op te hangen." De Tolowa Oval is volgens het bedrijf een stille ode aan de gezelligheid. "De curve geeft warmte aan de ruimte, terwijl de ellips toch voldoende strak blijft om aan te sluiten bij de zuiverheid van een design interieur."

Thothem is aanwezig op stand D-026 in hal 10.1. "De stijlvolle hoekstand is een bewuste keuze, want zo ontdekt de bezoeker het pure design vanuit verschillende perspectieven. Ook ziet hij hoe meubelstukken kunnen fungeren als ‘zachte’ afscheidingswanden om verschillende woon- en werkfuncties een eigen plek te geven zonder aan ruimtelijk gevoel in te boeten."

www.thothem.com
 


{LST_ITEMS:2041}


Vloer, Wand & Plafond

Forbo Flooring en theater Carré hebben de handen ineen geslagen. Forbo ondersteunt Carré de komende 3 jaar door het leveren van duurzame vloeroplossingen en door het delen van hun kennis en ervaring.

De samenwerking begon vorig jaar december tijdens de renovatie van de kantoren in Carré, waarvoor Forbo de vloeren heeft geleverd. Als nieuwe partner wordt Forbo nauw betrokken bij alle toekomstige projecten van het theater. "Forbo heeft naast Carré al jaren een nauwe relatie met een andere cultuurdrager, te weten het Zaantheater in Zaandam, en bouwt zo mede aan een solide positie op de leisure markt", meldt het bedrijf.

www.forbo.com/flooring/nl-nl

{LST_ITEMS:2041}



Interieurbeplanting wordt steeds meer op waarde geschat. (Interieur)architecten en inrichters raken steeds meer overtuigd van de estjhetische én functionele waarde van groen in het interieur. Gespecialiseerde bedrijven als Copijn merken dat. Het bedrijf kijkt dan ook terug op een succesvol jaar.

"'Bewust, Betekenisvol, Bouwen'. Met deze titel lanceerden wij vorig jaar een nieuw beleidsplan", aldus algemeen directeur Tjeerd van der Schee. "De introductie van ons nieuwe beleidsplan voelt als een aantal weken geleden en nu kijken wij reeds terug op een eerste jaar uit de nieuwe beleidsperiode van 3 jaar. Voor het eerst in de 10 jaar dat ik als directeur werkzaam ben, kijk ik trots terug op een jaar waarin wij de begroting niet hebben behaald. Dat trotse gevoel heeft alles te maken met de enorme stappen die wij als organisatie gezet hebben in relatie tot ons beleidsplan."

In het beleidsplan is onder meer verwoord dat Copijn nog 'bewuster' gaat werken. "Bewust in ons handelen, bewust in het besef dat wij het goed hebben en goed mogen doen, bewust in het werken in onze focus: de Groene Stad en Groen Erfgoed. Het jaar 2017 is daarin goed voor ons geweest." Want het bedrijf heeft volgens Van der Schee weer 'pareltjes van projecten' afgeleverd. Hij noemt daarbij onder meer een serie outdoor-projecten alsmede de entree van het Radboudumc, het technisch ontwerp van het nieuwe hoofdkantoor van AFAS en de binnentuin van het Jakarta Hotel in Amsterdam. "Daarnaast zijn wij gestart met de realisatie van het nieuwe hoofdkantoor van de Triodos Bank, realiseerden wij de Tropenkas voor Campus013 (zie foto's), en hebben wij vele groene wanden gerealiseerd."

"Wij willen graag als organisatie van betekenis zijn", vervolgt de Copijn-directeur. "Dat hebben wij afgelopen jaar enerzijds gedaan door onze ziel en zaligheid in projecten te leggen die voor onze opdrachtgevers van betekenis zijn. Anderzijds hebben wij dat gedaan door goede doelen te ondersteunen en door een stap te zetten in ons MVO-beleid." In dit kader is er in 2017 geinvesteerd in zowel mensen als materieel. "Wij hebben de teams vergroot en ons materieelpark significant verbeterd. Het aantrekken van een ontwikkelmanager is een nieuwe stap naar groei. Maar bouwen is voor ons ook een letterlijke opgave. Wij zijn gehuisvest in een gedateerd pand dat nodig aan vervanging toe is. De eerste stappen zijn gezet om tot een nieuwe ontwikkeling op ons eigen terrein aan de Gageldijk in Utrecht te komen. Wij gaan begin 2018 een herontwikkelingsopgave formuleren en hopen nog in dit jaar tot een definitief ontwerp te komen."

Een ander opmerkelijke punt dat Van der Schee graag benoemt is dat het bedrijf een nominatie in de wacht heeft gesleept voor de competitie ‘Interieurbeplantingsproject van het jaar’ van de VHG. "Eind deze maand horen wij of wij met onze Tropenkas voor Campus013 in Tilburg winnaar worden van deze prestigieuze prijs."

Net voor de kerst vernam Copijn dat het bedrijf samen met advies- en ingenieursbureau Tauw een zeer vooruitstrevende raamovereenkomst met het Ingenieursbureau Amsterdam heeft binnengehaald voor de komende 4 jaar. "Een enorme waardering voor onze kennis & kunde. En momenteel zitten wij met een consortium bij de laatste twee kanshebbers voor het realiseren van het nieuwe EMA hoofdkantoor op de Zuidas in Amsterdam. Een project dat in heel Europa gevolgd wordt."

www.copijn.nl


{LST_ITEMS:2041}

Vescom verrijkt haar collectie met gordijnstoffen die zijn geïnspireerd door de natuur: Liran, Faray en Mioko. "Alle drie hebben ze een warme, natuurlijke uitstraling en een uitgebreid kleurenpalet", meldt het bedrijf.

Vanwege het organische en natuurlijke karakter laten de stoffen zich volgens Vescom perfect combineren met de nieuwe wandbekleding dessins Onari, Greenbo en Millwood. "Samen vormen ze een stijlvol en natuurlijk geheel en creëren ze een warme en comfortabele sfeer."

"Liran heeft een wollige, zachte look én een prachtige glans. De stof is verkrijgbaar in 15 lichte naturellen en poedertinten en is makkelijk toepasbaar in ieder projectinterieur. Mioko blijft een solide basisproduct. Bekend om zijn softe look en mooie, elegante glans. Het nieuwe kleurenpalet met keuze uit 33 kleuren, biedt een welkome variatie van lichte tinten. De neutralen worden afgewisseld met koele uni’s, grijze nuances en modekleuren. Faray staat bekend om zijn natuurlijke en organische look. Het volledig nieuwe kleurenpalet van 18 tinten kenmerkt een verticaal organisch patroon geïnspireerd door de natuur. De stof is tweezijdig te gebruiken, dat maakt Faray bijzonder."

De dessins vormen volgens Vescom een waardevolle toevoeging aan het assortiment. De collectie gordijnstoffen bestaat uit uni's, dessins, black outs, dim outs en (akoestische) transparanten. "De stoffen zijn licht- en kleurecht, brandwerend en veilig, functioneel, duurzaam en in veel gevallen wasbaar op hoge temperaturen. Tot slot zijn alle stoffen Oeko-Tex gecertificeerd."

www.vescom.com/nl


{LST_ITEMS:2041}


Vloerspecialisten weten het: deze maand staat de beurs Domotex weer op stapel. Van 12 tot en met 15 januari 2018 zal de internationale vloerensector neerstrijken in het beurscomplex van Hannover. De beursorganisatie kondigt tal van vernieuwingen aan.

De vooraanstaande vloerenbeurs zal onder meer een totaal nieuwe beurs-lay out hebben. Exposanten en bezoekers van de dertigste editie van het evenement worden verwelkomd in een sfeer die helemaal past bij de huidige tijd en die het volgens de beursorganisatie nog makkelijker maakt om de vele hoogtepunten te bekijken.

Voorts zal de Domotex de komende editie een zogenaamd ‘Keynote Theme’ hebben. Het thema voor 2018 luidt ‘Unique Youniverse’. In het kader van dit thema is er op de beursvloer volop aandacht voor de nog altijd toenemende vraag naar maatwerk. Behalve op de stand van de ongeveer veertienhonderd exposanten uit zestig landen, krijgt dit onderwerp  speciale aandacht op een speciale presentatie in hal 9 van het Hannover beurscomplex.

"De aanstaande editie zal bezoekers onderdompelen in een nieuwe aantrekkelijke wereld van trends, innovatie en lifestyle”, zegt Dr. Andreas Gruchow, directeur van Domotex. Tort in Hannover dus?

www.domotex.de


{LST_ITEMS:2041}


Royal FloraHolland verbetert het comfort in het vergadercentrum van zijn kantoor in Naaldwijk met behulp van PCM Klimaatplafonds van Hunter Douglas en OC Autarkis uit Holten. Dat meldt Hunter Douglas in een schrijven aan de pers.

"Dankzij deze plafonds realiseert Royal FloraHolland een verbeterd thermisch comfort", aldus een woordvoerder van de aanbieder. "Het extra koelvermogen, nodig voor de gewenste comfortverbetering, wordt geleverd door de warmte‐accumulerende Phase Change Materials (PCM)‐panelen in het klimaatplafond. Dit materiaal slaat ‘s nachts koude buitenlucht op en geeft die overdag af aan de binnenruimte. Hierdoor ontstaat een gelijkmatiger binnenklimaat; temperaturen komen niet onder de 21 graden Celsius en niet boven de 26 graden."

"Dankzij de PCM Klimaatplafonds kan de comfortsprong worden gerealiseerd zonder de aanleg en gebruik van een gekoeld waterleidingnetwerk, aangesloten op de centrale koelinstallatie. Dat is voordeliger, vraagt geen onderhoud en is duurzaam in materiaalgebruik", licht Jeroen Rietkerk, gebouwadviseur van Royal HaskoningDHV voor Royal FloraHolland toe. De energie‐efficiëntie was een andere reden om voor PCM Klimaatplafonds te kiezen. ‘Extra koelvermogen betekent een hoger energieverbruik. De extra energie die het PCM Klimaatplafond verbruikt, is echter 10 procent lager dan het bijkomende energieverbruik van andere koeltechnieken die gebruik maken van een gekoeldwatersysteem."

Bloemen‐ en plantenveiling Royal FloraHolland renoveert zijn kantoor in Naaldwijk. Comfortverbetering is onderdeel van de upgrade, vertelt Jeroen Rietkerk van Royal HaskoningDHV: "De uitdaging betrof op een kostenefficiënte en duurzame manier de gebruikswaarde van de werkomgeving voor de komende 15 jaar te vergroten. Dat geldt met name voor de comfortkoeling, want dat kost het meeste energie. We hebben gekeken naar oplossingen waarmee we meer koeling konden leveren met behoud van de bestaande installatietechniek, waaronder het beschikbare vermogen van de huidige koelmachine."

Voor de vergaderruimte bleek het warmte‐accumulerende PCM Klimaatplafond van OC Autarkis en Hunter Douglas de beste oplossing. Rietkerk: "Dit plafond heeft een hoger thermisch koelvermogen dan de PCM inductie‐units die we in de rest van het gebouw hebben toegepast. Die extra koelvermogen is nodig, omdat in het vergadercentrum een relatief grote concentratie mensen aanwezig zijn."

PCM Klimaatplafonds bestaan uit Hunter Douglas bandrasterprofielen waarop kunststof PCM‐panelen zijn gelegd. Hierin zit een mengsel van zout en water dat fungeert als thermische accu. In de winter houden de PCM’s de ruimte ’s nachts warm met overdag opgeslagen warmte van de zon, de mensen en apparaten. In de zomers koelen de PCM het gebouw met koude lucht die ’s nachts is onttrokken aan de koele buitenlucht. De geperforeerde bandrasterprofielen zorgen dat het plafond optimale warmte geleidt en lucht doorlaat. "Deze warmteaccumulatie zorgt ervoor dat temperatuurschommelingen buiten minder directe invloed hebben op binnentemperatuur", legt Walter van Kampen van OC Autarkis uit. "Voordeel is dat door de PCM een gelijkmatiger binnenklimaat ontstaat: temperatuur blijft tussen 21 en 26 graden Celsius. Het is bekend dat mensen deze temperaturen als prettig ervaren en dat is goed voor het welzijn en productiviteit."

De PCM Klimaatplafonds op de achtste etage zijn geïnstalleerd door Intramax uit Dedemsvaart. "De montage en het onderhoud zijn eenvoudig al moet je er wel rekening mee houden dat de plafondplaat door de PCM‐panelen zwaarder is dan een normale plafondtegel", licht projectleider Stef van Vree toe. De installateur bevestigde de Hunter Douglas‐profielen op een draagsysteem van API Quick‐Lock en legde daarna op 60 procent van het plafondoppervlak PCM‐pakketten. "Deze hoeveelheid, berekend door Autarkis, genereert voldoende koelvermogen." Momenteel wordt de volgende fase van de upgrade gerealiseerd. 

www.hunterdouglas.nl
 


{LST_ITEMS:2041}

De Duitse meubelfabrikant König + Neurath heeft zijn eerste showroom in Nederland geopend op de Beethovenstraat in Amsterdam en heeft qua vloer gekozen voor maar liefst vijf verschillende oplossingen van Forbo Flooring. dat meldt het vloerenbedrijf. Het gaat om de producten Allura, Flotex, Walton, Coral en Tessera. 

König + Neurath werd in 1925 opgericht en is een internationale full-service provider voor kantoor-, zit- en ruimtesystemen. König + Neurath is een van de grootste merken van kantoormeubilair in Duitsland. Het bedrijf, dat ongeveer 900 medewerkers heeft, produceert kantoormeubilair, zit- en ruimtesystemen in het hoofdkantoor in Karben. Er zijn ook zeven showrooms in Duitsland en internationale vestigingen in Frankrijk en Engeland. 


www.forbo.nl


{LST_ITEMS:2041}

Carpet Sign heeft Richard Hutten aan haar team toegevoegd als Art Director. Er wordt achter de schermen al gewerkt aan diverse zaken maar ook zijn de eerste zichtbare resultaten onlangs gepresenteerd op de SZIDF beurs in Shenzhen waar Hutten curator en Guest of Honour was. Hutten ontwierp een drietal 3D geprinte karpetten.

Hutten werd bij de collectie geïnspireerd door simpelweg letterlijk oog te hebben voor grond onder hem. In het bos werd hij gegrepen door de schoonheid van het bladerdek waarover hij liep, in de stad vertaalde hij de meest eenvoudige stoeptegel in een luxe tapijt, waarmee hij de knipoog in zijn designs onderstreept.

Na de eerste ontmoetingen voelden beide partijen veel synergie én energie. Die wordt nu omgezet in een mooie samenwerking. Richard is als geen ander in staat om met een professionele helicopterview te adviseren over de collectie en toekomstige ontwikkelingen. Zijn manier van denken is voor Carpet Sign dé manier om voorop te blijven lopen.

www.carpetsign.nl


{LST_ITEMS:2041}


Estillon behaalt met de ondervloerenrange Floorfixx weer het 10dB certificaat voor het jaar 2018. "Het keurmerk van TÜV Rheinland voor 10dB-ondervloeren staat voor kwaliteit", aldus een woordvoerder.

Bij de keuze van contactgeluid reducerende ondervloeren wordt in Nederland meestal de 10 dB-eis gehanteerd. Het nu behaalde certificaat geldt voor de gehele Floorfixx-range van Estillon. Deze producten zijn onder meer te zien op de internationale vloerenbeurs Domotex in Hannover (12 tot en met 15 januari 2018). Estillon is te vinden in hal 11, stand A35.

www.estillon.com

{LST_ITEMS:2041}


Studio HVN won onlangs een prestigieuze Elle Deco International Design Award 2017 in de categorie Best Floor Cover Design. De in Beijing gevestigde ontwerper Henny van Nistelrooy kreeg de Chinese editie van de prijs voor de Eclipse-tapijten die hij ontwierp voor TAN Carpets, Beijing.

Daarnaast transformeerde studio HVN een voormalige in Bauhausstijl opgetrokken fabriek in Long March Space gallery, een toonaangevende galerie van het bruisende kunstdistrict van de Chinese hoofdstad. Van Nistelrooy ontwierp het hele interieur, inclusief het display- en opbergsysteem Revolver, dat wordt geproduceerd door Lensvelt.

Henny van Nistelrooy richtte in 2009 Studio HVN op na het behalen van zijn master Design Products aan het Royal College of Art in Londen. In 2012 verhuisde hij zijn studio naar Beijing. Hier werkt hij onder andere voor de British Fashion Council, Colette en Lensvelt.

www.studiohvn.com

 


{LST_ITEMS:2041}


Lange tijd vormde het oude hoofdkantoor van Philips Lighting, omringd door afgesloten parkeerterreinen en losstaande gebouwen, een afgesloten enclave in Eindhoven. Sinds de transformatie is het gebouw opnieuw tot leven gekomen. Het kantoor biedt plek aan meer dan zeshonderd lofts en appartementen, die met hun grote glazen puien baden in het daglicht.

Christopher Ho, Architectenbureau Diederendirrix: “Bij de start van het project hebben we het pand onder de loep genomen en beoordeeld hoe de transformatie zou gaan verlopen. Het casco bleek nog in hele goed staat, maar we besloten al snel dat we de betonnen borstwering en de pui wilden verwijderen. We wilden de lofts zoveel mogelijk daglicht geven, dus hebben de gevel geheel geopend. De lofts hebben nu glazen puien van 3,30 meter breed en 4 meter hoog. In de plint bevinden zich een supermarkt en verschillende horeca.  Op het dak, waar voorheen de technische ruimten zaten, hebben we de kans gehad om nog 49 penthouses te realiseren.”

“Om buiten nog meer naar binnen te halen in de lofts hebben we verticale schuiframen toegepast. De puien zijn verdeeld in drie horizontale delen, waarbij je met één druk op de knop het middelste gedeelte naar beneden kunt schuiven. Het biedt optimaal wooncomfort op een klein oppervlak en het brengt ook dynamiek in de gevel. Je ziet overdag beweging in de lofts en ’s avonds licht vanuit de lofts schijnen.” Bas Bessems, AGC Glass: “Voor deze constructie van de pui was het belangrijk om thermische breuk van het glas te voorkomen. Als de ruiten voor elkaar langsschuiven, ontstaan er grote temperatuurverschillen in de ruit, waardoor deze kan breken. Om dit te voorkomen, zijn er uitgebreide thermische analyses uitgevoerd met onder andere F.E.M. programmatuur (Finite Element Method). Uiteindelijk hebben we de constructie zo aan kunnen passen dat er voldoende ventilatie ontstond, zodat we met afscherpen en keuze voor helder glas het risico op thermische breuk konden minimaliseren.”

Bas Bessems: “Met grote glazen puien is het belangrijk om goed na te denken over de juiste zon-, geluidswering en isolatie, maar ook brandwering. Daar hebben we de glaskeuze op gebaseerd. Het is uiteindelijk een combinatie geworden van Stopray Vision-60, Stratobel Planibel Clearlite en Pyropane beglazing. Al het glas is uitgevoerd met kunststof kaders, hierdoor is er minder warmteverlies. In het pand zelf is 122 vierkante meter Pyrobelite 10 toegepast, dit als verbinding tussen de gezamenlijke ruimtes en de vluchtroutes.”

Opdrachtgever: Foolen & Reijs Vastgoed, Eindhoven. Ontwerp: architectenbureau Diederendirrix, Eindhoven. Glasproducent: AGC Glass. Gevelbouwer: Wijmoco, Huissen. Oplevering: september 2016.
 

 

{LST_ITEMS:2041}



Verlichting

Pilkington Nederland mag de beglazing leveren voor het nhow Amsterdam RAI hotel. Met 650 kamers wordt nhow Amsterdam RAI het grootste hotel van de Benelux. De opening van het hotel is medio 2019 gepland.

Het betreft verschillende soorten beglazing, waaronder zonwerende beglazing Pilkington Insulight Sun met Pilkington Suncool 50/25, geëmailleerde panelen met zeefdruk en gebogen zonwerend isolatieglas.

De Rollecate Groep gaat de gevel realiseren. Het hotel haalt Breeam-NL Excellent. Hiervoor zijn bouwtechnische zaken op het gebied van duurzaamheid toegepast zoals de WKO-installatie, HR-ketels en 'state of the art'-beglazing. 

www.pilkington.nl


{LST_ITEMS:2041}

Nieuws van het Belgische verlichtingsbedrijf Wever & Ducré. de onderneming is verhuisd.

Het nieuwe adres luidt:

Wever & Ducré 
Spinnerijstraat 99/21
8500 Kortrijk
België

www.weverducre.com

 


{LST_ITEMS:2041}

Ook dit jaar wordt de beurs LED EXpo weer gehouden. Het evenement vindt plaats op 7 en 8 februari in de Brabanthallen in den Bosch. Ditmaal vraagt de organisatie speciaal aandacht voor de 'tweede LED-revolutie'.

"Waar mensen zijn is verlichting, wereldwijd 14 miljard lampen", aldus een woordvoerder over de gekozen insteek. "LED-verlichting transformeert die wereld door beter, zuiniger en stuurbaar licht. Maar de tweede-LED revolutie is al in de maak en zal voor een nog grotere omwenteling zorgen! Lampen zullen niet meer op lampen lijken, armaturen kunnen met ruimtes geïntegreerd worden. Door de toevoeging van sensoren, microcontrollers, bluetooth, Li-Fi, ontstaan verlichtingsnetwerken die weten wie er in een ruimte is, wat er gedaan wordt en die zeer snelle internetverbindingen mogelijk maken. Human Centric Lighting, artificiële sky-lights en context bewuste omgevingen worden realiteit. De miniaturisering van lichtbronnen opent geheel nieuwe perspectieven voor designers. Smart Lighting & Design – LED Expo brengt vraag en aanbod in de zeer dynamische verlichtingsmarkt succesvol samen."

www.ledexpo.nl
 


{LST_ITEMS:2041}

De Velpse specialist op gebied van noodverlichting Famostar Emergency Lighting is eind vorige maand overgenomen door Thorpe, producent van verlichting voor de professionele markt. De overname werd aan de kant van de verkopers begeleid door Marktlink Fusies & Overnames.

Famostar is al sinds 1956 een begrip in Nederland op het gebied van noodverlichting. Het bedrijf heeft diverse innovaties op haar naam staan en zoekt aansluiting bij Thorpe om te kunnen profiteren van de sterke reputatie van Thorpe op het gebied van productontwikkeling. Bij het bedrijf uit Velp werken 31 mensen.

Verkopend directeur-eigenaar Herold Boertjens: “Famostar is een gezond en innovatief bedrijf met veel potentieel en ambitie. Met oog op continuïteit en om de groei van de onderneming een extra impuls te geven zijn we op zoek gegaan naar een sterke partner, waarbij wij onze eigen identiteit konden behouden. Die partner hebben we gevonden in Thorpe."

Thorpe richt zich op lange termijn groei en stabiliteit, met innovatieve en onderscheidende producten ondersteund door ervaren customer service. In 2015 trad Lightronics uit Waalwijk ook al toe tot de Thorpe groep. CEO van Thorpe, Mike Allcock: “Al onze groepsbedrijven zijn sterke, zelfstandige bedrijven met een eigen onderscheidende marktpropositie. De kracht van het collectief zit in de synergievoordelen, die ontstaan door het delen van het sterke technologische platform van de groep. Famostar sluit hier perfect bij aan.”

Thorpe is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van professionele verlichting. Het bedrijf is in 1936 opgericht door de familie Thorpe, die nog steeds actief deel uitmaakt van de onderneming en tevens een belangrijke aandeelhouder is. Thorpe heeft een omzet van 120 miljoen euro en is beursgenoteerd aan de London Stock Exchange. De verlichtingsspecialist heeft ruim 700 medewerkers en bestaat uit zeven zelfstandige bedrijven, die zich ieder richten op specifieke marktsegmenten. 

Het huidige management van Famostar blijft aan en zal intensief samenwerken met zusterbedrijf Lightronics. Beide bedrijven opereren zelfstandig binnen de Thorpe-groep. Fredrik Jonker van Marktlink Fusies & Overnames: “De overname van Famostar biedt Thorpe een extra footprint op het Europese vasteland en men vergroot hiermee tevens haar product portfolio. Samen met de directie hebben we tijdens het verkoopproces met meerdere partijen gesproken en uiteindelijk was er met Thorpe de beste fit. Zowel Thorpe en Famostar zijn multi-generatie-familiebedrijven. Thorpe begreep heel goed dat het belangrijk is om de legacy van Famostar voort te zetten met behoud de eigen identiteit.”

https://famostar.nl

 

{LST_ITEMS:2041}

Bijna 40 procent van de Nederlanders weet niet precies waar men met een afgedankte verlichtingsarmatuur naartoe moet, bijna een derde (29 procent) belandt zelfs in de vuilnisbak. Dat blijkt uit het ‘Nationaal Verlichtingsonderzoek’ in opdracht van stichting LightRec onder meer dan duizend consumenten.

Dat armaturen, zoals kerstverlichting of een bureaulamp, vanaf medio 2018 niet meer mogen worden weggegooid, maar apart moeten worden aangeboden voor recycling is bij vrijwel geen enkele Nederlander nog bekend.
Nederlanders die kiezen voor een nieuwe lamp of verlichtingsarmatuur in huis, geven de oude vaak een tweede leven (68 procent doet dit). Het gros verdwijnt naar een Kringloopwinkel (41 procent). Opvallend is dat vrouwen hier veel vaker voor kiezen dan mannen (48 vs. 35 procent). Bijna een derde (29 procent) van de lichtarmaturen wordt op Marktplaats.nl te koop aangeboden of simpelweg weggegeven aan familie of bekenden (26 procent).

Ruim een derde van de oude armaturen wordt niet doorgegeven voor hergebruik. Al met al wordt er dus jaarlijks een behoorlijk aantal verlichtingsarmaturen afgedankt. Mannen kiezen eerder voor de optie weggooien dan vrouwen. Van het deel dat wordt weggegooid, belandt bijna een derde in de vuilnisbak. 37 pProcent wordt afgegeven bij de milieustraat of in de inleverbakken van Wecycle.

Armaturen, zoals kerstverlichting of een tl-buis, kunnen goed worden gerecycled: circa 80 procent van de materialen kan worden hergebruikt. Daarnaast kunnen armaturen schadelijke stoffen bevatten. Door ze naar een inleverbak in de doe-het-zelfzaak of milieustraat te brengen, komen deze stoffen niet in het milieu terecht.

39 Procent van de Nederlanders weet dus niet precies waar men met een afgedankte armatuur naartoe moet. Deze onderzoeksresultaten verklaren deels waarom er nog maar weinig armaturen worden ingezameld voor recycling, aldus Gied van Hoorn, directeur van Stichting LightRec Nederland. In de nabije toekomst kan dat veranderen: vanaf medio 2018 gelden ook consumentenarmaturen als ‘e-waste’ en moeten ze net als kapotte spaarlampen en tl-buizen apart ingeleverd worden in de bekende Wecycle inzamelbakken. Die verplichting geldt uiteraard pas als het armatuur echt niet langer bruikbaar is en daadwerkelijk wordt afgedankt.

www.lightrec.nl


{LST_ITEMS:2041}

Wilt u graag op de hoogte zijn en blijven over de laatste stand van zaken over uiteenlopende lichtontwerpen? Kom dan naar de CIE infodag op 22 januari 2018 bij de TU/e, Zwarte Doos, Eindhoven. In een dag informeren Nederlandse CIE-vertegenwoordigers u graag over de laatste stand van zaken, zoals die zijn besproken tijdens het wereldwijde congres in oktober in Korea. 

Het 29-ste congres van de Internationale Verlichtingsorganisatie CIE werd dit jaar georganiseerd in Zuid-Korea. Wetenschappers van over de hele wereld kwamen daar samen te discussieren over uiteenlopende lichtonderwerpen. In een poging de Nederlandse lichtgemeenschap te informeren over de laatste stand van zaken, nodigt de NSVV belangstellenden uit voor de CIE Infodag.

De bijeenkomst in Eindhoven vindt plaats op maandag 22 januari 2018, vanaf 9:30 uur. Dit event wordt georganiseerd door de Building Lighting Group van de TU Eindhoven (TU/e) in samenwerking met de NSVV. Er zullen presentaties gegeven worden door onder meer Ad de Visser, Kees Theunissen, Golles Vissenberg en Mariëlle Aerts. De presentaties zijn in het Nederlands met uitzondering van de laatste presentatie (om 16:00 uur), die is in het Engels. Deze bijeenkomst is gratis voor leden van de NSVV. Niet-leden betalen 95 euro.

www.nsvv.nl


{LST_ITEMS:2041}

Aris Bakker vertrekt als directeur van Trilux Benelux vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Een aangekondigd afscheid, en opvolger Willem Dammers staat om die reden al sinds 1 januari 2016 naast Aris in de directie en in de startblokken. Sinds kort is de overgang definitief en heeft Willem de dagelijkse leiding over Trilux Benelux. "De ambitie is groot om leidend te zijn in de markt van digitaal licht."

De directiewisselling met overlap biedt zowel continuïteit als nieuw elan in de Amersfoortse vestiging, en is door Aris en Willem als bijzonder prettig ervaren. Aris: “Willem heeft in zijn zestien jaar bij de Trilux Group, waarin hij internationale verantwoordelijkheden had, al veel gezien van de verlichtingsmarkt. Dat merk ik aan zijn ambitie en enthousiasme. De innovatieve kracht en het vertrouwen van het Duitse moederbedrijf is bij Trilux Benelux altijd de motor; de relatie met de klant staat ook bij Willem voorop.”

“De toekomst ziet er goed uit met de onderneming die Aris achterlaat”, vervolgt Willem. “De professionele verlichtingsmarkt is volop in beweging, met technische ontwikkelingen die Trilux al in de praktijk brengt, zoals ‘connected lighting’. Gesteund door een sterke moedermaatschappij – een echt familiebedrijf dat de technologische trends op de voet volgt, heeft Aris de afgelopen vijftien jaar rust gebracht bij Trilux Benelux en een aantal belangrijke ontwikkelingen in gang gezet, zoals de oprichting van energiecoöperatie Manesco.”

Trilux is en blijft vooral producent - vooroplopend op technologisch gebied, maar wordt nog meer dienstverlener, benadrukt Willem. “Het beste product leveren is niet genoeg meer in de professionele verlichtingsmarkt van vandaag. Wij gaan als samenleving steeds meer van 'bezit' naar 'gebruik' – kijk naar de populariteit van leasen. Trilux is in de toekomst daarom steeds vaker eigenaar van de lichtoplossing: de klant betaalt alleen voor gebruik, onderhoud en instandhouding, het product blijft ons bezit. Flexibele oplossingen op maat, ondersteund door digitale technieken.”

Aris: “Trilux biedt van nature comfort, zekerheid en sfeer. De ambitie van Willem om binnen afzienbare tijd leidend te zijn op het gebied van digitaal licht zie ik met veel vertrouwen tegemoet.” Willem, tot slot: “Geïnspireerd door ‘Breeam’ en 'The Internet of Things' innoveert ook de opdrachtgever continu door. Om leidend te zijn in ledverlichting moeten wij vooral heel goed blijven luisteren naar de markt. Wij hebben er zin in en gunnen Aris een mooie nieuwe levensfase.”

www.trilux.nl
 

{LST_ITEMS:2041}

Oracle heeft het nieuwe hoofdkantoor voor de afdeling Cloud Sales Center in gebruik genomen. Het prestigieuze oude pakhuis aan de Nieuwevaart in Amsterdam is volledig gestript en gerenoveerd. De verlichting werd geleverd door Trilux.

In opdracht van Terberg Totaal Installaties tekende Trilux voor het lichtplan en de productie van maatwerk verlichting. Raymond van Dijken, accountmanager bij Trilux vertelt over deze bijzondere oplossing. “Ik ben ontzettend trots op de realisatie van dit project, omdat het geen standaard project is”, zo begint van Dijken. “Wij zijn door Oracle en Terberg uitgedaagd om proactief mee te denken en flexibel te zijn.”

“De uitdaging zat hem vooral in het maatwerk”, zo stelt van Dijken. “Om ons standaard 3900 MRX LED-armatuur in dit klimaatplafond te kunnen integreren, hebben wij enkele aanpassingen moeten doen in het ontwerp en in de productie.”

“Maar dat was niet de grootste uitdaging”, zo stelt van Dijken. “De grootste uitdaging zat in de integratie van een Amerikaans systeem, welke door Oracle werd vereist voor de aansturing van de verlichting. Alle armaturen zijn vanuit onze productie voorbereid op deze Amerikaanse techniek, door in ieder afzonderlijk armatuur een speciaal aangeleverde driver te monteren. Vervolgens zijn de armaturen uitgebreid getest. Met succes, want de installatie en ingebruikname verliep hierdoor vlekkeloos voor Terberg.”

Mede dankzij de verlichtingssystemen van Trilux is dit oude Amsterdamse pakhuis een echte blikvanger geworden, dat is gelauwerd met het Breeam very Good-certificaat.

www.trilux.nl


{LST_ITEMS:2041}

Ruim 7.500 wandelaars genoten op woensdag 27 december van de derde editie van de Amsterdam Light Walk. Deze winterse avondwandeling over 10 en 15 kilometer liet deelnemers de stad Amsterdam van een hele andere kant zien. Beide routes leidden langs de mooiste, met licht versierde straten van de stad en kunstobjecten van het Amsterdam Light Festival. Organisator Le Champion zorgde er met deze wandeltocht voor dat vele deelnemers het kerstgevoel met nog één dag verlengden.



Tijdens de derde editie van de Amsterdam Light Walk was er een nieuwe route over 10 kilometer geïntroduceerd, naast de al bestaande 15 kilometer afstand. De wandeltocht bracht de deelnemers langs vrijwel alle 36 kunstwerken van het Amsterdam Light Festival. Beide routes vertrokken vanaf 16.30 uur vanuit startlocatie Passenger Terminal Amsterdam. Wandelaars konden al snel de eerste kunstwerken bewonderen richting de Herengracht. Vanwege het regenachtige weer aan het begin van de avond besloten meerdere deelnemers hun wandeltocht in te korten naar 10 kilometer. Wie wel besloot de 15 kilometer afstand te voltooien, wandelde via het gezellige Leidseplein naar het Vondelpark. Hier konden de deelnemers de met lasers uitgelichte Vondelkerk van binnen én van buiten bewonderen. In het Vondelpark genoten zij van oliebollen en een live saxofonist bij de eerste stempelpost ’t Blauwe Theehuis. De route vervolgde zich via het Museumplein en de prachtig verlichte Nieuwe Spiegelstraat weer naar de Herengracht waar de deelnemers aan de 10 en 15 kilometer weer samen kwamen.

Het tweede deel van de route beloofde een nog groter spektakel te worden met vele bezienswaardigheden. Al snel kwamen de deelnemers bij de Stopera aan. Deze tweede stempelpost was sfeervol verlicht met honderden kerstlichtjes en deelnemers konden zich opwarmen met chocolademelk. De routes vervolgden zich richting het Marineterrein waar nog eens ruim vijftien kunstwerken te bewonderen waren. Hierna was de finish in de Passenger Terminal Amsterdam snel in zicht en konden de deelnemers nog even nagenieten van een drankje en live muziek.

In 2018 vindt de Amsterdam Light Walk voor de vierde keer plaats op 27 december.  

 

{LST_ITEMS:2041}


Ontwerp & Architectuur

In de Week van de circulaire economie 2018 lanceert de BNA de campagne ‘Wij gaan circulair’. Die campagne is erop gericht architectenbureaus te bewegen om circulaire ontwerpprincipes zoveel mogelijk toe te passen.

Het is ook het startpunt van het bredere programma Circulaire Architectuur en Bouw, waarin BNA de branche wil faciliteren circulair te gaan. "Want ieder bureau – groot èn klein- kan effectief en betekenisvol bijdragen aan het realiseren van circulaire bouw", aldus de BNA.

In samenwerking met leden is door de BNA het ‘Manifest Circulaire Architectuur’ opgesteld. Daarin zijn vijf ontwerpprincipes beschreven die bijdragen aan een circulaire economie. "Soms lijken ze voor de hand te liggen, maar evengoed prikkelen ze tot een andere manier van omgaan met architectuur en bouwen. Het zijn uitgangspunten voor zowel ontwerp als voor gesprekken met opdrachtgevers, uitvoerende bouw en toeleverende industrie. Want circulair bouwen doe je samen."

De BNA wil in de architectenbranche een brede beweging op gang brengen van bureaus die actief circulair ontwerpen uitdragen. "Architectenbureaus die het manifest onderschrijven maken dat kenbaar door het voeren van een logo op hun website, voorzien van een motivatie. Op deze manier laat de architectenbranche zien dat ze toewerkt naar een circulair ontwerpproces."

Met de campagne ‘Wij gaan circulair’ sluit BNA aan op de Transitieagenda Bouw. De Agenda stelt diverse concrete maatregelen voor om de circulaire bouweconomie te ontwikkelen, zoals de aanbeveling dat vanaf 2030 zullen alle overheidsaanbestedingen circulair zijn. Vanaf 2023 zullen alle uitvragen van de overheid, landelijk, provinciaal en gemeentelijk circulair zijn.

Deze en andere maatregelen zijn belangrijk, stelt de BNA. "De bouw is verantwoordelijk voor 40 procent van het grondstoffenverbruik. Daarom hebben overheid en bouwpartijen de ambitie om in 2030 het grondstoffenverbruik te hebben gehalveerd en in 2050 een circulaire gebouwde omgeving te hebben. De BNA onderschrijft deze doelstelling en wil daarmee aan de slag. Want architecten spelen een cruciale rol in het terugdringen van het grondstoffenverbruik."

www.bna.nl 


{LST_ITEMS:2041}

De Internationale Möbelmesse in Keulen is momenteel in volle gang. Opnieuw weten vele duizenden internationale bezoekers de weg naar de Domstad te vinden. later meer over de vele trends die te bespeuren zijn op de beursvloer. Maar hier alvast een kleine fotoimpressie.

De beurs is nog te bezoeken tot en met 21 januari.







www.imm-cologne.com

{LST_ITEMS:2041}

Vanaf 18 januari 2018 kunnen kunstenaars, architecten en ontwerpers hun ontwerpen en ideeën weer inzenden voor de New Material Award 2018. De winnaars worden op 20 oktober bekendgemaakt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De New Material Award werd voor het eerst georganiseerd in 2009.

"De discussie dat we een circulaire economie moeten opbouwen is zo goed als afgelopen", aldus de organisatoren van de prijs. "We kennen inmiddels de urgentie om een duurzame economie te behalen en dan zullen we anders om moeten gaan met wat de aarde te bieden heeft en wat zij kan verwerken. Nieuwe materialen, nieuwe technieken en nieuwe vormgeving zijn daarvoor onontbeerlijk." 
 

Voor de zevende editie van de New Material Award wordt weer gezocht naar de nieuwste innovaties en innovatieve toepassingen van duurzame materialen en technieken. De New Material Award daagt kunstenaars, ontwerpers en architecten uit daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan een beter milieu en CO2-reductie op het gebied van duurzame materialen. Inzenden voor de New Material Award 2018 kan tot 27 april 2018.

De New Material Award is een samenwerking tussen Stichting DOEN, Fonds Kwadraat en Het Nieuwe Instituut. De drie organisaties geven tijdens de lancering hun visie op de ontwikkelingen in de samenleving en de rol van de award op actuele en urgente vraagstukken. Er zijn twee prijzen: de New Material Award ten bedrage van € 15.000 voor een eindontwerp en de New Material Fellow met 5.000 euro en een fellowship bij Het Nieuwe Instituut voor een uitgewerkt idee waaraan een onderzoeksvraag is gekoppeld.

Een nominatiecommissie selecteert uit alle inzenders 16 tot 18 ontwerpen voor een tentoonstelling tijdens de Dutch Designweek 2018 en de Salone del Mobile 2019. De jury maakt op zaterdag 20 oktober de twee winnaars bekend. De juryleden komen uit de duurzame, technische, kunst en onderwijssector. De commissie en jury van 2018 is nog niet bekend. 

www.hetnieuweinstituut.nl


{LST_ITEMS:2041}

Hoe kunnen we kantoren en gebouwen duurzaam inrichten? Waar moet een aanbesteding aan voldoen om duurzaam te zijn, en is het haalbaar? Zijn richtlijnen nodig en klaar? Is het kopen van een inrichting ouderwets?  Op 18 januari organiseert de Pakhuis de Zwijger in Amsterdam een 'Ronde Tafel' over dit onderwerp.

Duurzaamheid is een containerbegrip geworden. Alles wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu, ecologie, welzijn en toekomstgericht denken wordt onder duurzaamheid geschaard. In het bouwbesluit van 2012 staan voorschriften om de milieuprestatie van kantoorpanden te berekenen. Maar aan welke richtlijnen zou een aanbesteding moeten voldoen om een kantoorpand ook daadwerkelijk duurzaam in te richten?

Hier gaat de Ronde Tafel over. "Zelfs bij de overheid heerst er onduidelijkheid terwijl de private sector zich deels op circulair inkopen richt en deels op nieuwe producten die recyclebaar en gecertificeerd zijn", aldus de organisatie van het evenement. "Waar moet een aanbesteding daadwerkelijk aan voldoen om duurzaam te zijn, en is dit realistisch haalbaar?"

De sprekers op de bijeenkomst zijn onder meer Wim Pullen (CfPB), Geert Wilmink (CBRE), Odette Ex (Ex Interiors) en Henk Smit (Humanscale).

www.dezwijger.nl

 


{LST_ITEMS:2041}


Architect Winy Maas opent op dinsdag 23 januari de vakbeurs Gevel 2018 met de keynote ‘De Gevel Verdwijnt!’. Aan de hand van actuele projecten binnen het architectenbureau Mvrdv en het kennisinstituut The Why Factory (TWF, TU Delft) laat Maas zien hoe de gevel door toevoeging van functionaliteit aan zichtbaarheid verliest.

"Gevels zullen hun traditionele verschijningsvorm verliezen", vertelt Maas in een exclusief interview voor Gevel 2018. "We zien daarin drie ontwikkelingen. Ten eerste zal de zoektocht naar transparantie resulteren in volledig glazen gevels met geïntegreerde functies en sensoren, waarmee aspecten als lichtinval, doorzicht en klimatisering door de gebruikers van de gebouwen zijn te reguleren."

De tweede ontwikkeling heeft te maken met de vergroening van de stedelijke omgeving. "We zijn bezig met een onderzoek naar levend groen in het interieur én het volledige exterieur - dak, gevel en openbare ruimte. Als derde onderwerp wil ik graag het Barbapapahuis opvoeren: een gebouw dat zich flexibel voegt naar de wensen van de gebruikers, inclusief een adaptieve, beweegbare en multifunctionele gevel."

Het lijkt science fiction, maar deze ontwikkelingen gaan ontzettend snel, voorspelt Maas. Projecten in Bordeaux en Parijs krijgen al een customized, respectievelijk volledig transparante gevel. De Floriade 2022 in Almere - waarvoor MVRDV het masterplan ontwerpt - zal volledig worden gehuld in een tapijt van groeiend en bloeiend groen. "Al deze ontwikkelingen hebben ontzettend veel denkkracht nodig", stelt Maas. "Tijdens een evenement als Gevel zijn er veel ideeën, ervaring en kennis op één plek: de energie van zo’n bijeenkomst is heel belangrijk om dit soort ontwikkelingen en de techniek verder te brengen."

Gevel 2018 wordt gehouden van 23 tot en met 25 januari in Rotterdam Ahoy. Maas opent de beurs op dinsdag 23 januari om 11:00 uur in de Arena op de beursvloer. 

www.gevel-online.nl 


{LST_ITEMS:2041}


In het Adam - Brussels design Museum staat een bijzondere expositie op stapel. 'Soviet Design. Red Wealth' is de eerste retrospectieve die designobjecten en grafisch werk, ontworpen in de Sovjet-Unie in de afgelopen eeuw, samenbrengt.

De expositie, die plaatsvindt van 24 januari tot en met 21 mei 2018, is een samenwerking met het Moscow Design Museum (MDM). Van de jaren 50 tot de Olympische Spelen in Moskou (1980) toont de tentoonstelling iconische stukjes van de Sovjet-levensstijl, voorbeelden van grafisch en industrieel ontwerp, technische tekeningen en prototypes van Sovjet-ontwerpers uit het Moscow Design Museum en privé-collecties.

De tentoonstelling is onderverdeeld in secties, die elk een bepaald aspect van het dagelijks leven en de materiële cultuur van een Sovjet-burger belichten: kindertijd en vrijetijdsbesteding, sport en openbare evenementen, visuele communicatie en verpakkingsontwerpen, meubels en huishoudelijke producten, precisie-ontwerpen en industriële productie, en unieke projecten van het All-Union Research Institute of Technical Esthetics (VNIITE).

"Nu, wanneer het Russische ontwerp van de 21ste eeuw wordt gevormd, is het belangrijk om terug te kijken naar de prestaties van de afgelopen decennia en de namen te onthullen van de ontwerpers die de levensstijl van de mensen uit de Sovjet-Unie vorm gaven", aldus de organisatoren van de bijzondere expositie.

www.adamuseum.be


{LST_ITEMS:2041}

Vescom opent deze maand een nieuwe showroom in de elegante Madrileense wijk Chamberi. De showroom fungeert als inspirerende werk- en ontmoetingsplek voor architecten en interieurontwerpers. Vescom ontwikkelt, produceert en distribueert wandbekleding, meubelbekleding en gordijnstoffen voor de internationale projectmarkt.

Het kantorenpand waarin de showroom zich vestigt, is in 1963 ontworpen door architect Juan Manuel Ruiz de la Prada Sanchiz en diende destijds als appartementencomplex. De la Prada Sanchiz stond bekend om zijn residentiele architectuur. Zijn werk wordt gekenmerkt door horizontaliteit, gebruik van textuur en aandacht voor detail.

Vescom koos interieurarchitect Bas van Tol voor het ontwerpen en realiseren van de showroom. Het modernistische design van het pand heeft Van Tol op een mooie wijze vertaald in het karakter van de showroom. Van Tol geeft aan: “Geheel in traditie van het werk van Juan Manuel Ruiz de la Prada Sanchiz hebben we het functionele aspect gecombineerd met de simpele en horizontale, monumentale stijl in de modernistische traditie. Uiteraard met de ‘touch’ van nu.” De stijl komt met name terug in het donker houten cassettenplafond en in de eiken vloer. Het kleurbeeld in de showroom is warm, fris en contemporary; een rijk gevoel van luxe en hospitality is alom aanwezig.

De showroom is een inspirerende plek voor architecten en interieurontwerpers over de hele wereld. Christiane Müller, design director van Vescom licht toe: “Er is een rijke diversiteit aan materialen toegepast die uitstekend tot hun recht komen in deze ruimte. Bezoekers worden omringd door de prachtige combinatie van wandbekleding, gordijnstoffen en meubelbekleding. Kleur, structuur, materiaalgebruik en lijnenspel binnen het interieur is geheel op elkaar afgestemd. De toegepaste producten gaan perfect samen met andere materialen van de architectuur (zoals glas, baksteen en hout), wat resulteert in een warme, comfortabele en uiterst prettige werksfeer.”

www.vescom.com


{LST_ITEMS:2041}

Awards zijn doorgaans een mooie manier om in de picture te komen. Maar of dat ook geldt voor de winnaar van de ARC Architectuurward 2017 is maar zeer de vraag. Want het winnende project Rijnstraat 8, ontworpen door Rem Koolhaas' bureau OMA krijgt forse kritiek te verduren. Dit maal van niemand minder dan Minister van Buitenlandse Zaken Halbe Zijlstra.

In een interview met NRC Handelsblad spuit de kersverse minister niet-malse kritiek op het gebouw. Het gebouw mag dan gelauwerd zijn door een vakjury. "Maar of er ook mensen in kunnen werken heeft daarbij blijkbaar geen rol gespeeld", zegt Zijlstra in NRC Handelsblad van 27 december. Volgens de minister regent het klachten onder de gebruikers van het gebouw. "Er zijn ’s ochtends twee werkstromen: erin en eruit. Iedereen snapt dat dat niet kan.”

Ook het kleurgebruik in het gebouw - veel zwart - is Zijlstra een doorn in het oog. Blijkens het verhaal in NRC Handelsblad heeft de minister zelf onlangs demonstratief een muur wit geverfd. "Onze werknemers moeten fatsoenlijk hun werk kunnen doen”, zegt hij in dit kader. En ook gasten moeten op een behoorlijke manier ontvangen kunnen worden, hetgeen volgens Zijlstra onmogelijk is. Volgens de minister ruikt de VIP-ingang de helft van de tijd naar riool. En in de lift die vervolgens genomen moet worden zou de bedrading uit het plafond hangen...
 

Enige scepsis over de kritiek van Zijlstra is op zijn plaats. In zijn tijd als Staatsecretaris van OCW (2010-2012) kreeg de VVD-er terechte kritiek op de soms vileine wijze waarop hij de cultuursector van financiële middelen beroofde, dit onder het motto: 'Cultuur? Ik houd wel van Metallica'. Zijlstra lijkt hiermee niet de eerst aangewezene om een onderbouwde recensie te leveren van een complex cultureel product als het gewraakte OMA-ontwerp. Maar tegelijkertijd gaat het misschien net iets te kort door de bocht om de stellingname van de minister met betrekking tot Rijnstraat 8 af te doen als een volgende te veronachtzamen oprisping van een halbe gare. Niet alleen wordt zijn kritiek klaarblijkelijk gedeeld door tal van gebruikers van het gebouw. Bovendien wekte het gebouw eerder al de toorn op van Adri Duivesteijn (zie dit artikel) - bepaald geen ideologische geestverwant van Zijlstra.

De ophef rond het winnende gebouw past in een breder verband. Bij velen in de architectuur- en interieurbranche leeft al langer de vraag hoe het zit met de praktische gerichteid van de vele prijzen die jaarlijks worden vergeven (zie ook dit artikel over de recente BNI Prijs). Worden de awards uitgereikt aan producten en projecten die de wereld daadwerkelijk beter maken - omdat zij dienstbaar zijn aan de mensen die er gebruik van moeten maken - of zijn de prijzen eerst en vooral bedoeld om de kongsie van uitreikers en winnaars te bevestigen in hun opgeblazen zelfbeeld? Wie het weet mag het zeggen.     

www.arc-awards.nl
 


{LST_ITEMS:2041}

De BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, verlengt haar bijdrage aan Het Nieuwe Instituut met 5 jaar. Van 2018 tot en met 2022 ontvangt Het Nieuwe Instituut een jaarlijkse bijdrage waarmee architectuur, design en digitale cultuur op vernieuwende wijze aan een breed publiek kan worden gepresenteerd.

Sinds 2006 heeft Het Nieuwe Instituut (voorheen NAi) ruim 3,5 miljoen euro ontvangen van de BankGiro Loterij. In 2017 is de samenwerking geëvalueerd. De positieve aanbeveling voor voortzetting van de relatie is door de Raad van Commissarissen van de BankGiro Loterij overgenomen. In de periode 2018 tot en met 2022 kan Het Nieuwe Instituut wederom een jaarlijkse bijdrage tegemoetzien voor de publieksfunctie.

Adriana Strating, Directeur Business & Development van Het Nieuwe Instituut: "Wij zijn zeer verheugd dat de BankGiro Loterij haar bijdrage verlengt en op deze manier nieuwe mogelijkheden geeft om architectuur, design en digitale cultuur dichter bij het publiek te brengen."

Michiel Verboven, managing director van de BankGiro Loterij: "Het Nieuwe Instituut en de loterij zijn sinds 2006 partners. De bijdrage die Het Nieuwe Instituut ontvangt wordt gebruikt voor de museale functie. Een goed voorbeeld is het Tijdelijk Modemuseum. Wij kijken uit naar de volgende publiekstrekkers en dragen daar graag aan bij!"

De BankGiro Loterij kan dankzij haar deelnemers in 2017 ruim 66,9 miljoen euro bijdragen aan cultuur in Nederland. Twee derde van dat bedrag gaat naar musea, molens en monumenten, zoals Het Nieuwe Instituut. Volgende maand maakt de Loterij tijdens haar Goed Geld Gala bekend hoeveel er in 2018 naar culturele partners gaat.  

www.hetnieuweinstituut.nl


{LST_ITEMS:2041}

Eind vorig jaar is de Nieuwe Kerk in Delft opnieuw in gebruik genomen, na een intensieve restauratieperiode onder leiding van Van Hoogevest Architecten. In de middenbeuk van de Nieuwe Kerk staan de Laclasica stoelen van het Spaanse STUA. SV Collection is de partner van STUA in Nederland. de inrichter uit Rotterdam spreekt van 'a match made in heaven'.

De Nieuwe Kerk Delft trekt jaarlijks 250.000 betalende bezoekers. Grote trekpleisters zijn de aanwezigheid van de koninklijke grafkelders en het grafmonument voor Willem van Oranje. "Het kerkgebouw is weer in uitstekende conditie en heringericht met een lange zichtas waarbij de stoelen Laclasica van STUA een echte eyecatcher zijn", aldus een woordvoerder van SV. "Binnen de architectuur en historie creëren ze een ruimte waar tijd geen rol speelt. Dat is waarom Jesus Gasca’s design Laclasica wordt genoemd."

www.sv.nl

 

{LST_ITEMS:2041}


Overig nieuws

Wie wordt de winnaar van de FGNoviteitenprijs 2018? De uitslag laat natuurlijk nog even op zich wachten; deze wordt bekendgemaakt tijdens vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer. Maar ondertussen is wél bekend wie de genomineerden zijn.

De prijs gaat naar één van de volgende vijf inzendingen:

  • Aquarium Verhuur (Het nieuwste en origineelste marketinginstrument: een aquarium!)
  • Isolectra (EvaQ Lighting: innovatief vluchtweg- en noodverlichtingssysteem)
  • Blomsma Print & Sign (SQUID; Zelfklevende Semi-transparante stof als raamdecoratie) 
  • G10 (Holografische interactieve assistent van PRSONAS)
  • Urined (Watervrije urinoirs ... met garantie!)

De FGNoviteiten juryprijs wordt op donderdag 25 januari om 16.30 uur op het Noviteitenplein in hal 2 uitgereikt.

De bezoekers van de vakbeurs hebben tijdens de beursdagen de mogelijkheid om vijf stemmen uit te brengen op hun favoriete noviteiten. Dit doen zij door hun stemmen uit te brengen via de beursapp FG2Visit. De Publieksprijs wordt op vrijdag om 13.30 uur uitgereikt op het Noviteitenplein.

www.vakbeursfaciliair.nl

 


{LST_ITEMS:2041}


Er dreigt een tekort aan kwalitatief aanbod in de kantorenmarkt. Opnamevolumes nemen toe en  transformaties komen ten einde. Dit blijkt uit de gisteren gepubliceerde jaarrapportage Sprekende Cijfers Kantorenmarkten 2018 van Dynamis makelaars, vastgoedconsultants en taxateurs. In de rapportage worden 27 kantorenmarktregio’s geanalyseerd en beschreven.

In 2017 is de algehele situatie op de kantorenmarkt verder verbeterd. "De economische groei en de toenemende werkgelegenheid hebben de vraag naar kantoorruimte gestuwd", aldus Dynamis. "In veel regio’s is daardoor de markt meer in balans gekomen. Dit is zichtbaar in een toenemende opname en een teruglopend aanbod van kantoormeters."

Het aantal opgenomen vierkante meters kantoorruimte is in 2017 met 10 procent gestegen naar een niveau van 1,4 miljoen. Mede door dit toenemende opnamevolume is het beschikbare aanbod in 2017 zelfs met 15 procent afgenomen. "Op 1 januari 2018 staat nog 5,2 miljoen vierkante meter in aanbod. Wel blijven de verschillen tussen de regio’s duidelijk zichtbaar en worden ook groter. Met name de kantoorgebieden in de vier grote steden profiteren van de economische groei. In de gebieden waar de kwalitatieve vraag groter is dan het aanbod ligt de uitdaging voor de komende jaren in het realiseren van voldoende hoogwaardig aanbod om in de vraag naar kwalitatieve kantoorruimte te kunnen voorzien."

www.dynamis.nl


{LST_ITEMS:2041}

Wie jarig is trakteert en de Beurs van Berlage doet dit wel op een heel bijzondere manier. Vanwege haar 115 jarige bestaan stelt de Beurs van Berlage het gebouw namelijk één dag geheel gratis en belangeloos ter beschikking aan een maatschappelijk of goed doel.

Algemeen Directeur Marcel Schonenberg is enthousiast over het plan dat door zijn medewerkers is uitgedacht. “Het is een fantastisch idee om ons gebouw, dat dag in dag uit de meest fantastische congressen en evenementen huisvest, nu op een geheel belangeloze manier aan te bieden. Het past heel goed bij het gedachtegoed van Architect Berlage en bij onze ambitie om een levendige plek te zijn voor ieder publiek”, aldus Schonenberg.

"Wij dagen alle goede doelen en maatschappelijke organisaties graag uit om een geweldig idee voor een evenement bij ons aan te melden. De vijf leukste ideeën zullen we uitnodigen voor een nadere presentatie en kennismaking, waarna we het winnende plan gezamenlijk tot werkelijkheid zullen brengen in het derde weekend van september 2018."

www.beursvanberlage.nl

{LST_ITEMS:2041}

Vereniging Eigen Huis mag zich het eerste nieuwe FMN-lid noemen sinds de fusie tussen FMN en NFC Index per 1 januari 2018. Op 2 januari werd de grootste consumentenorganisatie voor huidige en toekomstige woningbezitters als nieuw FMN-lid ingeschreven.

Steije Tadema, manager Inkoop en Facilitaire Zaken bij Vereniging Eigen Huis, en zijn collega Fatih Yilmaz ontvingen speciaal voor deze gelegenheid een oorkonde en een boeket bloemen. Zij werden namens FMN persoonlijk welkom geheten door verenigingsmanager Roel Masselink en manager Data & Kengetallen Bas Stam.

“Het FMN-lidmaatschap gaat ons helpen bij de verdere professionalisering van onze eigen facilitaire organisatie. We verheugen ons er op om met facilitaire professionals van andere organisaties ervaringen uit te wisselen”, lieten Tadema en Yilmaz weten bij het in ontvangst nemen van de oorkonde. Vereniging Eigen Huis, met 750.000 leden en ruim 200 werknemers, beschikt over zo’n 10.000 vierkante meter bvo aan kantoorruimte. “Wij hopen met het benchmarken van onze eigen organisatie via de NFC Index inzicht te krijgen in hoe wij in facilitair opzicht presteren ten opzichte van organisaties van vergelijkbare omvang. Met dit inzicht kunnen wij vervolgens gericht op verbetering sturen”, aldus Tadema.

De leden van FMN, de beroepsvereniging voor het facilitaire domein, en de vereniging NFC Index besloten in november 2017 tot een fusie. Deze fusie is sinds 1 januari 2018 van kracht en bundelt en versterkt de kracht van beide organisaties. Er ontstaat voor zowel de leden als de markt één duidelijke ingang naar een breed facilitair netwerk, kennis en informatie.

NFC Index en FMN werken al sinds 2011 op verschillende vlakken succesvol samen. Afgelopen zomer onderzochten de twee partijen diverse samenwerkingsopties, nadat de leden daar eerder dit jaar toestemming voor gaven. Uit dit onderzoek concludeerden beide besturen dat een fusie de beste kansen biedt op een duurzame samenwerking, de doorontwikkeling van onafhankelijke benchmarkinstrumenten en daarmee voor een duidelijke waardepropositie voor de huidige en toekomstige leden van beide verenigingen.

Door de fusie is NFC Index formeel opgegaan in FMN. De naam NFC Index blijft verbonden aan de benchmark- en kengetallenactiviteiten die binnen de fusievereniging worden aangeboden.

www.fmn.nl


{LST_ITEMS:2041}


Hoe gaat het met onze werkomgeving? Trends als internationalisering, digitalisering, flexibilisering, technologisering en decentralisatie vragen om een wendbare organisatie. Is dit bedreigend voor de veiligheid van de werkomgeving? Of valt het reuze mee en bieden deze veranderingen juist kansen voor een veilige werkvloer? Op het Congres Veilig Werken wordt op deze vragen antwoord gegeven.

"Tijdens dit congres bespreken we de meest recente ontwikkelingen die de veilige werkomgeving beïnvloeden", aldsu de beursorganisatie. "De laatste stand van zaken en de heersende misverstanden daarover. Sprekers van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en de Inspectie SZW én uit de praktijk laten zien wat de trends en ontwikkelingen in werkelijkheid zijn en wat we kunnen leren van recente incidenten."

Het congres vindt plaats op 11 april in Rotterdam Ahoy. "Met de inschrijving voor het Congres Veilig Werken heeft u direct ook toegang tot de beurs Safety&Health@Work in Ahoy."

www.congresveiligwerken.nl


{LST_ITEMS:2041}


Na een bezoek van de vakjury hebben maar liefst vier interieurbeplanters het bericht gekregen dat zij de genomineerden zijn in de landelijke competitie Interieurbeplanting van het Jaar. De vakjury kiest uit deze inzendingen de uiteindelijke winnaar van 2018.

De vakjury heeft de onderstaande inzendingen genomineerd als kanshebbers: Workbrands in Eindhoven door Interieurbeplanting De Klerk, Campus 013 in Tilburg door Copijn Groenaanleg en Beheer. Erasmus MC in Rotterdam door Van der Tol en Aedes Real Estate/Hyatt Regency Spinoza in Amsterdam door Sempergreen Vertical Systems.

De landelijke competitie Interieurbeplanting van het Jaar (IvhJ) zet binnengroen op de agenda door de grote toegevoegde waarde ervan te laten zien. Deze vier genomineerde projecten zijn mooie voorbeelden van interieurbeplanting in totaal verschillende gebouwen. Ze tonen elk op een eigen wijze aan dat levend groen positief en duurzaam kan bijdragen aan de totale beleving, sfeer, gastvrijheid, maar ook aan de gezondheid en het welbevinden van de gebruikers.


De vakjury heeft de projecten beoordeeld op een aantal vooraf vastgestelde aspecten: ontwerp, technische realisatie, vakmanschap, de toegepaste beplanting, kwaliteitsborging, onderhoud en PR-waarde. Ook de samenhang tussen groen, functionaliteit, omgeving en de uitwerking van de oorspronkelijke opdracht zijn meegenomen in de beoordeling. De vakjury geeft daarnaast in elk juryrapport aan waar nog eventuele ontwikkelingskansen en verbetermogelijkheden liggen.

Uit de vier genomineerden kiest de vakjury de winnaar van het eervolle predicaat Interieurbeplanting van het Jaar 2018. De bekendmaking en feestelijke prijsuitreiking vinden plaats op donderdag 25 januari 2018 tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs in Utrecht. Deze vier aansprekende projecten worden dan ook gepresenteerd en toegelicht.

Branchevereniging VHG behartigt de belangen van de ondernemers in het groen. Bij VHG zijn in totaal 1.100 bedrijven aangesloten. Zij zijn actief in de aanleg, renovatie en het onderhoud van particuliere en bedrijfstuinen, openbaar groen, dak- en gevelbegroening, interieurbeplanting en als boomspecialist. VHG wil namens de branche de gesprekspartner zijn die maatschappelijke en economische meerwaarde van groen onder de aandacht brengt bij politiek, institutionele partijen en burgers. De branche streeft maatschappelijk verantwoord ondernemen na en levert met haar diensten een bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van mensen. VHG legt vanuit dat oogpunt 'de groene verbindingen’ naar mens en maatschappij.

www.vhg.org


{LST_ITEMS:2041}

Op 15 december 2017 opende Bistro Berlage in de Beurs van Berlage haar deuren. In deze nieuwe stijl bistro worden eigentijdse klassiekers voor lunch en diner geserveerd met een Nederlandse touch. Deze aanpak komt ook terug in het elegante interieur waar authentieke, monumentale elementen worden gecombineerd met een moderne uitstraling.

Het interieur is ontwikkeld in samenwerking met Rein Rambaldo van De Horeca Fabriek. Het monumentale karakter werd gekoesterd en aangevuld met een modern, elegant interieur. De authentieke gewelven waren een inspiratie voor de ronde vormen in het ontwerp. De blauwe kleur van de drie tegeltableaus van de Nederlandse kunstenaar Jan Toorop komen terug in het meubilair. De grote eilandbar met koperen schubben nodigt uit voor borrelen en biedt deels ruimte voor eten aan de bar. De combinatie van hoge en lage zitjes en ronde en vierkante tafels zorgt voor een dynamisch karakter. In het voorjaar wordt het nieuwe terras van Bistro Berlage gelanceerd als onderdeel van het nieuwe Beursplein.

www.bistroberlage.com
 


{LST_ITEMS:2041}



Vacatures
   
Bekijk hier    vacatures uit uw vakgebied.
Bent u abonnee? Dan kunt u gratis
uw vacature 
plaatsen!
 Mail: info@insideinformation.nl


Projecten
Kijk  hier  voor een overzicht van actuele projecten. Heeft u ook een interessant project? Mail: info@insideinformation.nl
 


Nieuwsarchief
Kantoor- en Projectmeubilair

Vloer, Wand & Plafond

Verlichting

Ontwerp/Architectuur

Overig nieuws

Archief voor oktober 2006


Rubrieken
Columns
Tekst en Uitleg
Boekenbal

Beursbeauty

Cartoons
 


Agenda
Agenda-overzicht >


Filmpjes
In onze filmrubriek vindt u een aantal interessante en soms ook grappige filmpjes over: Kantoorinrichting, Het Nieuwe Werken, Interieurarchitectuur, Architectuur en Verlichting.