Headlines

Dutch Design Week succesvol afgesloten

Zumtobel Award voor UN Studio

Rechter wijst opdracht toe aan Gispen en Rohde Grahl

 

 

 



 

Kantoor- en Projectmeubilair

Goed nieuws voor Klöber. de Duitse stoelenfabrikant heeft een german Design Award in de wacht gesleept voor de  bureaustoel Connex2. de stoel won een prijs in de categorie ‘Office Furniture’.

Wat zijn de baanbrekende designtrends en wie zijn de drijvende krachten erachter? Deze vraag wordt beantwoord door de uit prominenten bestaande jury van de German Design Award in de vorm van een bijzondere onderscheiding: in aanmerking komen innovatieve producten op het gebied van product- en communicatiedesign. 

Dit geldt eveneens voor de Connex2 van Klöber: hij heeft de jury in ergonomisch, functioneel en esthetisch opzicht overtuigd. Jörg Bernauer, huisdesigner bij Klöber, is verantwoordelijk voor het Connex2-design. Dit onderscheidt zich vooral door een heldere vormentaal. Het belangrijkste kenmerk is het centrale aluminium element: “Als een gordel verbindt het de rug en de armleuningen met de hele stoel. De daarbij ontstane vorm doet denken aan de oervorm van een ringarmleuning. De verstelfuncties zijn bovendien op een vanzelfsprekende manier in de vorm van de armleuning geïntegreerd, hetgeen voor een bijzonder fraaie aanblik zorgt”, aldus ernauer. De armleuningen vormen een vast onderdeel en zijn dus een sfeervolle blikvanger met meerwaarde. Tegelijkertijd bieden zij ook een buitengewoon comfort, omdat de armleggers bij het achteroverleunen langdurig in contact blijven met de onderarmen van de gebruiker. Een extra highlight zijn de kleurige accentueringen van de bedieningselementen.

Met de toekenning van het predikaat ‘German Design Award’ in de categorie ‘Office Furniture’ wordt de bureaustoel Connex2 van Klöber gewaardeerd op grond van zijn bijzonder geslaagde productdesign. De uitreiking vindt plaats in februari 2018 in Frankfurt/Main. 

www.kloeber.com


{LST_ITEMS:2041}

Er blijft alle reden om gebak te eten bij Rohde & Grahl. Niet alleen sleepte het bedrijf recentelijk de een deel van de aantrekkelijke rijksbrede circulaire aanbesteding in de wacht, ook won moederbedrijf Nowy Styl weer twee aansprekende prijzen. Op de Focus Open 2017 werd het meubel Levitate bekroond met de Focus Special Mention; het meubel Play&Work kreeg de German Design Award 2018. 

Het meubel levitate betekent 'gemak' en is ontworpen door ontwerpstudio WertelOberfell. Het meubel biedt volgens de fabrikant een one-of-a-kind werkroutine 'welke de perfecte basis is voor het nodige gemak'. "Geïnspireerd door Nature en de Home Office Design Trend, laat levitate een huiselijke atmosfeer ontstaan op kantoor. Of het nu gaat om een bench werkplek, vrijstaande tafel of een tafel voor meeting zones, dankzij de grote verscheidenheid is levitate perfect geschikt voor zowel de kleinere huiselijke kantoren als wel voor de grote allesomvattende kantoren." levitate staat voor modulariteit, individualiteit en maximale functionaliteit in overeenstemming met het design. – waarmee het meubel de jury overtuigde op de Focus Open 2017 en de award ontving Special Mention Focus 2017. 

De German Design Award, een van 's werelds meest erkende ontwerp wedstrijden, vestigt de aandacht op innovatieve producten en projecten. Tevens op de fabrikanten en hun ontwerpers, die in de Duitse en internationale Designwereld baanbrekend zijn.
Het meubel play&work heeft deelgenomen in de categorie 'kantoormeubilair' en heeft gewonnen. "Play&work is ontworpen om werkplekken een individueel karakter te geven en zich aan te passen aan de behoefte van de gebruiker. Het meubel is hierdoor zeer onderscheidend en zorgt voor een efficiënt gebruik van de ruimte. Evenals levitate is ook play&work van de hand van designstudio WertelOberfell en o.a. ontworpen om werktafels te creëren die manueel of elektrisch in hoogte verstelbaar zijn."

www.rohde-grahl.nl

 


{LST_ITEMS:2041}

In 1992 introduceerde Wilkhahn de Stitz. Deze is nu 25 jaar op de markt en volgens de fabrikant actueler dan ooit. Om het jubileum te vieren organiseert de Duitse fabrikant een tweetal speciale acties.

Sta-zitten is momenteel in vrijwel ieder werksituatie een thema. En de Stitz komt hieraan prima tegemoet. "De Stitz activeert het lichaam en geeft het een 'boost'. Door de schotel onder de zitting in te drukken stel je de zithoogte in." Het product heeft volgens de fabrikant meer dan 50.000 gebruikers in Nederland. "Wereldwijd enkele miljoenen!"

Om dit jubileum te vieren zijn er  de volgende acties bij Wilkhahn Nederland: In de periode 1 november 2017-1 januari 2018 kunnen klanten een Stitz naar keuze winnen."Bij tien Stitzen of meer ontvang je je Stitz naar keuze." Ook kunnen belangstellenden een bijzondere toepassing delen op Facebook, Twitter of Pinterest met #WilkhahnStitz25jaar en op die manier een Stitz naar keuze winnen.

www.wilkhahn.nl

{LST_ITEMS:2041}

Koninklijke CBM is de branchevereniging voor de interieurbouw en meubelindustrie. In totaal vertegenwoordigt CBM ongeveer 500 leden. De vereniging houdt op 7 december haar algemene ledenvergadering. Plaats van handeling: Leerhotel Het Klooster in Amersfoort.

Koninklijke CBM, branchevereniging voor de interieurbouw en meubelindustrie behartigt als businesspartner de belangen van haar leden en zet zich actief in voor een sterke creatieve maakindustrie voor wonen en werken.De variëteit in de ledenkring is groot: interieurbouwers, woonmeubelfabrikanten en toeleveranciers van halffabricaten die een meubelgerelateerde bewerking verrichten, zijn aangesloten. Maar ook groothandelsbedrijven in meubelen en fabrikanten van grafkisten, scheidingswanden, stellingen, deuren, systeemplafonds en schilderijlijsten kunnen zich aansluiten bij CBM.

Tijdens de Algemene Ledenvergadrinmg zal gesproken worden over de stand van zaken binnen de vereniging. Voorts zullen twee sprekers - Jaap Peters (DeLImes) en Jan van Betten (Nudge) - de aanwezigen vertellen over veranderkunde. Laatsgenoemde onderdeel is ook toegankelijk voor niet-leden.


www.cbm.nl


{LST_ITEMS:2041}


Het bedrijf mag dan het kort geding omtrent de rijksbrede aanbesteding van circulair kantoormeubilair verloren hebben, maar bij Drentea zit men niet bij de pakken neer. De fabrikant uit Emmen maakt bekend een nieuw circulair platform in het leven te hebben geroepen.

'Waarom is er niet een platform waar inzichtelijk wordt hoe duurzaam, circulair en gezond interieur is?'. Dat is wat Drentea zich afvroeg en waar eveneens de Dutch Green Building Council (Breeam-certificering), NIBE (onafhankelijke partij voor metingen van milieu-impact) en Ex-Interiors (interieur architectenbureau) de schouders onder hebben gezet. Resultaat; een nieuw circulair platform.

"Binnen afzienbare tijd is het zover, dan worden de contouren van een nieuw objectief en meetbaar interieurplatform zichtbaar.", aldus een woordvoerder. "Drentea mag zich ‘founding partner’ noemen, samen met een aantal andere investeerders die erin geloven dat dit platform de branche goed zal doen. Drentea streeft hierbij naar zero impact op onze wereld en wil koploper zijn in duurzame circulaire oplossingen."

www.drentea.nl

 


{LST_ITEMS:2041}

Social enterprise Plastic Whale en meubelfabrikant Vepa kondigen vandaag een meerjarige samenwerking aan. Het doel van deze samenwerking is de ontwikkeling van een volledig circulaire kantoormeubellijn onder de naam Plastic Whale Circular Furniture.

Het bijzondere meubilair wordt vervaardigd uit Amsterdams grachtenplastic en pakt daarmee direct het probleem van de plastic soep aan. Uniek aan het productieproces is dat Plastic Whale zelf de grondstof voor vervaardiging van de lijn opvist. De lancering staat gepland voor Q1 2018, details worden later bekendgemaakt.

Sinds 2011 zet Plastic Whale zich in voor plasticvrije wateren. Dit doet de organisatie door economische waarde te creëren uit afval, met de betrokkenheid van zoveel mogelijk burgers, bedrijven en overheidsinstanties. Tot op heden heeft de organisatie vele tienduizenden PET-flessen uit het water gevist, die vervolgens werden geupcycled tot hoogwaardige designsloepen. Met diezelfde sloepen vist Plastic Whale nu naar plastic afval voor de vervaardiging van haar nieuwste product: een volledig circulaire kantoormeubellijn.

"Veel bedrijven willen tegenwoordig naar het circulaire ondernemen toegroeien, of zich inzetten tegen de plastic soep. Met Plastic Whale Circular Furniture kunnen zij een concrete bijdrage leveren aan een schoner milieu én krijgen zij er uniek meubilair, gemaakt van plastic afval, voor terug. Dit jaar vissen we in Amsterdam naar verwachting ruim 40.000 PET-flessen op. Voor de productie van de meubellijn zijn echter veel meer flessen nodig. Daarom willen we onze pijlen nu ook op het buitenland gaan richten, waar de plastic soep een nog groter probleem vormt,” aldus Marius Smit, oprichter Plastic Whale.

Voor de realisatie van de meubellijn heeft Plastic Whale een overeenkomst gesloten met kantoor- en projectmeubelfabrikant Vepa, die verantwoordelijk is voor de technische ontwikkeling, productie en distributie. "Vepa is Nederlands meest duurzame kantoormeubelproducent; een partner waar we heel trots op zijn. Vlak voor de zomer speelden we met het idee circulair meubilair van plastic afval te maken. Dankzij de samenwerking met Vepa wordt dit idee nu werkelijkheid. Samen kunnen we écht impact maken”, zegt Marius Smit. Alle onderdelen worden zo geproduceerd dat ze aan het einde van de levensduur gedemonteerd kunnen worden om als nieuwe grondstof te dienen - met zo min mogelijk belasting voor het milieu. Plastic Whale en Vepa hebben designmerk LAMA Concept in de arm genomen voor de conceptontwikkeling van de meubellijn.

Algemeen directeur van Vepa, Janwillem de Kam vervolgt: “De samenwerking met Plastic Whale sluit nauw aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van Vepa. Circulariteit speelt een belangrijke rol bij de fundamentele verandering van productie zoals we die kennen - ook in de meubelbranche. Samen met Plastic Whale willen wij het voortouw nemen en laten zien dat die transitie naar een circulaire economie mogelijk is, zonder concessies te doen aan design en kwaliteit.”

www.vepa.nl
 


{LST_ITEMS:2041}

Nieuws van Vitra. Op 3 november opende het designmerk een 'pop up-store' in het centrum van Amsterdam. De tijdelijke vestiging is te vinden aan de Reestraat 14.

De Vitra-winkel is geheel gewijd aan de Eames Plastic Chair van Charles and Ray Eames. Gedurende de komende 3 maanden is in de tijdelijke shop een heel areaal aan mogelijkheden te vinden. In totaal zijn er volgens een woordvoerder wel honderduizend varianten mogelijk van de designklassieker. Deze zijn alle op re roepen op digitale displays. Na bestelling van de gewenste variant kan deze - bij een groot aantal modellen - binnen 48 uur geleverd worden.

www.vitra.com


{LST_ITEMS:2041}

In Japan pakken ze de zaken vaak net even iets anders aan. Wij zeggen 'zitten is het nieuwe roken', in Japan maken ze er meteen een horrorfilm bij. Bekijk de volgende vermakelijke Japanse Wilkhahn-spot.

www.wilkhahn.de

{LST_ITEMS:2041}


De Duitse fabrikant Wilkhahn is al jaren actief op het gebied van duurzaamheid. Om dat te onderstrepen publiceert het bedrijf elke 3 jaar een ‘environmental statement’. In de zojuist gepubliceerde aflevering wordt het duurzaamheidsbeleid tot en met 2019 beschreven.

Blijkens het document rust Wilkhahn niet op zijn lauweren. “De brochure vat samen hoe de pioniersrol van dit wereldwijd opererend familiebedrijf gedefinieerd wordt”, zegt een woordvoerder.  Het environmental statement is gebaseerd op de standaarden van het audit-systeem EMAS, dat Wilkhahn dit jaar al voor de zestiende opeenvolgende keer verwierf.

In de publicatie wordt vermeld welke progressie er gedurende de jaren 2014-2016 is geboekt. Zo werd er blijkens het verslag bijvoorbeeld minder elektriciteit verbruikt en daalde het materiaalgebruik in producten. In de publicatie wordt ook vooruitgekeken.  “Wilkhahn zou Wilkhahn niet zijn als we niet blijven proberen om onze producten en processen verder te verbeteren”, aldus de woordvoerder. Hierbij ligt de focus onder meer op het verbeteren van de materiaal- en energie-flow, als ook het gebruiken van elektrische en hybride voertuigen in de logstiek. Voorts wordt getracht het aantal logistieke bewegingen tot een minimum te beperken.

En dan is er natuurlijk nog het belangrijke aspect ‘gezondheid’. “Wilkhahn staat niet alleen voor ergonomisch, gezondheidsbevorderend kantoormeubilair, maar ook voor de implementatie van een hoog niveau van gezondheid en veiligheid en de actieve stimulering van de gezondheid van de eigen medewerkers.” Ook dit aspect blijft de komende jaren een belangrijk oogmerk van Wilkhahn.

www.wilkhahn.nl


{LST_ITEMS:2041}

Goed nieuws voor Ahrend. Op 25 oktober hebben vier Ahrend producten een Erkenning voor Goed Industrieel Ontwerp (2017) ontvangen. Dit heeft de onafhankelijke vakjury tijdens Dutch Design Week 2017 besloten.

De erkende producten zijn de Ahrend WELL Chair, de Ahrend Delta tafel, de Ahrend Balance 4-poots tafel (zie foto) en de Ahrend Hybride Onderwijstafel (zie onderste foto). Alle producten waren tot en met zondag 29 oktober te bewonderen op de Dutch Design Week in het Klokgebouw in Eindhoven.

Arnold Struik, Marketing & Innovation Director: “Na de Special Awards van vorig jaar, zijn wij dit jaar weer trots en dankbaar met deze verkregen GIO Erkenningen. Nóg mooier vind ik de positieve reacties vanuit bezoekers in het Klokgebouw. Hun reacties bevestigen dat onze productinnovaties aansluiten bij onze visie op de slimme en gezonde werkomgeving. Via deze weg wil ik daarom iedereen binnen én buiten de organisatie bedanken die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en het succes van deze vier productinnovaties.” 

www.ahrend.nl


{LST_ITEMS:2041}


Vloer, Wand & Plafond

Linoleum is alleen thuis op de vloer? zeker niet. Het natuurlijke materiaal kent nog diverse andere toepassingen. Ook kunstenaars weten er wel raad mee.

De zeer fraaie linoleumsnede 'Cloud Nine' van kunstenaar Michiel van Nieuwland - ook designer bij Forbo Flooring -  was een van de fraaie werken die onlangs te zien was op zijn solotentoonstelling 'Cuando cavo un hoyo, levanto una colina' in Granada. Michiel keerde daarmee terug naar een plek waar hij 30 jaar geleden studeerde en die hem duidelijk beïnvloedde als kunstenaar. 


www.forbo.nl

{LST_ITEMS:2041}


De Nederlandse vloerkledenfabrikant Karpi presenteert in samenwerking met couturier Mart Visser een nieuwe collectie vloerkleden. Onder het label 'Mart Visser Carpets' wordt een keuze geboden uit acht soorten karpetten. Een serie abstracte schilderijen van de kunstenaar vormde de basis voor de designs. De betaalbare en handgemaakte vloerkleden zijn verkrijgbaar in allerlei kleuren, uni of met print. 

Modeontwerper Mart Visser heeft met het maken van schilderijen, sculpturen en installaties al acht jaar een tweede grote passie. Dit Artwork was voor Karpi de aanleiding om Mart te benaderen voor het ontwikkelen van een eigen collectie vloerkleden. In zijn atelier in Zuid-Frankrijk is hij puur intuïtief gaan experimenteren met structuren, reliëf, kleurverloop en veroudering. Het resultaat is een collectie unieke kleden.

Mart Visser: "Meestal schilder ik ruige en abstracte hoofden die contrasteren met de modernistische en fijne belijning van mijn Haute Couture ontwerpen. Voor de 'Mart Visser Carpets' zijn het kleurenpalet en de dynamische diversiteit aan materialen de enige overlappingen met mijn couture collecties. Daarbij kenmerken de designs zich door hoogte- en laagte-contrasten in ton-sur-ton of juist contrastrijke kleurcombinaties." 

De vier karpetten met een print hebben passende namen: Berger, Brique, Cendre en Prosper. Berger is geïnspireerd op het grafische lijnenspel dat vanuit een vliegtuig is te zien met velden in gewaskleuren, aders van rivieren en diepe tonen van de oceaan. Brique onderscheidt zich door een als stenen gestapeld design met een vervaagde verticale belijning. Voor het Cendre design schuurde de ontwerper de achterkant van een antiek boek en veegde hij laag over laag aangebrachte kleuren weer half weg. Prosper is een toevalstreffer; door eindeloos een grove ondergrond te bewerken, ontstond een prachtig kleurenspel.

www.karpi.nl


{LST_ITEMS:2041}


Akoestiek is belangrijk in het hedendaagse interieur. Bij de TV weet men dit ondertussen ook. Niet vreemd dus, dat Nordic Silence afgeleopen zaterdag 11 november volop in beeld kwam bij het RTL-4 programma Da’s Goed Geregeld.

Het programma was volledig gewijd aan Nordic Silence. Er kwamen projecten in uiteenlopende branches aan bod waarin werd getoond hoe Nordic Silence zich onderscheidt: "akoestiek mooi en duurzaam oplossen", aldus een woordvoerder.

De eerste uitzending was afgelopen zaterdag 11 november. Herhalingen op zaterdag 18 november om 10:30 uur en zondag 3 december om 14:00 uur eveneens op RTL-4. 

www.nordicsilence.nl


{LST_ITEMS:2041}


Plafondfabrikant Armstrong Ceiling Solutions wil met zijn gespecialiseerde plafondoplossingen een positief verschil maken in de leefomgeving van mensen. De introductie van Eleganza Naadloze akoestiek draagt daar volgens het bedrijf zeker aan bij.

Eleganza Naadloze akoestiek zorgt volgens Armstrong Ceiling Solutions voor een volledige plafondoplossing. "Door de 100 procent naadloze afwerking straalt het plafond luxe uit en vormt het een geheel", aldus het bedrijf. "Met de akoestische absorptie klasse A heerst een aangename akoestiek in de ruimte."

Volgens sales director Jelrik Engbersen is de vraag naar monolithische plafonds groot: “Vooral architecten en hun opdrachtgevers tonen belangstelling. Deze plafondoplossing creëert een luxe en moderne uitstraling en dat is met name voor bijzondere projecten gewenst. Denk aan musea, restaurants, designkantoren of woonvilla’s."

‘’Door het gebruik van de gebruikelijke gipsplaatplafonds ontstaat er een lange nagalmtijd en daardoor een onaangename akoestische omgeving”, zegt Engbersen. “Samen met Pennings Akoestiek zijn wij dit probleem te lijf gegaan en zijn we op zoek gegaan naar een oplossing; met Eleganza als resultaat. Design en akoestiek: dat biedt Eleganza."

Het plafond voldoet volgens de fabrikant aan zowel de esthetische eisen, als de wensen vanuit de klant op het gebied van akoestiek en leefbaarheid. Engbersen: “We hebben al een aantal mooie projecten kunnen realiseren. Zoals Waterschap Delfland, Hotel Van De Valk Breda en Naadloos Akoestisch Bouwlab Rosmalen. Stuk voor stuk met verschillende doeleinden, maar waar een strak, monolithisch plafond én een goede akoestiek meer dan gewenst is.”

Armstrong Ceiling Solutions is onderdeel van Armstrong World Industries en is wereldwijd actief op gebied van hoogwaardige akoestische plafondsystemen. Armstrong biedt een uitgebreid aanbod van innovatieve designoplossingen van plafonds in mineraal, metaal en hout. Architecten, montagebedrijven en opdrachtgevers vinden Armstrong Ceiling Solutions een deskundige partner. De bedrijfsstrategie is gericht op duurzaamheid en innovatie. 

www.armstrongceilings.com


{LST_ITEMS:2041}


Een deel van de voormalige en beruchte Bijlmerbajes wordt een tijdelijk hotel genaamd The Movement Hotel Bijlmerbajes, gerund door asielzoekers. Hier kunnen zij werkervaring opdoen, om de kans op re-integratie te vergroten. Forbo Flooring sponsort het project.

In het hotel zijn Flotex-vloeren geplaatst, die volgens Forbo niet alleen mooi zijn, maar ook supersterk en makkelijk nat en droog te reinigen. "De vloeren zijn kosteloos geïnstalleerd door de firma Vloer & Stof uit Amsterdam."

Op dit moment wonen er zeshonderd vluchtelingen in het AZC in de Bijlmerbajes, één van de meest beruchte, voormalige gevangenissen van ons land. Het hotel bestaat in totaal uit zestien tweepersoonskamers. Onderdeel van het hotel is het lunchrestaurant A Beautiful Mess van Refugee Company, dat al eerder van start ging. Hier wordt het hotelontbijt geserveerd. Ook is het mogelijk om meeting rooms te boeken voor inspiratiesessies of vergaderingen.

Naast Forbo werken andere bedrijven gratis mee om dit initiatief handen en voeten te geven. Zo schonk Auping de bedden kosteloos. Tevens zijn er plannen om nog een etage te openen met hotelkamers. Deze zullen er precies uitzien als de oude cellen, dus met Marmoleum op de vloer.

www.forbo-flooring.nl


{LST_ITEMS:2041}


"Op de vloer bij binnenhuisarchitecten en interieurontwerpers is de stemming deze maand goed", meldt vloerenfabrikant Tarkett. "Vanaf nu hebben zij toegang tot een prijswinnend product van vloerenproducent Tarkett, waarmee zij zelf de ruimte hebben om onbegrensd vloeren te ontwerpen voor hun klanten." 

Het product dat afgelopen voorjaar de Red Dot Award voor Product Design 2017 won maakt het voor architecten en ontwerpers mogelijk om met 33 kleuren en tien vormen zelf te kunnen spelen met het materiaal. 

Het winnen van de Red Dot Award heeft de vraag naar de iD Mixonomi collectie volgens de woordvoerder behoorlijk opgejaagd. “iD Mixonomi is een ambitieuze collectie met een designesthetiek die architecten en designers stimuleert om op creatieve wijze te experimenteren en te spelen met het materiaal,” zegt Florian Bougault, Art Director bij Tarkett. “We gaven bezoekers van Euroshop in Düsseldorf en Design District in Rotterdam al eerder dit jaar een voorproefje van de collectie, wat leidde tot erg enthousiaste reacties. Nu is iD Mixonomi eindelijk beschikbaar voor de markt, wat betekent dat architecten en ontwerpers de lead kunnen nemen en zelf aan de slag kunnen gaan met de modulaire vinyltegels. Dat zorgt voor veel blije gezichten.”

www.tarkett.nl


{LST_ITEMS:2041}


'De hele wereld weet Bolidt te vinden voor de perfect naadloze kunststof vloer'. Dat kopt de Volkskrant op maandag 23-10 jl. Klik hier voor het hele artikel.

Forbo Flooring is tijdens de Dutch Design Week (DDW) op maar liefst drie plekken aanwezig. In het Klokgebouw heeft Forbo een alternatieve Japanse tuin ingericht, gemaakt van linoleum en haar natuurlijke ingrediënten. De ambachtelijke en ‘larger than life’ bloemen van de bekende bloemontwerpster Linda Nieuwstad - voor de gelegenheid vlasbloemen gemaakt van linoleum - sieren de vijver.

Ook in het Broeinest linoleum. Daar showt Forbo het nieuwe Marmoleum Cocoa, een collectie die het duurzame karakter van Marmoleum benadrukt. Aan Marmoleum - gemaakt van natuurlijke grondstoffen zoals lijnolie, pijnhars, houtmeel, kalk en kleurrijke pigmenten - zijn de gemalen schillen van de cacaoboon toegevoegd. Dit ‘geupcyclede’ restproduct van de cacao-industrie (die net als Forbo al meer dan 100 jaar in de Zaanstreek huist) geeft high-lights aan de overigens rustige, ingetogen uni-uitstraling van de collectie. De vloer wordt volledig CO₂-neutraal geproduceerd.

In de Kazerne, tenslotte, heeft de designafdeling van Forbo Flooring een tentoonstelling vormgegeven met innovatieve, aantrekkelijke prototypen en ontwerpen waarin Furniture linoleum is toegepast. Daar staan internationaal gerenommeerde meubelfabrikanten als het Finse Artek (die al sinds 1933 krukjes met linoleum bekleden) en Ahrend, gevestigde designers als Daphna Laurens, Kustaa Saksi, Maarten Kolk & Guus Kusters, en veelbelovende beginnende ontwerpers als Stefano Sabatè, Kim van Nispen, Tobias Brunner en Albert Lieuwe Bouwman.

 

De Kazerne-tentoonstelling bestaat uit totaal drie ruimtes en heeft ‘verwondering’ als thema. Forbo hoopt dat de flexibiliteit van het duurzame en kwalitatief hoogwaardige Furniture linoleum hiermee optimaal tot zijn recht komt en belooft een inspirerende beleving voor de architect, de ontwerper, maar ook voor de meubelindustrie, de eindgebruiker en de toevallige toeschouwer.

www.forbo-flooring.nl


{LST_ITEMS:2041}


Forbo Flooring organiseert 16 november aanstaande een kennisdag speciaal voor professionals betrokken bij onderwijshuisvesting. 
 

De dag staat in het teken van het delen van kennis, het opdoen van inspiratie en het bijpraten met vakgenoten en collega’s. Zo zijn er bijvoorbeeld lezingen van aansprekende sprekers op het gebied van design, techniek en wetenschap. Forbo organiseert de kennisdag omdat het graag wil bijdragen aan scholen met een beter binnenklimaat. 

In de middag presenteert professor Philomena Bluyssen, leerstoelhouder binnenmilieu van de TU Delft, de opzet van een zeer grootschalig binnenmilieu onderzoek waarvoor ze al langs veel scholen trok en zelfs een futuristisch ‘senselab’ inrichtte voor experimenten. 

Ook de presentatie van Frank van Wetten, huisvestingsmanager van de stichting OOG uit Uden, is de moeite meer dan waard. Na een grote brand in Uden waarbij twee basisscholen volledig werden verwoest, is in opdracht van stichting OOG een nieuw duurzaam onderwijscentrum ontworpen door Bonnemayer Architecten volgens het 'solar ijs' principe. Bij dit vernieuwende verwarmings- en koelsysteem wordt energie teruggewonnen uit een ijsbak. Hiermee wordt heel veel milieuwinst behaald. Dit plus slimme bouwtechnieken en installaties maakt de school tot een van de duurzaamste basisscholen van Nederland (met een zeer lage energierekening).

Tim Knubben, tenslotte, architecturaldesigner te Eindhoven, bespreekt de mogelijkheden van Marmoleum lambrisering. 

www.forbo-flooring.nl/kennisdag


 


{LST_ITEMS:2041}


Op 24 oktober neemt Tarkett/Desso bezoekers van Dutch Design Week mee achter de schermen en geeft inzicht in de hordes die het bedrijf moet nemen om de Cradle to Cradle-filosofie tot in de puntjes door te voeren in de bedrijfsvoering.

Tarkett/Desso besteedt niet alleen aandacht aan de successen op deze weg maar juist ook aan de uitdagingen op het pad naar een circulaire bedrijfsvoering. De interactieve lezing is een onderdeel van de expositie in4nite, een bijzondere samenwerking tussen Low & Bonar en tien designers.

Tijdens de lezing daagt Rob Kragt, CSR Communications en Training Manager bij Tarkett/Desso, je uit om mee te denken over de ups en downs die bedrijven doorgaan om traditionele ketens te doorbreken en neemt je graag mee in het proces dat Tarkett/Desso op dit gebied is doorlopen. “Door het delen van de uitdagingen die wij zijn tegengekomen op de weg naar een circulair economiemodel, hopen we mensen te inspireren en een dialoog te openen waarin iedereen kan meedenken hoe we samen nog meer stappen kunnen maken op dit gebied. Samen met onze partner Low & Bonar willen we tijdens deze middag een setting creëren waarbij geen enkel idee te gek is en waar creativiteit centraal staat", aldus Rob Kragt.

De partnerschap tussen Tarkett/Desso en Low & Bonar is geen verrassing: Low & Bonar is sinds jaar en dag leverancier van Colback, een non-woven kunststof dat voor allerlei producten, zoals de achterkant van tapijt, wordt gebruikt. Mede dankzij de kwaliteit van Colback kan Tarkett/Desso een aantal van haar meest belangrijke eigenschappen beloven. Tarkett/Desso is zeer verheugd om partner te zijn van in4nite, een project dat onderdeel is van de Dutch Design Week en waarin designers zijn uitgedaagd te experimenteren met de veelzijdigheid van dit materiaal. Het doorbreken van traditionele ketens en het vinden van nieuwe toepassingen voor bestaande materialen is een essentieel onderdeel van een circulair economiemodel, waar Tarkett/Desso en Low & Bar allebei al jaren naar streven.

De lezing vindt plaats dinsdag 24 oktober om 16.00 uur in het TQ gebouw in Strijp-T, bovenste verdieping.

www.tarkett.nl


{LST_ITEMS:2041}



Verlichting

Lichtliefhebbers opgelet! In Hornu (B) opent binnenkort een bijzondere lichttentoonstelling: 'From Belgium with light'. het evenement vindt plaats in van 19 november 2017 tot 25 februari 2018 in het CID in Hornu.

Licht is een domein waarin zowel de Belgische industrie als de Belgische ontwerpers uitblinken. Sinds begin jaren tachtig heeft de groei van bedrijven als Schréder en het creëren van merken als Light, Modular, Kréon, Wever&Ducré, Delta Light of Dark nieuwe kansen gegeven aan industriële ontwerpers en aan de Belgische expertise. In enkele jaren tijd werd lighting design "made in Belgium" een internationale referentie, wat het vandaag nog altijd is.

"Met in hun bagage hun technische kennis op het gebied van van verlichting, gaan creatieve ontwerpers als Nathalie Dewez, Jos Devriendt, Alain Berteau, Sylvain Willenz of Frederik Delbart zich richten op een meer intieme en persoonlijke opvatting van licht, zonder toe te geven aan de verleidingen van het ornamentele", aldus de organisatie van de tentoonstelling. "Belgisch lighting design staat voor technische, performante verlichting, naast vernieuwende topprestaties, en wordt gekleurd door emoties wanneer bepaalde ontwerpers er zich op toeleggen."
 

www.cid-grand-hornu.be


{LST_ITEMS:2041}

Leverancier van verlichtingsoplossingen Sylvania opent nieuw internationaal hoofdkantoor in Boedapest, Hongarije. Dankzij de vele belangrijke strategische verbindingen en het progressieve beleid van de lokale regering is Boedapest volgens het bedrijf heel geschikt als hub voor Sylvania’s wereldwijde activiteiten. De productie blijft echter gebeuren in de diverse fabrieken in Europa alsook in Shanghai.

Het nieuwe kantoor werd op 13 september 2017 geopend door Mr. Zhuang ShenAn, voorzitter van Feilo Sylvania en General Manager van Shanghai Feilo Acoustics Limited, en Christian Schraft, Global CEO van Feilo Sylvania. Mr. Zhuang ShenAn: “Het was ons doel om grondig te investeren in de juiste locatie, en het verplaatsen van onze internationale activiteiten naar Boedapest was daarin een logische stap. Boedapest is een geweldige stad om zaken te doen en dit nieuwe Centraal-Europese hoofdkantoor voorziet ons, naast onze locaties in Londen en Shanghai, van een volledig geoptimaliseerde bedrijfsstructuur voor onze internationale activiteiten. Zowel nu als in de toekomst.”

Christian Schaft voegt toe dat het in een snel veranderende industrie, zoals de verlichtingsindustrie, voor bedrijven zeer belangrijk is om wijze investeringskeuzes te maken: “In de moderne zakenwereld moeten bedrijven flexibel zijn in hun manier van werken en de manier waarop ze reageren op veranderende marktomstandigheden. De verlichtingsindustrie verandert snel en nieuwe technologieën vergroten de kans om te groeien. Dankzij onze nieuwe bedrijfsstructuur bevinden we ons in de ideale positie om onze nieuwe oplossingsgerichte aanpak door te zetten. Deze aanpak is al succesvol gebleken binnen onze gevestigde en opkomende markten. We kijken ernaar uit om dit succes met onze teams over de hele wereld voort te zetten.”

Het nieuwe kantoor in Boedapest luidt een spannende nieuwe fase in voor Sylvania met betrekking tot zijn ontwikkeling van een verlichtingsproducent tot een leverancier van complete oplossingen. Het nieuwe hoofdkantoor stelt Sylvania in staat zijn klanten de beste service te bieden door snel op hun behoeften te reageren, expertise en kennis te delen en de best mogelijke oplossing te bieden.

De opening van het nieuwe internationale hoofdkantoor houdt verband met Sylvania’s vernieuwde merkstrategie. “Sylvania is een merk met geschiedenis, expertise en kennis, maar staat ook synoniem voor innovatie en verandering”, zegt Paul Harwood, Marketing Director bij Feilo Sylvania. “Nu het bedrijf evolueert van een verlichtingsproducent naar een leverancier van oplossingen, is het logisch om de strategie meer af te stemmen met het Sylvania van de toekomst. We introduceren nu al baanbrekende oplossingen, zoals het SylSmart-platform voor slimme verlichting en de LOGIC-financieringsoplossingen om ons bedrijf voor te bereiden op toekomstige groei.”

www.feilosylvania.com


{LST_ITEMS:2041}

Guardian Glass lanceert de campagne 'The Invisible Glass' om nieuwe ideeën te stimuleren bij architecten. Met de lancering van de campagne wil de glasfabrikant onderstrepen dat het nu mogelijk is om effectief anti-reflecterend glas ('onzichtbaar glas') te gebruiken voor bouwprojecten en geveltoepassingen.

"Reflecties en verblindende glans kunnen nu tot een minimum worden beperkt, waardoor een bijna onzichtbare beglazing wordt gecreëerd voor buitengevels, zonder een perfect zicht te vergallen", meldt een woordvoerder van het bedrijf. "Wanneer glas wel een fysieke barrière blijft, maar ophoudt een optische barrière te zijn, beeldt u zich eens in wat een wereld aan ontwerpmogelijkheden dit betekent voor architecten."

De campagne The Invisible Glass omvat een aantal creatieve middelen die de voordelen van onzichtbaar glas in de kijker zetten. Deze middelen moedigen architecten ook aan om een gratis monster onzichtbaar glas te bestellen of om contact op te nemen met Guardian. "Guardian Clarity, het onzichtbare glas* van Guardian, helpt architecten om uitdagingen het hoofd te bieden en om hun ontwerpen op een nieuwe en verbluffende manier te realiseren."

“Hoewel glas helder lijkt, kan de plaatsing ervan in combinatie met de omgeving een belemmering vormen voor het zicht, met name in de vorm van een felle glans of reflecties. Guardian Clarity is onze oplossing voor dit probleem”, aldus Andras Kovacs, Product Manager bij Guardian Glass. “Dankzij het gebruik van een geavanceerde glascoatingtechnologie opent ons anti-reflecterend glas nieuwe mogelijkheden voor het design van structurele glastoepassingen, waar reflecties anders het voordeel van een helder zicht teniet zouden kunnen doen.”

“Met ons gamma glasproducten en geavanceerde coatings kunnen optimale prestaties en een optimale esthetiek worden gecombineerd. We kunnen velen samenstellingen creëren die verschillende niveaus aan reflectie, zonwering, thermische isolatie en lichttransmissie bieden”, verklaart Kovacs. “Wat architecten ook wensen, wij kunnen de meest geschikte glassamenstelling helpen selecteren voor elk bouwproject.”

www.guardian.com



 


 


{LST_ITEMS:2041}

Osram gaat de Sint Pieter verlichten. Dat meldt de lichtfabrikant in een trots persbericht. Eerder mocht het bedrijf ook al de belichting van de prestigieuze Sixtijnse kapel en het Sint Pieter-plein voor zijn rekening nemen. 

In het intieur van de Sint Pieter in Rome zal gebruik gemaakrt worden van LED-technologie van de Duitse fabrikant. "De nieuwe verlichting zal het interieur tonen in al zijn pracht en architecturale complexiteit", meldt een woordvoerder van de Duitse lichtfabrikant.

De verlichting die zal worden toegepast in de Sint Pieter is geselecteerd in nauwe samenwerking met de technische dienst van het Vaticaan. Naar verwachting is het project vlak voor kersmis 2018 afgerond.

www.osram.com 


{LST_ITEMS:2041}

De winterperiode is weer in aantocht. Dagen worden korter, kouder en grauwer. Jaarlijks krijgt menigeen last van winterblues of zelfs een winterdepressie door gebrek aan daglicht. Een verstoord dag- en nachtritme kan zorgen voor vermoeidheid, burnout, overgewicht en diabetes II. Om deze problemen te onderdrukken heeft FluxPlus de E-Qube ontwikkeld. Een flexplek met biodynamische verlichting.

Biodynamische verlichting bootst de daglichtcyclus na en verandert van lichtkleur en -intensiteit. Door een half uur gebruik te maken van een speciaal ontworpen high end LED-armatuur, krijgt de gebruiker een energieboost. Deze lichtboost verhoogt de productiviteit en alertheid, verbetert concentratie, reduceert vermoeidheid, verlaagt depressieve/neerslachtige gevoelens en zorgt ervoor dat een jetlag wordt verminderd. Via een display kunnen diverse lichtscènes worden ingesteld.

De E-Qube is ontwikkeld voor een brede groep mensen. Medewerkers die extra energie kunnen gebruiken in de ochtend of middag, zakenmensen die kampen met een jetlag, politici die lang door moeten vergaderen in de avond of nachtdienstmedewerkers die alert willen blijven tijdens hun werk.

Wetenschappelijk onderzoek laat steeds duidelijker zien dat er een aantoonbare relatie is tussen verlichting en beleving, welbevinden, productiviteit en gezondheid. Onze biologische klok (zgn. 24 uur klok) staat via het netvlies in het oog in verbinding met de buitenwereld. Tijdstip van de dag, duur van de lichtblootstelling, jaargetijde, hoeveelheid licht verticaal op het oog en spectrale samenstelling van het licht zijn bepalend voor het goed kunnen functioneren van die biologische klok (slaap/waakritme).

We zitten voor een groot deel van de dag in gebouwen waar weinig tot geendaglicht binnenkomt. Kunstverlichting, zoals vaak wordt toegepast in deze gebouwen, is veelal niet toereikend voor het goed functioneren van de biologische klok. In een aantal gevallen wordt een tekort gecompenseerd door binnenvallend daglicht. Ook de 24-uurs economie zorgt er voor dat we op tijdstippen werken die niet in overeenstemming zijn met de stand van onze biologische klok en onze natuurlijk behoefte aan slaap.

FluxPlus uit Tilburg heeft meer dan 25 jaar ervaring in het toepassen van lichttherapie. Deze kennis is gebruikt voor de ontwikkeling van het LED-paneel in de E-Qube.

www.fluxplus.com


{LST_ITEMS:2041}

Dit weekend ging de wintertijd weer in. Met het oog op kortere dagen en winteravonden op de bank, zijn Nederlanders volop bezig met verlichting. "Dat zien we onder meer aan het zoekgedrag op internet en het koopgedrag in de bouwmarkt", meldt aanbiedser Hornbach. "Het gaat hierbij niet alleen om de juiste soort licht, maar ook om het model van de lamp."

In de wintermaanden wordt volgens het bedrijf 52 procent meer gezocht op verlichting dan in de zomer. "Elk jaar is er vanaf eind oktober een stijgende lijn in het aantal Google-zoekopdrachten voor verlichting. Het past in de trend om via je interieur meer te laten zien wie je bent, en te zoeken naar originele items."

In plaats van een plafonnière in elke kamer en een stalamp in de hoek kiezen mensen tegenwoordig voor verlichting 'die iets toevoegt'. "Niet eerder werd er zo vaak op ‘industriële lamp’ gegoogeld als in oktober dit jaar."

Dat lijkt een aanwijzing voor het bij professionele inrichters bekende feit dat de consumentenmarkt altijd met een paar jaar vertraging achter de projectmarkt aanhobbelt. Want in projecten - met name kantoren - is de industriële 'look' al een aantal jaren over het hoogtepunt heen.

www.hornbach.nl



{LST_ITEMS:2041}

Amsterdam Light Festival heeft het programma voor de komende editie bekend gemaakt. Meest opvallende naam: de Chinese ster-kunstenaar Ai Weiwei.

Ai Weiwei zal van 30 november 2017 tot en met 21 januari 2018 verantwoordelijk zijn voor de 7 kilometer lange lichtlijn 'thinline', die de vaarroute van het lichtfestival zal markeren. Behalve het kunstwerk van Ai Weiwei zullen tijdens de zesde editie van het Amsterdam Light Festival  nog 34 andere kunstwerken en installaties van hedendaagse kunstenaars, designers en architecten de Amsterdamse grachten en het Marineterrein Amsterdam sieren.

Tijdens het festival is in Amsterdam werk te bewonderen van onder (veel) meer Rona Lee, , Lambert Kamps, Floriaan Ganzevoort, Viktor Engbers, Lighting Design Academy, Lauren Ewing, Koert Vermeulen, Peter Vink, Vinny Jones, Helmut Dick, Nick Verstand & Sjoerd Ter Borg, Bas Peeters, Verena Hall, Hanna Betsema en het Amsterdam Creative Industries Network. 

Lennart Booij, creatief directeur Amsterdam Light Festival betoont zich erg trots op de internationale line-up van Amsterdam Light Festival. "Ieder jaar weer mogen we hier de internationale top op het gebied van art en design verwelkomen", zegt hij in een toelichting. "Ook de Nederlandse deelnemers zijn veelal internationaal actief.”
 

Interesse om het Amsterdam Light Festival te bezoeken? Klik dan hier en boek je tickets voordelig via Lovers Canal Cruises

 

 

{LST_ITEMS:2041}

Een bijzondere samenwerking tussen raamdecoratiespecialist Luxaflex en het designcollectief Dutch Invertuals heeft geresulteerd in de expositie 'Enlighten'. Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven geven zes jonge, creatieve designers licht een nieuwe dimensie met hun ontwerpen die grotendeels bestaan uit Luxaflex-materialen.

Voor de lancering van de nieuwe Rolgordijn Reflection-collectie van Luxaflex werd gezocht naar een verrassende manier om het product in de markt te zetten, passend bij het innovatieve karakter van Luxaflex. De Reflection-collectie is gebaseerd op de laatste designtrends en wordt gekenmerkt door Nederlands vakmanschap, oftewel Dutch Design.

“We vonden in het designcollectief Dutch Invertuals dan ook de perfecte match vanwege hun toonaangevende karakter en onderscheidende werkwijze. We hebben beiden als uitgangspunt design en innovatie. Dit gekoppeld aan de creatieve ideeën van de jonge designers, zorgt voor de verrassende en bijzondere Enlighten-expositie”, aldus Silvia Jagtenberg van Luxaflex Nederland.

De expositie bestaat uit inspirerende werken gecreëerd van duurzame materialen uit diverse collecties van Luxaflex, waaronder Silhouette® Shades en de nieuwe Reflection-collectie. Bij de creatie van Luxaflex-raambekleding speelt ‘licht’ een belangrijke rol. In de expositie komt ‘licht’ als centraal thema terug, maar krijgt het een volledig nieuwe dimensie. De werken bewegen, schijnen en gloeien, waardoor bezoekers nieuwe inzichten krijgen in de esthetiek, ervaringen en bruikbaarheid van de materialen. 

www.luxaflex.nl




 


{LST_ITEMS:2041}


Ontwerp & Architectuur

Het woord 'herintroductie' is in de loop der jaren vervangen door 'relaunch'. Maar verder is er weinig veranderd de afgelopen 60 jaar. In ieder geval niet aan de Result-stoel en de Pyramid Collectie, die onlangs opnieuw op de markt gebracht werden door Ahrend en HAY.

Het bekende Nederlandse ontwerp van Friso Kramer en Wim Rietveld is door het Deense designmerk HAY samen met Ahrend na bijna 60 jaar opnieuw gelanceerd. Geheel in lijn met herwaardering van Nederlands ontwerp, vond de lancering plaats in het onlangs gerenoveerde rijksmonument ‘De Ploeg’ in Bergeijk. Speciaal voor de officiële lancering werden alle deuren van het Rijksmonument exclusief geopend voor de gasten van HAY en Ahrend.

Arnold Struik, Marketing & Innovation Director bij Ahrend, opende het evenement met het verwelkomen van een zeer bijzondere gast; Friso Kramer.‘Toen ik ruim drie jaar geleden bij Ahrend kwam werken had ik de eer om op audiëntie en in de leer te komen bij Friso Kramer. Dit is een van de meest bijzondere en inspirerende momenten uit mijn tijd bij Ahrend’, aldus Struik. 

De medeoprichter van HAY, Rolf Hay, nam de gasten mee in de totstandkoming van de relaunch. ‘De oorspronkelijke Result stoel is al jaren mijn persoonlijke favoriet. Het industriële karakter en de verfijndheid van het design van Friso Kramer maakt deze stoel uitzonderlijk. Het enige nadeel was dat de stoel niet meer werd gemaakt en dat het nog geen HAY product was’, zegt Hay lachend. ‘Gelukkig hebben we daar nu met Ahrend verandering in gebracht! Bij HAY geloven wij dat design functioneel, toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen. Dit industriële ontwerp sluit perfect aan op onze filosofie.’

www.ahrend.nl


 


{LST_ITEMS:2041}


Leolux creëert meer duurzame werkplekken voor startende bedrijven. Bijna 5 jaar geleden begon Leolux met 'Manufactuur': twee royale kantoorruimtes die in een leegstaand pand waren ontwikkeld als een plek voor creatieve en innovatieve bedrijven. Inmiddels hebben ruim twintig bedrijven er hun intrek genomen en is de focus iets verschoven naar startende ondernemers. Manufactuur opende op 3 november een nieuwe ruimte, met 74 nieuwe werkplekken voor innovatieve start-ups.

Ooit werden in het gebouw nog alle Leolux designmeubelen geproduceerd. Maar vanaf de jaren negentig verhuisden steeds meer productie-afdelingen naar een modern onderkomen, enkele honderden meter verderop. De bakermat van Leolux kwam gedeeltelijk leeg te staan. Deze ontwikkeling lag aan de basis van Manufactuur, vertelt Leolux directeur Patrick Schreudering: "Op deze plek is het familiebedrijf Leolux tachtig jaar geleden ontstaan en uitgegroeid tot een internationale designmaker. Deze fabrieksruimte werd overbodig, omdat we steeds efficiënter gingen produceren en minder voorraden hoefden te houden. Op dat moment hebben we besloten om het pand een nieuwe bestemming te geven, helemaal volgens de laatste inzichten op het gebied van duurzaamheid."

Slopen was voor Leolux geen optie. De geschiedenis is voor het familiebedrijf even belangrijk als de toekomst. Daarom kozen de eigenaren voor een “duurzame herbestemming” van het pand, daarbij geholpen door 2.0 Architecten, inmiddels een van de vaste bewoners van Manufactuur. "Het hele pand werd gestript en opnieuw opgebouwd, waarbij we zoveel mogelijk historische elementen wisten te behouden. We maakten zoveel mogelijk gebruik van “schone” materialen: gerecycled aluminium en isolatiemateriaal, en maar liefst zeven grondstoffen met een Cradle to Cradle certificaat, in de geest van onze eigen duurzaamheidsdoelen en passend bij de ideeën van de gemeente Venlo. Daarom kozen we ook voor een energieneutrale Manufactuur. Elektriciteit voor het hele pand wekken we op met zonnepanelen en de warmte en koeling komen uit een WKO-installatie in de grond."

Manufactuur brengt nu al zo’n vijfentwintig innovatieve startende bedrijven samen. Dat aantal kan door de uitbreiding worden verdubbeld, stelt Schreudering: "Voor starters is een eigen kantoorpand vaak geen optie. Hier kunnen ze tegen geringe kosten van elkaars nabijheid profiteren."

Het nieuwe gedeelte van Manufactuur is gevestigd in de oude Leolux stoffeerderij. Net als in het eerste deel is hier het beeld van de oude fabriek bewaard gebleven. De mooie houten fabrieksdaken en de grote ramen. Schreudering: "De stoffeerderij werd gebouwd in het midden van de jaren vijftig en die historie voel je als je hier rondloopt. Wel hebben we de ruimte geschikt gemaakt voor modern kantoorgebruik. Met geluids- en lichtisolatie en –net als in fase 1 – alle noodzakelijke voorzieningen,  zoals snelle communicatieverbindingen, printers, bureaus, kasten en een pantry."

Voor de energievoorziening maakt ook fase twee van Manufactuur gebruik van zonnecellen en een WKO installatie. "We hebben hier de laatste inzichten toegepast,’ besluit de Leolux directeur, ‘dus je kunt gerust zeggen dat deze ruimte zelfs nóg duurzamer is." De werkplekken worden verhuurd aan starters uit allerlei creatieve en innovatieve disciplines. De ruimte is geëxploiteerd door Leolux, in samenwerking met Innovation Hub Venlo.
 

www.demanufactuur.nl


{LST_ITEMS:2041}

Onlangs werd Rijkskantoor Rijnstraat 8 in Den Haag geopend. Het door OMA gerenoveerde kantoor van architect Jan Hoogstad werd - ook in Inside Information - veelal welwillend beschreven. Maar voormalig PvdA-politicus en gebouwgebruiker Adri Duivestein denkt daar heel anders over. "Het is bijna pijnlijk om te zien hoe radicaal juist de werkplek van het gewone werken is teruggebracht tot een bijna steriele anonimiteit."

Adri Duivesteijn kent de geschiedenis van het voormalige VROM-gebouw - en kwam er in de loop der jaren met enige regelmaat. Juist vanuit die ervaring bleek hij geschokt toen hij het gerenoveerde pand recentelijk weer een keer betrad voor een rondleiding. "Wat ik nooit had verwacht dat wat ooit een specifiek gebouw was en identiteit gaf aan een op dat moment toonaangevend departement, nu haar kwaliteit lijkt te vinden in een ver doorgevoerde vorm van anonimiteit", aldus Duivesteijn.

De voormalig politicus hekelt onder meer het ontbreken van een representatieve entree; de bezoeker komt volgens hem nu binnen in 'iets wat meer wegheeft van een secundaire achteringang'. Ook de tourniquets die de gecontroleerde toegang moeten waarborgen zijn in zijn ogen sfeerloos ('de bagagecontrole op Schiphol, waar ik niet veel later gebruik van maakte, was in haar opzet ruimtelijker en plezieriger dan dit net verbouwde rijkskantoor'). Het kleurgebruik in het kantoor staat Duivesteijn eveneens tegen. "Het geheel geeft een sobere, bijna calvinistische, indruk." En dat is niet bedoeld als compliment.

Blijkens Duivesteijns betoog is hij niet de enige die kritiek heeft op het nieuwe rijkskantoor Rijnstraat 8. Ook onder de gebruikers zou inmiddels oproer zijn ontstaan. "Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel ambtenaren ‘hun’ werkgebouw beschouwen als ‘een crime’. In hun woorden is het een werkplaats die vooral het karakter heeft gekregen van ‘een legbatterij’ als onderdeel van een intensieve-menshouderij. In hun opvatting hebben zij nu vooral werkplekken waar het nog maar heel moeizaam is om geconcentreerd je werk te doen met als gevolg een afnemende productiviteit. Blijkbaar zijn de klachten zo ernstig dat inmiddels een officieel onderzoek is gestart naar het functioneren van de gewone werkvloer."

Het is een geluid dat vaker gehoord kan worden over al te rücksichtslos doorgevoerde flexibiliseringsprojecten in kantoren. Blijkbaar is het toch niet zo eenvoudig om een goed kantoor te maken dan vaak gedacht en beweerd wordt. Blijkbaar vergt het enig denkwerk om de flexibiliteit van de medewerker te rijmen met zijn psychologische behoefte aan verankering. Blijkbaar wordt de 'fuck the context'-houding van Rem Koolhaas en zijn kompanen - die doorgaans goed valt in de plaatjesgeile architectuurpers - door sommige gebruikers minder gewaardeerd. En blijkbaar voorvoelde de eindredacteur van Inside Information dit toen hij de kop maakte voor het overigens positieve artikel over Rijnstraat 8 in nr 4 van het blad. Want de beschrijving van het OMA-project werd voorzien van de kop 'Remsporen'. Best toepasselijk. Of is het schromelijk overdreven om te stellen dat OMA schijt heeft aan de behoeftes van de gebruikers van Rijnstraat 8?

www.adriduivesteijn.nl

{LST_ITEMS:2041}

De Dutch Design Week (DDW) is weer achter de rug. Het evenement kijkt met meer dan 335.000 bezoekers terug op een succesvolle editie vol creatieve verbindingen, baanbrekend design en innovaties.

Het evenement groeit met name kwalitatief. "Naast exposities was er veel ruimte voor inhoudelijke discussies en debat over het vormgeven van onze toekomst", aldus de organisatie in een terugblik. "Bedrijfsleven, professionals, overheden, media en ontwerpers wisten elkaar gedurende de week te vinden om ideeën uit te wisselen. De eerste editie van World Design Event kon tevens rekenen op enthousiaste reacties. Verder waren de internationale pers en professionals ruimer vertegenwoordigd dan ooit."

Dankzij 2.600 (inter)nationale ontwerpers ontpopte Eindhoven zich de afgelopen week opnieuw als middelpunt van de creatieve industrie. In 610 exposities, presentaties, tours en activiteiten, verspreid over 110 locaties in de stad, werd niet alleen werk getoond van gerenommeerde ontwerpers en gevestigde labels, maar was ook veel ruimte voor jong talent en het experiment.
 
Martijn Paulen (directeur DDW): “Designers werken graag samen op zoek naar de randen van wat mogelijk is, ze stretchen. Eigenlijk zijn het allemaal wereldverbeteraars, professionele idealisten die proberen onze wereld een stukje vooruit te helpen. De wereld mooier, duurzamer, socialer, gezonder, misschien minder eenzaam en bijvoorbeeld praktischer te maken. Tijdens DDW manifesteren ze zich samen als een creatieve force of nature.”

Natuurlijk werden tijdens de DDW ook weer de Dutch design Awards uitgereikt. Grote winnaar was De Flat Kleiburg van NL Architects. deze werd beloond met de Future Award en werd tevens verkozen tot winnaar in de categorie Habitat. De jury was eenduidig: “DeFlat Kleiburg geeft een positief en helder signaal af dat community building toekomst heeft. Deze aanpak biedt kansen voor de enorme hoeveelheid vergelijkbare opgaves in binnen- en buitenland.”

De overige Dutch Design Awards gingen dit jaar naar: Vlisco Un à Un van Michiel Schuurman (Communication), ZandGlas van Atelier NL (Design Research), Bravado: a pretentious, swaggering display of courage (F/W 2017) van Das Leben am Haverkamp (Fashion), Quooker Flex van Quooker (Product), White Spots van Studio Richard Vijgen (Service & Systems), Frank Kolkman (Young Designer Award) en Royal FloraHolland (Best Client Award). Sheltersuit 4.0 ontworpen door Bas Timmer ontving online en in de tentoonstelling de meeste stemmen van het publiek en is daarmee de winnaar van de Public Award.

www.ddw.nl


{LST_ITEMS:2041}

Ontwerpster Ineke Hans initieerde gedurende de afgelopen maanden een serie 'salons' in Londen, waar specialisten discussieerden over meubelontwerpen anno nu. In een terugblik op de twaalf bijeenkomsten publiceerde Hans een pamflet.

"Iedereen die aan de gesprekken deelnam zal een eigen conclusie getrokken hebben", aldus de ontwerpster. "Tijdens de twaalf salons heb ik een aantal persoonlijk gedachten geformuleerd over hoe talenten kunnen worden geplaatst en hoe ontwerp een actieve rol kan vervullen in de veranderingen die onze maatschappij kenmerken. Na al het gepraat is het tijd om te handelen."

Ineke Hans formuleerde de volgende punten:

1. Verander de focus: van maken en nieuw naar betekenis en behoeftes. 
We hebben genoeg spullen. Dit punt kantelt het verlangen van ontwerpers om objecten te ontwerpen. Het doel moet veranderen: van meer maken naar zinvol en betekenisvol bezig zijn.

2. Werk aan het systeem, want dat werkt niet.
Het meubelsysteem is een complexe structuur van beurzen, fabrikanten, ontwerpwinkels, galleries, klanten, ontwerpers, pers en meer, maar het is een tredmolen geworden waar teveel dingen voort lief worden genomen. Het gedraagt zich als een rhizome, maar het heeft behoefte aan verse impulsen die het systeem onderuithalen.

3. Onderzoek en investeer in nieuwe economische systemen die design ondersteunen.
Crowdfunding en online verkoop geven ontwerpers een interessante toegang tot gebruikers en genereren soms meer inkomsten dan via fabrikanten. Economische modellen moeten veranderen als we beginnen met ‘minder maken’ en willen verschuiven van financiële groei naar welbevinden. Dit laatste is een belangrijk onderwerp voor ontwerpers om op te focussen in projecten.

4. Beschouw de wereld als je werkplaats en opereer erin.
de klassieke ontwerper-klantrelatie is niet langer vanzelfsprekend. Ontwerpers zijn flexibel en kunnen zelf projecten initiëren en de wereld is hun werkplaats. Het vak is veranderd en gegroeid. Dit betekent dat ontwerpers verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun projecten en begaan moeten zijn met hun processen en de manier waarop deze de wereld beïnvloeden.

5. Heroverweeg de werkplek.
Werkplekken veranderen: we werken thuis en voelen ons thuis op het werk. Dit heeft gevolgen voor meubelontwerp omdat project- en woonmeubelmarkten elkaar raken. Ontwerpers moeten een rol hebben in die verandering.

6. Gebruik de ruimte die we hebben efficient en ontwikkel hiervoor hybride producten.
Met kleinere stedelijke werk- een woonruimtes zullen onze meubelwensen anders zijn. Meubels worden kleiner, maar kunnen zich aanpassen door meer hybride te worden en te verbinden met de publieke sfeer waar aankleding meer aandacht vraagt.

7. Opereer in een 24/7 genetwerkte realiteit.
Nieuwe technologieën maken leven en werk flexibel, mobiel en 24/7 vernet. Maar de levenscycli van meubels en technologie zijn moeilijk samen te brengen. We worstelen met deze nieuwe realiteit en ontwerpers kunnen een bijdrage leveren aan de manier waarop we hiermee om gaan.  

8. Wees betrokken bij de realiteit: ontwerp voor een sociale context!
Ontwerp moet niet opereren vanuit een ivoren toren. Onze technologiegedreven maatschappij heeft behoefte aan een menselijke, meer psychologisch gedreven benadering van ontwerp,  gebed in een sociale context waar het ontwerp interacteert met de gebruikers.

9. Heb aandacht voor de impact van lokaal maken op wereldwijde kennis en vice versa.
Veel producten hebben een vaststaande vorm en worden over de gehele wereld vervoerd. Dit heeft een wereldwijde invloed op onze omgeving en maatschappijen. Maar digitalisering maakt het mogelijk om te werken met open-source meubelproductie (waar en wanneer het nodig is), maatwerk en de productie van kleine series, gebruikmakend van mix van digitale en ambachtelijke productiemethoden.

10. Kijk naar de toekomst en betreed ongebaande paden.
Innovatie is niet alleen een kwestie van nieuw, andere kleuren, een ander verhaal of een andere stijl. Ontwerp moet innovatief zijn en zin hebben. Ontwerpers en fabrikanten hebben meer tijd nodig om uit te vinden, te onderzoeken, vorm te geven en samen te werken met de wetenschap om zo tot betere projecten te komen.

11. Kijk naar de geschiedenis en leer ervan.
Maak gebruik van oude en nieuwe methodes. Bij het creëren van nieuwe producten kan de ontwerpgeschiedenis inzichten bieden waar je over na kunt denken. Het voorkomt dat je met vernieuwingen komt die eigenlijk al oud zijn.  

12. Ontwerp oplossingen in plaats van meer spullen.
Ontwerpers kunnen hun oplossingsgerichte kwaliteit gebruiken om in plaats van meer tastbare producten meer ontastbare strategieën en oplossingen te creëren.

www.inekehans.com


{LST_ITEMS:2041}

Nine Parre heeft de eerste editie van de Smurfit Kappa Design Challenge gewonnen. Dit werd tijdens een feestelijke uitreiking in het Sensory Experience Pavilion op de Dutch Design Week bekend gemaakt door Arco Berkenbosch, VP Innovation & Development bij Smurfit Kappa.

In de Design Challenge kregen net afgestudeerde kunst- en ontwerpstudenten van ArtEZ hogeschool voor de kunsten de taak op zoek te gaan naar creatieve en mogelijk zelfs grensverleggende toepassingsmogelijkheden voor papier en karton.

Het winnende project droeg de naam ‘Tafelscherm’. Het stijve karton is getransformeerd tot een draagbaar tafelscherm met glooiende lijnen en kleurrijke prints, welke privacy biedt in een café, kantoortuin of flexplek.

Naast het winnen van de award, wordt Nine Parre het komende half jaar begeleid om haar product naar de markt te brengen en zal daarbij zowel financieel als op alle andere vlakken ondersteund worden door Smurfit Kappa.

De nu al succesvolle eerste editie van de Smurfit Kappa Design Challenge zal in 2018 een vervolg krijgen. In samenwerking met Het Instituut en andere partners zal de tweede editie worden uitgebreid naar alle afstuderende studenten van relevante opleidingen aan de hogescholen en universiteiten in de Benelux.

www.artez.nl


{LST_ITEMS:2041}


Overig nieuws

Wie heeft dit jaar de beste bachelorscriptie en wie de beste masterscriptie binnen het facilitaire werkveld? De genomineerden voor de FM Bachelor of the Year 2017 en de FM Master of the Year 2017 zijn bekend. De jaarlijkse scriptieprijzen van beroepsvereniging FMN en het Landelijk Overleg Opleidingen Facility Management (LOOFD) worden uitgereikt op 22 november 2017 tijdens het FMN Connect XL Congres bij Hogeschool InHolland in Diemen.

Alle negen hbo-opleidingen voor facility management in Nederland kunnen voor de FM Bachelor of the Year-scriptieprijs een scriptie insturen. Een deskundige jury beoordeelt de inzendingen. Voor de FM Bachelor of the Year 2017 zijn ervier genomineerden. Dit zijn (in alfabetische volgorde van de achternaam):

  • Lieke Hekers, Zuyd Hogeschool
  • Ben Pillen, Haagse Hogeschool
  • Sabine Reinink, NHTV
  • Linda van der Wel, Hogeschool Utrecht

 

Ook voor de FM Master of the Year kunnen de aanbieders van een masteropleiding in facility management een scriptie insturen die dan meedingt naar deze prijs. Voor de FM Master of the Year 2017 zijn er twee genomineerden. In willekeurige volgorde zijn dit:

  • Monique Boessenkool, Saxion Hogeschool / University of Greenwich
  • Marcel Commandeur, Zuyd Hogeschool / University of Greenwich

 

Tijdens het FMN Connect XL Congrespresenteren alle zes genomineerden de resultaten van hun onderzoek en de toepasbaarheid daarvan voor het facilitaire werkveld in korte pitches aan de congresgangers. Daarna maakt de jury de winnaars van beide scriptieprijzen bekend. De jury van de scriptieprijzen bestaat dit jaar uit: Rob Kotvis (S&PM Managing Facility Concepts, voorzitter), Maybrit Admiraal (Humanagement) en Ellen van der Veen (VFM Facility Experts).

De winnaars van de scriptieprijzen worden in de gelegenheid gesteld om een internationaal FM Event in Europa te bezoeken, zoals IFMA’s World Workplace Europe of de EFMC. Daarnaast zijn alle genomineerden van beide scriptieprijzen een jaar lang gratis lid van FMN.

Het FMN Connect XL Congres van 22 november 2017 staat in het teken van ‘ontmoeten, verbinden en inspireren’. In een festivalachtige opzet stellen de congresdeelnemers hun eigen programma samen. Zij kunnen daarbij kiezen uit zowel FM-gerelateerde onderwerpen als onderwerpen die géén direct raakvlak met het vakgebied hebben. De deelnemers worden door een keur aan sprekers en inleiders uit hun comfortzone getrokken. Het congres wordt gehouden in Hogeschool InHolland in Diemen en start met een inloop om 14.00u. Het programma zelf start om 14.30u. Het congres is gratis voor alle leden van FMN. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Zij betalen voor hun deelname 150 euro excl. btw.

www.fmn.nl


{LST_ITEMS:2041}


Tot en met 20 november kunnen exposanten van de VSK hun innovaties insturen voor de VSK Awards 2018. Prijzen zijn te winnen in vijf categorieën.

De VSK is in Nederland de belangrijkste vakbeurs voor de totale installatiebranche. Hier vinden belangstellenden de nieuwste systemen, technieken en producten op het gebied van verwarming, sanitair, klimaat en koudetechniek.

In het kader van de beurs worden telkens ook awards uitgereikt. edio december worden per categorie de genomineerden bekend gemaakt. Op de eerste beursdag van de vakbeurs VSK - 6 februari - wordt duidelijk wie de categoriewinnaars zijn geworden. De jury staat onder voorzitterschap van voormalig judoka, DJ en presentator Dennis van der Geest.

Inzendingen worden getoetst aan de hand van de volgende criteria: innovatie, praktische toepasbaarheid, sociale impact, duurzaamheid en economisch rendement. Alleen innovaties die na 1 januari 2016 op de markt zijn gebracht worden toegelaten tot jurering. De categorieën waarvoor kan worden ingeschreven zijn: Digitaal & Slim, Gezond & Comfort, Energie(r)evolutie & -transitie, Installateurszaken en Installateur van het Jaar.

Naast de juryprijzen is er ook een publieksprijs. Vanaf half december kan het publiek zijn stem uitbrengen op één van de de genomineerden. Ook deze prijs wordt uitgereikt op de eerste beursdag van de VSK.

www.vsk.nl
 


{LST_ITEMS:2041}


Op vrijdag 3 november neemt CEO Martijn Paulen, namens Dutch Design Foundation, De Wimpel 2017 van NLingenieurs in ontvangst. NLingenieurs is de Nederlandse branchevereniging van advies-, management- en ingenieursbureaus. NLingenieurs werd in 1917 opgericht als Orde van de Nederlandsche Raadgevend Ingenieur.
 
Martijn Paulen: "Vaak worden techniek en design als gescheiden werelden gepresenteerd. Dit terwijl wij rotsvast geloven dat het twee zijdes van dezelfde munt zijn, die 'human centered innovation' heet. Dat onze insteek nu beloond wordt met deze prachtige award van echte kenners, geeft ons een enorme boost!"

Iedere 5 jaar wordt de award door NLingenieurs uitgereikt  aan een organisatie of persoon die de ingenieursbranche op bijzondere wijze onder de aandacht heeft weten  te brengen. Vijf jaar geleden won het VPRO tv-programma ‘Nederland van Boven’ De Wimpel 2012. De uitreiking is dit jaar extra speciaal omdat de branchevereniging 100 jaar bestaat. Johan van den Elzen, voorzitter van het NLingenieurs bestuur, zal de prijs op het 100-jarig jubileumfeest van NLingenieurs overhandigen aan Martijn Paulen.

Dutch Design Foundation weet design, research & techniek op de kaart te zetten. Een mooi voorbeeld daarvan is Dutch Design Week. Vorige week was de 2017-editie en ook nu weer werden de crossovers tussen design, research & techniek op een toegankelijke manier overgebracht op meer dan 335.000 bezoekers. 

www.dutchdesignfoundation.com


{LST_ITEMS:2041}


Kritische feedback blijft een gevoelig onderwerp op de werkvloer. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool, marktleider in online communicatietraining, onder ruim duizend kantoormedewerkers in Nederland.

"Opvallend is dat het geven van feedback vaker zenuwen opwekt dan het krijgen van kritiek", aldus de onderzoekers. "Zo krijgt 46 procent van de werknemers knikkende knieën van het geven van feedback, tegenover 34 procent die er zenuwachtig van wordt om kritische feedback in ontvangst te nemen."

Het onderzoek laat zien dat medewerkers divers reageren op kritische feedback, wat logischerwijs het ongemakkelijke gevoel rondom dit thema versterkt. 39 procent van de medewerkers geeft aan door te vragen om van kritiek te leren en er zijn voordeel mee te doen. 7 procent van de werknemers bedankt voor de feedback. 52 procent van de medewerkers vindt van zichzelf dat hij goed met kritiek om kan gaan, maar kritische feedback kan ook een minder positieve reactie ontlokken. In veel gevallen worden medewerkers er onzeker van (23 procent), of schieten ze in de verdediging (19 procent).

Opvallende uitkomsten in dit onderzoek zijn de verschillende feedbackculturen per sector. Zo hebben medewerkers die kritiek ontvangen in industrie, landbouw, bouw en energie een bovengemiddeld secundaire reactie. Ruim een kwart van de medewerkers geeft aan niet direct te reageren om de feedback eerst even te verwerken. Waar in openbaar bestuur en overheid medewerkers de feedback het vaakst incasseren zonder door te vragen (10 procent), stribbelen medewerkers in zorg en onderwijs het meest tegen. Hier geeft een kwart aan regelmatig, bedoeld of onbedoeld, in de verdediging te gaan. 

Ook leeftijd laat verrassende verschillen zien. Hoe jonger de medewerker, hoe gemakkelijker het geven van kritische feedback hem afgaat. Eenderde van de werknemers van 18 tot 24 jaar oud geeft aan geen zenuwen te ervaren als ze collega’s van kritiek voorzien, tegenover slechts 16 procent van de werknemers ouder dan 55 jaar.

Marijn de Geus, CEO bij TrainTool zegt hierover: “Feedback geven is altijd met het oog op vooruitgang. Ondanks dat dit Nederland de zenuwen bezorgt, heeft het vaak wel de gewenste uitwerking. Namelijk, dat een medewerker nog beter zijn best doet en handvatten heeft om een beter resultaat te behalen. De manier waarop feedback wordt overgebracht is hierin bepalend. Niet iedereen is even sterk in het vertalen van gedachten naar een verhaal waar de ontvanger echt iets aan heeft. Een andere succesfactor voor het geven en ontvangen van feedback is een constructieve houding. Sta open voor elkaars inzicht en vraag bij onduidelijkheid verder. Spreek samen af wat de vervolgstappen zijn. Zo maak je het concreet en ontstaat er onderling begrip. Door je van deze factoren bewust te zijn, is ieder feedbackmoment een leermoment.” 

www.traintool.com/nl


{LST_ITEMS:2041}


Heeft u de agenda voor 2018 al? Dan kunt u daar nu de beurs Facility for Future in noteren. De organisatie van het evenement maakt bekend dat de tweede editie van de beurs zal plaatsvinden van 19 tot en met 21 september 201.

"In een hoogwaardige ambiance en met aansprekende nationale en internationale sprekers van zowel binnen als buiten het vakgebied, is dit tweedaagse event met een extra side-event een ‘must’ voor alle vernieuwers en andere betrokkenen rondom het faciliteren van de werkplek en de werkomgeving van morgen."

Met de lancering van het hoofdthema ‘Het Nieuwe Facilitaire DNA’, de installatie van een Content Board en de presentatie van de nieuwe look & feel worden de contouren van de tweede editie van Facility for Future langzaam maar zeker zichtbaar. "De makers van Facility for Future dagen alle deelnemers uit zich te verwonderen, de huidige kaders ter discussie te stellen en vooral deel te nemen. De ambitie is een innovatieboost voor de werkplek en werkomgeving van de toekomst en dat kan alleen samen."

Zowel in de aanloop naar als tijdens Facility for Future gaan de vernieuwers aan de slag met het DNA van de werkomgeving. Dit DNA zit ingenieus in elkaar en vraagt samenwerking met verschillende disciplines en vanuit verschillende thema’s. Disciplines zoals ICT, HR, Asset Management, Mobility Management en Vastgoed zijn allemaal betrokken bij Het Nieuwe Facilitaire DNA. De tweede editie van Facility for Future draait om het verkennen en leren kennen van de medewerker van de toekomst, de technologie waarmee we werken en de omgeving waarin we werken enontmoeten.

FMN draagt als onafhankelijke beroepsvereniging voor het facilitaire domein de verantwoordelijkheid voor het programma, dat zowel qua inhoud en samenstelling als kwaliteit aan moet sluiten bij het hoofdthema en de bezoeker inspireert en uitdaagt. Voor de beoordeling van het programma heeft FMN daarom een Content Board ingericht, waarin – naast vertegenwoordigers vanuit FMN en betrokken marktpartijen – ook onafhankelijke experts en adviseurs participeren zoals Saskia Nijs (Vrije Universiteit Amsterdam, het Financieele Dagblad en Philips), Liesbeth Smit (B. Amsterdam; Booking.com en Regus) en Paul Iske (Universiteit van Maastricht, Instituut van Briljante Mislukkingen).

Facility for Future nodigt deelnemers van harte uit suggesties en wensen kenbaar te maken. Via een ‘call for presentations’ worden relevante organisaties en instellingen uitgenodigd een bijdrage te leveren aan de tweede editie van Facility for Future.

www.facilityforfuture.nl


{LST_ITEMS:2041}




Vacatures
   
Bekijk hier    vacatures uit uw vakgebied.
Bent u abonnee? Dan kunt u gratis
uw vacature 
plaatsen!
 Mail: info@insideinformation.nl


Projecten
Kijk  hier  voor een overzicht van actuele projecten. Heeft u ook een interessant project? Mail: info@insideinformation.nl
 


Nieuwsarchief
Kantoor- en Projectmeubilair

Vloer, Wand & Plafond

Verlichting

Ontwerp/Architectuur

Overig nieuws

Archief voor oktober 2006


Rubrieken
Columns
Tekst en Uitleg
Boekenbal

Beursbeauty

Cartoons
 


Agenda
Agenda-overzicht >


Filmpjes
In onze filmrubriek vindt u een aantal interessante en soms ook grappige filmpjes over: Kantoorinrichting, Het Nieuwe Werken, Interieurarchitectuur, Architectuur en Verlichting.