Headlines


SB Seating wordt Flokk

 


 
Hidde Soft draaifauteuil


TNO-onderzoek naar

klimaatwerkplek

 

 

 



 

Kantoor- en Projectmeubilair

Vepa meldt een wereldprimeur. De fabrikant uit Hoogeveen presenteert een vilt-stoel in duotoon kleur. De stoelenlijn Felt is vervaardigd gerecyclede PET-flessen. "De keuze om gebruik te maken van dit innovatieve materiaal is niet alleen goed voor het milieu, het ziet er ook prachtig uit."

Van PET-fles tot stoelkuip is volgens Vepa een proces van ‘upcycling’. "Hierdoor is stoel Felt uitermate geschikt voor circulaire inrichtingsconcepten. Een bijkomende positieve eigenschap is het geluidsabsorberende vermogen. Bovendien is de stoel na zijn levensduur ook weer compleet recyclebaar."

De Felt-stoel is nu ook in kleur leverbaar. Dat wil zeggen: het schaaldeel wordt aan de binnenzijde lichtgrijs en aan de buitenzijde naar keuze: mandarijn, cactus, turquoise of cacao. Deze duo-toon is uniek, en mogelijk omdat Vepa de Felt-stoel opbouwt uit vier lagen PET-vilt. "Daarmee heeft Felt niet alleen de sterkste, maar ook de meest bijzondere kuip. Door het toepassen van twee kleuren in de zitschaal wordt de vormgeving extra benadrukt. Een bijpassende kleur als zitkussen maakt de stoel niet alleen comfortabeler, maar ook mooier."

De stabiele kuipconstructie maakt volgens de woordvoerder een grote variatie aan modellen mogelijk. De Felt-stoel is verkrijgbaar met vier verschillende onderstellen: 4-poot hout, 4-poot metaal, draadframe en buisframe. "Elk frame heeft zijn eigen zitkenmerken en comfort. Daarmee is Felt breed inzetbaar; van vergaderruimte tot woonkamer en uiteraard geschikt voor projectgebruik."

Vepa heeft zich sinds 1971 ontwikkeld tot één van de meest veelzijdige kantoor- en projectmeubelfabrikanten van Nederland. Het gehele productieproces van Vepa vindt plaats in eigen fabrieken in Nederland.

www.vepa.nl
 

{LST_ITEMS:2041}

De nieuwsmachine rondom SB Seating draait op volle toeren. We hebben nog maar net bericht over de overname door het bedrijf van Offecct, of het volgende nieuwsfeit dient zich alweer aan: het bedrijf wijzigt de naam. SB Seating gaat sinds deze week door het leven onder de nieuwe naam Flokk.

De naamswijziging behelst meer dan een reductie van het aantal letters van de bedrijfsnaam", zegt een woordvoerder in een toelichting. "We willen onze overall kennis, ervaring en professionele houding nog meer beschikbaar maken voor onze klanten en partners." De nieuwe bedrijfsnaam is een uitdrukking van deze intentie. 'Flokk' betekent in het Noors 'kudde'.

"De naam is geïnspireerd op onze collectie van sterke merken", zegt de woordvoerder. "Maar ook op de manier waarop we samenwerken. 'Flokk' is een synoniem voor een groep, die gedefinieerd wordt door gezamenlijke ideeën, kenmerken en waarden. met onze nieuwe naam en viduele identiteit leggen we nadruk op het feit dat het ons altijd en in de eerste plaats om mensen gaat." 

Binnen Flokk blijven alle merken onder hun eigen naam actief op de markt. Dus de producten van de merken HÅG, Rh, BMA, RBM en Offecct blijven alle als zodanig herkenbaar op de markt. Maar sinds kort maken zij ook in naam deel uit van een kudde. 

http://info.flokk.com/houseofbrands

{LST_ITEMS:2041}

 Ahrend kondigt een nieuw asset management systeem aan waarmee organisaties in staat worden gesteld om de life cycle van hun meubilair te verlengen, op een duurzaam verantwoorde manier om te gaan met hun assets en om kosten te besparen. "Door inzicht te hebben in welk meubilair waar staat wordt actief beheer van het meubilair mogelijk", medlt een woordvoerder.

Duurzaam en slim beheer van meubilair begint met inventarisatie. Een asset management systeem vormt daarbij een belangrijk instrument. "Echter, bestaande asset management systemen hebben niet de mogelijkheid om het meubilair per item te identificeren. Bovendien ontbreekt vaak gedetailleerde product informatie over de staat en waarde. Het ontbreken van deze essentiële informatie maakt preventief onderhoud, het opnieuw inzetten van meubilair en het toepassen van circulaire business modellen suboptimaal."

Het asset management systeem van Ahrend werkt op basis van een RFID en QR-code tag, die aangebracht worden op het meubilair. "Naast de unieke combinatie van RFID en QR, onderscheidt het systeem van Ahrend zich door de gedetailleerde productinformatie en inzicht in het grondstoffenpaspoort. Organisaties krijgen in het asset management systeem inzicht in de locatie, type meubel, staat, aanschaf en actuele waarde. Hierdoor is het mogelijk om preventief onderhoud te verrichten en daarmee de levensduur van meubels te verlengen. Schademeldingen kunnen eenvoudig beheerd en gevolgd worden in het systeem .Ook brengt het systeem de waarde na afschrijving in kaart  en is het mogelijk om overhead kosten intern door te belasten."

Arnold Struik, Marketing & Innovation Director bij Ahrend: "We moeten af van de weggooi-economie en organisaties stimuleren om op een bewuste en duurzame manier om te gaan met hun inventaris. Door organisaties inzicht te geven in de potentiële waarde van hun afgeschreven meubilair willen we voorkomen dat hun kantoorinrichting op de afvalberg terecht komt. Onze tak Ahrend Hergebruik neemt bijvoorbeeld gebruikt meubilair terug om ze te refurbishen en ze vervolgens een nieuw leven te geven. Het asset management systeem helpt óns tegelijkertijd ook bij onze circulaire doelstellingen. Zo gebruiken wij het systeem voor het aanbieden van ons circulaire business model. Niet bezit, maar gebruik staat hierin centraal. De klant neemt de kantoorinrichting af volgens een pay per use-model, waarin Ahrend eigenaar blijft van het meubilair. Onlangs is het hoofdkantoor van de Ellen MacArthur Foundation en Fashion for Good ingericht volgens dit circulaire model."

Het asset management systeem van Ahrend is na de zomer 2017 verkrijgbaar en is zowel standalone beschikbaar als te integreren in een huidig Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS).

www.ahrend.nl


{LST_ITEMS:2041}

Carl Hansen brengt regelmatig Scandinavische meubelklassiekers opnieuw op de markt. De nieuwste loot aan deze stam van de Deense fabrikant is de OW124 oftewel de Beak Chair, ontworpen door Ole Wanscher.

"De meubelontwerpen van Ole Wanscher zijn een klasse apart en stralen exclusiviteit en een hoge mate van vakmanschap uit, terwijl ze bovendien opvallen als verfijnde, sierlijke objecten", meldt het bedrijf. "Zijn Beak Chair die Carl Hansen & Son nu toevoegt aan de collectie met klassieke meubelontwerpen, vormt daarop geen uitzondering. Het opvallende silhouet en de uitgesproken armleuningen van deze fauteuil weerspiegelen Wanschers voorkeur voor het spelen met algemeen aanvaarde grenzen."

Wanscher ontwierp de stoel in 1951 en presenteerde deze op de meubelbeurs van het Copenhagen Cabinetmakers' Guild in datzelfde jaar. De stoel is een elegant voorbeeld van Wanschers beeldend ontwerp, mede dankzij de unieke, snavelachtige armleuningen die ter inspiratie dienden voor de naam van de stoel: de Beak Chair.

"De stoel belichaamt de wens en het vermogen van Wanscher om te experimenteren met materialen en vormen. De schijnbaar zwevende armleuningen zijn met zo'n precisie en elegantie ontworpen dat ze een natuurlijke aanvulling lijken te vormen op de rest van het ontwerp. Hier geeft Wanscher blijk van zijn grondige kennis van materialen", legt Knud Erik Hansen, de CEO van Carl Hansen & Son, uit. Hij voegt eraan toe dat dankzij de unieke verschijningsvorm de Beak Chair nog net zo actueel is als bij de introductie ervan in 1951.

www.carlhansen.com

{LST_ITEMS:2041}

De Hidde-fauteuil is een bekend design van Gerard van den Berg. De stoel heeft nu een extra zachte en comfortabele binnenkant gekregen.

De Hidde-fauteuil is momenteel hét succesnummer uit Label Vandenberg-collectie. Het product werd recentelijk gepresenteerd in een nieuwe uitvoering: Hidde Soft. “Deze versie heeft een zachtere zit waardoor de Hidde nog lekkerder zit”, meldt het bedrijf. De fauteuil is vernoemd naar Gerards oudste kleinzoon. “In één van de unieke leersoorten uit de collectie komen fauteuil en leer tot hun volle recht.” De vorm van de fauteuil heeft veel weg van een baseball-handschoen. Door de vorm van de kuip nodigt hij uit om je er lekker in te nestelen. De bijpassende pouffe maakt het comfort compleet.

www.label.nl 

{LST_ITEMS:2041}

Vorige week vond in Rotterdam de beurs Design District plaats. de beurs, die van 7 tot en met 9 juni gehouden werd, verliep uitstekend. de organisatie spreekt van een 'waanzinnige' editie.

In totaal wisten volgens de organisatie bijna 7.000 bezoekers de Van Nelle Fabriek te vinden. "Deze fantastische bezoekersaantallen hebben we natuurlijk niet alleen naar de Van Nelle Fabriek getrokken. We zijn alle deelnemers die hebben bijgedragen in de promotie van Design District erg dankbaar."

De beste stand was deze editie van DUM. "Zij zetten een doeltreffende totaal-presentatie neer waarin kleur, vorm en verhaal als vanzelf tot één geheel samenkomen", aldus de jury. "We zien een voorbeeld van een stand die precies gaat, waarover de stand moet gaan! De kernwaarden van product, merk en kwaliteiten komen bij elkaar. Fris, jong, vrolijk en zo min mogelijk ruis."

De District Award ging dit jaar naar het Italiaanse Tubes radiatori voor hun radiator Rift, ontworpen door Ludovia en Roberto Palomba met Matteo Fiorini.

In de komende editie van Inside Information volgt een uitgebreid verslag over het evenement.

www.designdistrict.nl

{LST_ITEMS:2041}

Opmerkelijk nieuws uit Brussel. Op donderdag 8 juni openden Ahrend en Gispen er een gezamenlijke showroom. Beide bedrijven zijn onderdeel van Koninklijke Ahrend, maar hebben elkaar in het verleden verbeten beconcurreerd.

In de showroom  in Brussel zijn producten van beide merken te zien. Patrick Windels, general manager: “We realiseerden dit project volledig met onze eigen mensen voor het architecturale concept, de projectcoördinatie, de opvolging, inrichting en marketing. Opzet was een innovatieve en inspirerende werkomgeving te creëren, waarin onze medewerkers effectief aan de slag zijn, het tegenovergestelde van de gebruikelijke statische showroom. Daarnaast hebben onze partners een belangrijke inbreng gehad in de realisatie van dit project”.

Eugène Sterken, CEO Royal Ahrend: “Onze showroom in Brussel is een belangrijke stap in de versterking en uitbreiding van onze internationale activiteiten en biedt daarnaast de mogelijkheid om ons groeiend aantal klanten lokaal in België nog beter te kunnen bedienen. En dat met een nóg breder productassortiment, waarbij het aanbod van verschillende merken harmonisch samensmelt. Wij hebben drukke tijden achter de rug met het samenvoegen van Gispen en Ahrend in België. Deze gloednieuwe showroom toont het resultaat van dat alles. Het is ons visitekaartje als sterke internationale speler.”


www.ahrend.com

{LST_ITEMS:2041}

Haworth Benelux heeft enige tijd geleden een nieuwe showroom in gebruik genomen. Het bedrijf huist tegenwoordig op een mooie plek in het Houthavengebied in Amsterdam. Op donderdag 1 juni werd de showroom officieel geopend. Het werd een inspirerende bijeenkomst.

Haworth Benelux is al jaren een vaste waarde in de markt. De nieuwe showroom aan de Danzigerkade 207 past helemaal bij de allure van de inrichter. Want het nieuwe hoofdkwartier van Haworth Benelux is gevestigd in een gebied dat duidelijk ‘in de lift’ zit. Waar het houthavengebied tot een aantal jaren geleden een enigszins verlopen industrieel gebied was, leidt de huidige herontwikkeling tot een levendige sfeer. Tal van bedrijven uit de creatieve sector strijken er neer.

“We zijn heel blij met deze nieuwe locatie”, zegt general manager Ronald Pots. “Het past bij ons imago en is centraal gelegen. Dat is belangrijk, want we willen hier klanten ontvangen om hen te inspireren.”


De smaakvolle inrichting van de showroom is het werk van Studio Urquiola . In de ruimte – met schitterend uitzicht op het westelijk havengebied – is niet alleen meubilair van Haworth te zien. Ook meubilair van het iconische Italiaanse designmerk Cappellini heeft bijvoorbeeld een prominente plek gekregen. “Ons meubilair is zeer geschikt in hybride omgevingen, waar zowel gewoond als gewerkt wordt”, zegt Giulio Capellinni over de kruisbestuiving tussen beide merken. “De collecties van Haworth en Cappellini vullen elkaar perfect aan.”  


http://eu.haworth.com/nl


{LST_ITEMS:2041}

Hoe prettig zou het zijn als je zelf het klimaat op je eigen werkplek kunt regelen? Medewerkers bij ING en Sodexo hebben nu die mogelijkheid! Bij ING en Sodexo zijn 56 werkplekken uitgerust als persoonlijk klimaatwerkplek.

Deze werkplek stelt de gebruiker in staat zelf de verwarming, verkoeling en verlichting op de werkplek op het gewenste niveau in te stellen. "Het mooie is dat hiermee ook energie kan worden bespaard", aldus een woordvoerder van TNO. "De persoonlijk klimaatwerkplek is het resultaat van een jaar lang hard werken binnen het TKI ImPeKt project, waar TNO penvoerder van is."

Binnen het TKI ImPeKt project  (ImPeKt: Implementatie Persoonlijk Klimaat), is door TNO samen met Ahrend, Trilux, Abel Delft, TU Delft, ING en Sodexo een prototype van een persoonlijk klimaatwerkplek ontwikkeld. Gebruikers krijgen hiermee de mogelijkheid om hun eigen verwarming of verkoeling aan te zetten en de lichtsterkte en lichtkleur lokaal op hun werkplek naar eigen wens in te stellen via een gebruiksvriendelijke user interface. "Het systeem  denkt met je mee: als je op een andere werkplek gaat zitten, verhuizen je instellingen automatisch mee en na een periode van afwezigheid, wordt het systeem automatisch uitgeschakeld. Kom je dan weer terug, dan gaat alles aan op jouw laatste stand."

"De persoonlijk klimaatwerkplek combineert twee belangrijke voordelen: het comfort van de gebruikers wordt flink verbeterd én er kan energie worden bespaard, doordat alleen werkplekken die in gebruik zijn op het gewenste niveau worden geklimatiseerd. Het komende jaar wordt op de testlocaties bij ING en Sodexo door de TU Delft en TNO onderzocht of dit in de praktijk kan worden aangetoond."

De medewerkers op de testlocaties kunnen tijdens de onderzoeksperiode zelf de verwarming, verkoeling en verlichting op hun werkplek naar eigen wens instellen. Het gebruik van het systeem en de omgevingscondities worden geregistreerd met sensoren die in de werkplek zijn geïntegreerd. De centrale klimaatregeling wordt ruimer afgesteld, zodat de energiebesparingspotentie van de persoonlijk klimaatwerkplek kan worden gerealiseerd en aangetoond. Daarnaast worden de medewerkers regelmatig bevraagd over hun ervaringen met de werkplek. Op basis van deze praktijkervaringen zal het systeem verder worden geoptimaliseerd.

Het TKI ImPeKt project is één van de eerste projecten waarbij in de praktijk de impact van een persoonlijk klimaatwerkplek wordt gedemonstreerd. Het TKI ImPeKt project is op 1 januari 2016 gestart en wordt uitgevoerd met Topsector Energiesubsidie van het Ministerie van Economische Zaken.

www.tno.nl

{LST_ITEMS:2041}


Vloer, Wand & Plafond

Onlangs is de tweede uitbreidingsfase van het Meininger Amsterdam City West hotel afgerond. Pronkstuk is de volledig vernieuwde lobby. Architect Christian Sandor Tschersich van Lava uit Berlijn gebruikte Vincent van Gogh als inspiratiebron voor een parametrisch ontworpen plafond dat de bezoekers in de lobby helpt om zich te oriënteren. 

Ontwerpregels als kleur, hoogte, richting, dichtheid zijn allemaal verwerkt in het ontwerp, dat is uitgevoerd in bijna negenhonderd Contour baffles van Rockfon. Het zijn echter de oplossingsgerichtheid en partnering‐inspanningen van de Nederlandse baffle‐producent die aan de basis staan van de totstandkoming van dit veelkleurige plafond. Of zoals Tschersich het verwoord: “De inspanningen van Rockfon hebben dit project in leven gehouden.”

De Amsterdamse vestiging heeft Hollandse meesters als thema gekregen. Met dit thema als basis heeft architect Christian Sandor Tschersich van Lava (Laboratory for Visionay Architecture) uit Berlijn de hotellobby onder handen genomen. Voor de lobby van het Amsterdamse Meininger werd besloten een plafond te creëren als een schilderij dat de bezoekers een ervaring biedt die hen lang bijblijft. Daarbij spraken de zware en kleurrijke post‐impressionistische penseelstreken van Van Gogh het meest tot zijn verbeelding. 

De eerste door de computer gegenereerde plafondmodellen bevatten de meest optimale oplossing in aantallen baffles, formaten en kleurschakeringen. Het eerste ontwerp zat echter ver boven het budget. "Juist als iets onmogelijk lijkt, worden wij in onze kracht gezet", aldus Anton Faber, key‐accountmanager bij Rockfon en nauw betrokken bij het Meininger‐project. "Het eerste dat opviel was de grote variëteit in baffle‐formaten. Bovendien lag er aan deze formaten een ongunstige maat ten grondslag. Door de panelen uit te werken in varianten van de standaardmaat van de baffles voorkomen we materiaalverlies. Deze keuze werkte zeer gunstig uit op de prijs. Ook hebben we door een herberekening het aantal baffles kunnen reduceren en daarmee ook het aantal kleurnuances. Ook dat pakte goed uit. Zo hebben we het project binnen budget kunnen brengen."

Echter, de adviseursrol van Rockfon gaat verder. Tal van plafondvarianten en kleurkeuzes zijn als proef gehangen in de demonstratieruimte van het bedrijf. Tschersich: "Door deze inspanningen is het project uiteindelijk doorgegaan en goedgekomen. Zij hebben een aantal keer het initiatief genomen en een voortrekkersrol gespeeld. Ook hebben ze een aantal slimme oplossingen bedacht die allemaal een rol hebben gespeeld in de efficiency van het project."

Vogels Projecten uit Helmond heeft uiteindelijk de baffles gehangen. Een monnikenwerk. "Elke baffle hangt net anders dan de vorige, zowel de hoogte als de richting varieert", legt Michael Vogels uit. "De positie van elke baffle is individueel berekend aan de hand van een tekening en een Excellsheet met coördinaten. In totaal 896 keer check en dubbelcheck, want ook de kleur moest kloppen. We hebben samen met Rockfon ook nog nagedacht over u‐vormige profielen om door middel van schuiven de panelen sneller te kunnen richten. We zijn erin geslaagd om inclusief het rastersysteem dertig baffles per dag te hangen." 

www.rockfon.com           


{LST_ITEMS:2041}


USFLoors – COREtec opende onlangs een nieuwe showroom in Waregem (B) en presenteert er de nieuwe COREtec vloerencollectie aan de Belgische klanten. "Er kwam bijzonder veel  en mooi volk opdagen naar aanleiding van de officiële opening van de nieuwe showroom en Stockage magazijn van USFloors – COREtec® in Waregem", aldus een woordvoerder. "Heel wat belangrijke mensen uit de vloerbedekkingsbranche tekenden er present."

Hans Declercq, sales en marketing manager van COREtec-distributeur YEPP uit Turnhout opende de avond met een toespraak. De heer Jan Dossche, President USFloors International nam vervolgens de honeurs waar en presenteerde met heel veel entousiasme en volle overgave de nieuwe producten. Ook leidde hij de rondleiding in de nieuwe showroom, burelen en de impressionante stockageruimte in Waregem.

Er was een uitgebreide presentatie van de nieuwe collecties bestaande uit in totaal 29 nieuwe designs waarvan twintig COREtec plankenvloeren en negen COREtec steendesigns. De totale COREtec-collectie 2017 bestaat nu uit niet minder dan 56 designs. "Naast een ruime keuze uit 44 zeer mooi ogende plankenvloeren is er nu ook een uitgebreid assortiment van COREtec-tegelvloeren : negen nieuwe steendesigns en samen met de drie reeds bestaande, heeft het tegelgamma nu twaalf mooie en natuurlijke designs."

"De nieuwe borchure van COREtec ziet er prima uit", vervolgt de woordvoerder. "Het is zeker het vermelden waard dat de bezoekers ook sterk onder de indruk waren van de nieuwe brochure." Daarnaast was er ruime aandacht voor de COREtec 'shop in the shop'. "Een groot deel van de talrijke opgekomen klanten had veel interesse voor dit uniek showroomgedeelte en bestelde er dan ook meteen één voor hun showroom. De heer Gert Willems won er uiteindelijk eentje en was daar heel tevreden mee."

www.coretecfloors.eu

{LST_ITEMS:2041}


Tarkett heeft een nieuwe Desso-tapijtcollectie gelanceerd onder de naam ‘Make It Your Own’;. Het betreft een collectie die isontworpen om architecten en ontwerpers te inspireren tot speels gebruik van textuur, kleur en materiaaleffecten om de vloer als geheel 'een eigen, uniek verhaal te laten vertellen'.

"In een wereld van massaproductie, standaardisering en efficiency is het belangrijk te beseffen dat het interieur tegemoet moet komen aan de wens van mensen om hun eigen identiteit tot uitdrukking te laten komen", meldt het bedrijf in een toelichting op de nieuwe collectie. "De Desso-tapijtcollectie ‘Make It Your Own’ geeft een antwoord op de groeiende vraag naar unieke ruimten met een eigen sfeer, identiteit en persoonlijkheid."

De collectie beslaat drie uiteenlopende thema's: Texturen combineren, Kleurlagen & intensiteit en Materiaaleffecten. Als onderdeel van het thema 'Texturen combineren' is een nieuw assortiment tapijttegels geïntroduceerd onder de naam Carved. Carved heeft de gebeitelde textuur van klassieke houtbewerkingsdesigns als inspiratiebron en is naadloos met de Desso Ridge-tapijttegels te combineren om een prachtige vloer te creëren. Het tweede thema, 'Kleurlagen & intensiteit', biedt Stitch, een complexe nieuwe tapijttegel die is geïnspireerd door de subtiele ondertonen van handgeweven textiel.

Carved is verkrijgbaar in tien en Stitch in twaalf kleuropties; wat ontwerpers volgens de fabrikant de mogelijkheid geeft om vloerdesigns met een waarlijk unieke identiteit te creëren. "De subtiele kleuraccenten in Stitch kunnen ook worden gebruikt om de huisstijl van een bedrijf door te trekken in het interieur of bij andere opvallende accenten in het interieur." Later dit jaar worden in de thema's 'Kleurlagen & intensiteit' en 'Materiaaleffecten & contrasten' nog meer tapijttegels geïntroduceerd, die deze collectie compleet maken.

“De collectie ‘Make It Your Own’ geeft ontwerpers meerdere mogelijkheden om iets unieks te creëren,” meent Ludwig Cammaert, Design and Technical Development Director voor Desso-tapijten. Hij voegt eraan toe: “Ook ons Carpet Design Center™ heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de collectie ‘Make It Your Own’. We zien steeds meer een verschuiving naar individuele en gepersonaliseerde designs. Architecten en ontwerpers kunnen een bezoek brengen aan het Carpet Design Center en in samenwerking met ons designteam hun eigen, gepersonaliseerde kleur of patroon creëren."

In overeenstemming met de Cradle to Cradle-filosofie van Desso zijn alle producten in de collectie ‘Make It Your Own’ verkrijgbaar met de EcoBase-tapijtrug die 100 procent herbruikbaar is in Desso's eigen productieproces. "Ook bevatten de tapijttegels 100 procent verwerkte kalk van lokale waterleidingbedrijven. Desso is de eerste tapijtfabrikant ter wereld die gebruik maakt van geüpcycled calciumcarbonaat."

www.desso.com

{LST_ITEMS:2041}


Vanaf begin dit jaar is VDS Vloeren verhuisd naar een nieuwe locatie. Vanuit Steenbergen zijn zij nu te vinden op industrieterrein Borchwerf in Oud Gastel. Afgelopen week vond de officiële opening plaats.

Volgens Patrick van der Smissen (eigenaar VDS Vloeren) was deze verhuizing noodzakelijk. "Niet alleen is VDS Vloeren de afgelopen jaren gegroeid zodat we meer kantoorruimte wilden, maar ook de top locatie en uitstraling van het nieuwe pand past veel beter bij onze manier van werken en waar wij voor staan, namelijk betrouwbaarheid en kwaliteit."


"Na een intensieve verbouwing hebben we een mooie industriële maar ook gezellige uitstraling kunnen creëren in onze showroom waar een groot aantal producten op het gebied van vloeren te zien is. Een andere reden voor een feestje is dat VDS Vloeren, naast laminaat en PVC en houten vloeren nu ook zijn eigen label heeft op het gebied van houten vloeren, een volledig vernieuwde website en dat wij werken met nog 20 andere locaties in Nederland."

Bij de heropening van VDS Vloeren waren Rico Verhoeven (glory kickbox kampioen) en tal van belangrijke klanten, architecten, relaties aanwezig.

www.vds-vloeren.nl

{LST_ITEMS:2041}


Per 1 juni 2017 heeft Merford zijn webshop www.akoestiekwinkel.nl vernieuwd.
Op de webshop worden vanuit verschillende toepassingsgebieden oplossingen voor geluidsproblemen aangeboden.

"Sinds 2004 is Akoestiekwinkel dé specialist in het oplossen van geluidsproblemen van consumenten en bedrijven in Nederland en België", stelt een woordvoerder. "Als allereerste opende Akoestiekwinkel een webshop en winkel volledig gericht op verkoopadvies om particuliere geluidsproblemen op te lossen. Tegelijkertijd konden zakelijke afnemers in de Merford Shop terecht voor advies over, en inkoop van, akoestische bouwmaterialen, technische geluidsisolatie en toepassingen ter verbetering van ruimteakoestiek."

Akoestiekwinkel is onderdeel van Merford, dat al ruim 40 jaar gespecialiseerd is in geluid- en lawaaibeheersing in de bouw en industrie. Hierdoor kan Akoestiekwinkel bogen op een enorme schat aan ervaring en kennis. "Door te luisteren naar de problemen van onze klanten kunnen we met onze jarenlange expertise  het juiste advies geven. Voor zowel het oplossen van geluidsproblemen in de bouw- en industriesector als voor kleine voertuigen, boten en jachten en alles in en rondom woningen. Akoestiekwinkel.nl biedt voor elk geluidsprobleem een oplossing."

www.akoestiekwinkel.nl

{LST_ITEMS:2041}



Verlichting

Wecycle beloont vier bedrijven met een Gouden Bakkie Award voor het inleveren van de meeste afgedankte lampen en armaturen. Dit keer zijn Agrolux Nederland, Kamphuis Sloopwerken en Asbestsanering, Pilkes Infra (vestiging Utrecht) en Ziut de gelukkige winnaars.

De Gouden Bakkie Awards stimuleren bedrijven om (meer) afgedankte energiezuinige lampen en armaturen in te leveren voor recycling. Wecycle organiseert de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen. De Gouden Bakkie Awards worden uitgereikt aan bedrijven (ketens of vestigingen) die in het afgelopen jaar de meeste verlichting inzamelden.

Agrolux Nederland heeft in 2016 als keten het hoogste gewicht aan lampen ingezameld en Ziut sleept opnieuw een award in de wacht met het grootste volume aan lampen plus armaturen. De winnende vestiging met het hoogste gewicht aan armaturen is Pilkes Infra uit Utrecht. Daarnaast reikt Wecycle voor het eerst een award uit aan een bedrijf uit de sloopsector: Kamphuis Sloopwerken en Asbestsanering verdient de award met het inleveren van het hoogste gewicht aan lampen en armaturen. 

Het doel van de Wecycle Gouden Bakkie Awards is zowel het belonen van bedrijven voor de inzameling van oude verlichting, als het stimuleren om meer lampen en armaturen in te zamelen. Per jaar worden de specifieke criteria voor de Bakkie Awards bepaald. Zowel ketens als vestigingen van ketens of een bedrijf met één vestiging maken kans op een Award.

www.wecycle.nl


{LST_ITEMS:2041}

Scholengemeenschap Guido de Brès in Amersfoort en Arnhem gaat de komende jaren extra veel geld besparen op energie en onderhoud. De installatie van zuinige LED-verlichting op twee locaties scheelt naar verluidt maar liefst 65 procent in energiekosten.

Scholengemeenschap Guido de Brès heeft voor de tweede keer een flinke groene slag geslagen. Een jaar geleden werd de locatie aan de Paladijnenweg in Amersfoort al voorzien van ruim 1.400 nieuwe ledlampen. “Onze monteurs hebben nog eens meer dan 1.100 duurzame lichtbronnen geplaatst in gebouwen in Amersfoort en Arnhem”, zegt directeur Stef de Graaf van lichtspecialist Saled. “De scholengemeenschap gaat hiermee meer dan 65 procent besparen op energiekosten, oftewel 20.000 euro per jaar. Een bedrag dat ze mooi kunnen besteden aan andere doelen.”

Saled verving het grootste gedeelte van de lampen tijdens de meivakantie. Leerlingen en docenten hadden hierdoor nauwelijks last van de werkzaamheden. En van de nieuwe verlichting worden ze alleen maar beter. De Graaf: “LED-licht is vrij van trillingen. Dit werkt rustgevend en bevordert de concentratie van de leerlingen. Dat is goed voor de schoolprestaties.” 

www.saled.nl

{LST_ITEMS:2041}


Ontwerp & Architectuur

De huisvesting van zowel OBS Pantarijn als die van hindoeïstische basisschool Shri Krishna biedt onvoldoende ruimte voor de gewenste ontwikkeling van beide scholen. Daarom hebben de scholen in overleg met de Gemeente Utrecht het initiatief genomen tot nieuwbouw. In de architectenselectie voor de nieuwe scholen kwam de visie van atelier PRO als beste uit de bus.

De beoogde locatie voor de scholen in de wijk Vleuten-de Meern kent een relatief hoge archeologische waarde; over de plek heeft een Romeinse weg gelopen. Ook staat er de tijdelijke huisvesting van de scholen. In de visie van atelier PRO kan de tijdelijke huisvesting blijven staan tijdens het realiseren van de nieuwbouw en blijft de Romeinse weg vrij en herkenbaar in de scholen.

Ander belangrijk uitgangspunt is om voor de twee scholen één gebouw te maken, maar met duidelijk een eigen karakter. Voor de Pantarijn betekent dat een informele, vrije opzet. Voor Shri Krishna heeft atelier PRO aspecten van de Vastu Shastra, de eeuwenoude hindoeïstische bouwleer in de school verwerkt. Rond de scholen zal een groot groen schoolplein komen.

De nieuwbouw is naar verwachting in 2019 gereed.

www.atelierpro.nl

{LST_ITEMS:2041}

Vergis u niet: het is sneller september dan u denkt. U bent nu wellicht meer met uw hoofd bij al dan niet zonnige vakantioebestemmingen. Maar 'time flies when you're having fun'. Voor u het weet klopt het najaar alweer op de deur. Gelukkig is er dan ook genoeg te beleven. Bijvoorbeeld in Brussel, waar in september de manifestatie Brussels Design September wordt gehouden.

"Brussels Design September is the place to be voor liefhebbers van design en bundelt meer dan honderd culturele en commerciële evenementen in Brussel", aldus de organisatie van het evenement. "Een maand lang wordt de stad omgetoverd tot een platform voor ontmoetingen met tal van Belgische en internationale designers."

Het aanbod van Brussels Design September bestaat uit een waaier aan tentoonstellingen, conferenties, een Arts & Crafts parcours, Commerce Design Brussels en de Brussels Design Market. "Allemaal plaatsen voor dialoog en ontmoetingen tussen designers, architecten en designliefhebbers. Een heus stadsparcours waarop je allerhande winkels, pop-up stores, galeries en culturele ruimtes kan ontdekken."

Het programma staat in het teken van de nieuwste trends in de Belgische en de internationale designwereld. Trouw aan de multidisciplinaire geest van het evenement gaat er ook speciale aandacht naar de verschillende bewegingen, invloeden, referenties en ambachten die een rol spelen in het design van vandaag.

Tijdens de designmanifestatie zijn er onder meer tentoonstellingen van erkende designers in iconische plaatsen in de stad zoals het Horta Huis, Bozar en MAD Brussels (zie foto). Voor het eerst palmt Design September de openbare ruimte in het stadscentrum in. "Een kunstwerk van Julien De Smedt in samenwerking met Emeco en zijn iconische stoelen palmen de Katruizenwijk in. U kan eveneens een lichtinstallatie ontdekken van het Belgische bureau ACTLD."

De zogenoemde Brussels Design Market benadrukt het imago van Brussel, stad van de vintage: een vintage parcours in de stad, een tentoonstelling rond keramiek in Tour & Taxis en nog heel wat andere events vieren de vijftiende verjaardag van Brussels Design Market, tegenwoordig de grootste vintage markt in Europa.
"Design van morgen en haar productie staan centraal in het parcours van Fablabs waar we 100% made in Brussels producten belichten. Een tentoonstelling in BIP stelt die verschillende producten voor." En het parcours Arts&Crafts plaats volgens de organisatie van het evenement juwelen in de spotlights. Ateliers en juweelontwerpers krijgen een ereplaats.

www.caracascom.com
 

{LST_ITEMS:2041}

De showcase Ventura New York the Dutch Edition was een groot succes. Dat meldt Organisation in Design over het eind vorige maand gehouden evenement, waar Nederlandse ontwerpers zich presenteerden aan een Amerikaans publiek.

De presentatie trok maar liefst 18.000 geïnteresseerde bezoekers. "Voor de deelnemende ontwerperskan Ventura New York the Dutch edition een echte 'game changer' betekenen", zegt art director Margriet Vollenberg van het organiserende Ventura Projects. "Het kan een springplank zijn voor de vestiging van duurzame en voordelige relaties. Natuurlijk zullen we in de komende jaren blijven proberen om Nederlandse designers voor te stellen op de Amerikaanse markt."

Deelnemers aan de afgelopen editie waren; Aliki van der Kruijs, Alissa + Nienke, Creative Chef, Daniel van Dijck, Design Studio Martens & Visser, Dimitri Kruithof, Dirk Vander Kooij, Envisions, Floor Nijdeken, Frederike Top Design, Isaac Monté, LABEL/BREED, Nynke Koster, Renate Vos, Studio Jeroen Wand, Studio Plott en Vij5.

www.organisationindesign.nl

{LST_ITEMS:2041}



 

Lensvelt organiseert regelmatig masterclasses. Doel is om de verschillende doelgroepen te informeren over de laatste ontwikkelingen in de projectmarkt. Dit najaar zal de inrichter een masterclass verzorgen over het onderwerp ‘Nieuwe werkvormen’. Eén van de sprekers is Kitty de Groot, auteur van het boek ‘#Nieuwe Werkvormen’.



Op 26 oktober worden belangstellenden in staat gesteld om zich in een informele sfeer te laten informeren over de laatste ontwikkelingen op dit gebied. “We zien het als een belangrijke taak om kennis te verspreiden”, zegt Jeroen Panders namens Lensvelt over het initiatief om de Masterclass te organiseren.

Kitty de Groot is behalve medewerker van Inside Information onder meer auteur van het boek ‘#Nieuwe Werkvormen’, waarin ze aan de hand van een keur aan recente projecten de stormachtige ontwikkelingen in het hedendaagse projectinterieur schetst. “Behalve Kitty de Groot zal naar alle waarschijnlijkheid ook een ontwerper een presentatie houden”, vult Panders aan. “Daarnaast zullen we informeel dineren, zodat er ruimte is om met alle bezoekers van gedachten te wisselen.”

De bijeenkomt begint op 26 oktober rond 18:00 uur en duurt ongeveer tot 21:30 uur. “Maar het mag natuurlijk uitlopen”, besluit Panders glimlachend. 

www.lensvelt.nl


{LST_ITEMS:2041}


Deze week ontving interieurdesigner Suzanne Holtz uit Laren een ‘European Healthcare Design Award’. Deze trofee verdiende zij met het interieurontwerp van de afdeling Psychiatrie in het Radboud UMC. De award werd uitgereikt op het ‘European Healthcare Design Congress & Exhibition’ in Londen.

De jury prees Holtz om het innovatieve design dat sterk bijdraagt aan het herstelproces van cliënten.  Holtz: “In het ontwerp zijn we uitgegaan van de behoefte van een cliënt, door op zijn stoel te gaan zitten. Wij namen rust, geborgenheid en licht als uitgangspunt. Veel zachte materialen, een ruime hoeveelheid groen en ruimte om je terug te trekken.” De afdeling is ingericht met natuurlijke materialen, warme kleuren en voorzien van volop sfeerlicht.

In dit traject ging Holtz uit van de principes van ‘healing environment’. Holtz werkte voor dit design samen met EGM architecten in opdracht van Projectbureau Bouwzaken van het Radboudumc. De jury was met name onder de indruk van de manier waarop Holtz de bestaande situatie heeft gerestyled binnen de geldende eisen voor veiligheid, beveiliging en surveillance, zonder de cliënt uit het oog te verliezen.

De Healthcare Design Award is een Europese award voor designprojecten die een positieve verandering veroorzaakten in de zorg en in de ervaring van de cliënt. De jury verdeelt verschillende awards in diverse categorieën. Holtz werd ‘highly commended’ in de categorie ‘Mental Health Design’ en kreeg daarvoor een glazen trofee. 


www.suzanneholz.nl

{LST_ITEMS:2041}


Overig nieuws

De economie zit in de lift. En ook de stijgende trend op het gebied van kantoren zet door. Dat blijkt uit de veertiende NFC Index Kantoren die recentelijk gepubliceerd werd. De kosten per vierkante meter stegen in 2016 met 1,8 procent naar 461 euro. Ook de geboden serviceniveaus voor Gebouw en Infrastructuur en voor Mens en Organisatie laten in 2016 een stijging zien.

NFC Index publiceert jaarlijks de facilitaire kosten conform de Europese norm EN 15221. Vanaf 2016 hanteert NFC Index voor haar Index Kantoren de ratio kosten per vierkante meter vvo. Om organisaties in staat te stellen de werkplekkosten te berekenen, blijft zij inzicht geven in de vierkante meters per (arbo)werkplek.

"De kosten voor het gebouw dalen", aldus een woordvoerder. "In grote delen van het land is nog steeds sprake van een huurdersmarkt. Daarnaast wordt er duidelijk weer structureel geïnvesteerd in het onderhoud van eigendomspanden, het inbouwpakket en het meubilair. Ook de schoonmaakkosten stijgen. De kosten voor Mens en Organisatie laten dit jaar een grote stijging zien. Deze wordt met name veroorzaakt door de kosten van Document Management (post/pakketten en archief). De mediane kosten voor ICT zijn in 2016 licht gedaald. De trend stabiliseert zich. Oorzaak is onder andere de vercloudisering van de werkplek (hardware wordt software). De kosten voor Strategisch-, Tactisch Facility Management en Horizontale (centrale) functies stijgen dit jaar sterk met name door de kosten voor management en servicedesk."

De NFX Index over 2016 werd op 13 juni gepresenteerd . Enkele kerncijfers uit het document:
De kosten per vierkante meter bedroegen 461 euro per vierkante meter vvo per jaar, exclusief btw.
In 2016 stegen de facilitaire kosten met 1,8 procent ten opzichte van die in 2015.
In 2016 bleef het vloeroppervlak per werkplek gelijk aan 19,8 vierkante meter vvo.
Het aantal werkplekken per fte daalt met 3 procent van 0,97 naar 0,94 werkplek per fte.

NFC Index publiceert sinds zes jaar, in de maand september, ook de index voor onderwijsgebouwen.

www.nfcindex.nl

{LST_ITEMS:2041}


De telecomsector blijft investeren in beter bereik en hogere netwerksnelheden van vaste en mobiele netwerken. In 2016 is er in totaal 2,2 miljard euro geïnvesteerd. Daarmee zijn de investeringen in 2016 in vergelijking met 2015 nagenoeg constant gebleven.

Deze cijfers zijn deze week gepubliceerd in de jaarlijkse Staat van Telecom van brancheorganisatie Nederland ICT, namens de gezamenlijke telecombedrijven.

De telecomsector investeert doorlopend in de kwaliteit en de snelheid van het netwerk om in te kunnen spelen op het groeiende gebruik van mobiele data en opkomende technologieën als het Internet of Things. Op het gebied van snelheid en dekking van het breedbandnetwerk behoort Nederland tot de Europese top. Van alle Nederlandse huishoudens heeft 90 procent toegang een internetverbinding van 100 mbit/s of meer. Dankzij een upgrade van het netwerk is het aantal abonnementen in deze snelheidsklasse eind 2015 bovendien verdubbeld. Eerder dit jaar stond Nederland opnieuw op de eerste plaats in de digitaliseringsindex van de Europese Commissie voor het onderdeel connectiviteit.

Uit De Staat van Telecom blijkt dat mobiel datagebruik nog steeds sterk groeit. Het aantal verbruikte MB’s binnen mobiele abonnementen steeg in 2016 met 61 procent. Voor mobiele belminuten was er een voorzichtige stijging van 4 procent. Die toename gaat volledig ten koste van vaste belminuten. In 2016 werd er in totaal 172.138 Terabyte aan mobiele data verbruikt. Dat is gemiddeld 32 MB per Nederlander per dag.

In 2020 zal 40 procent van de mobiele aansluitingen uit IoT-apparaten bestaan
De digitale infrastructuur biedt ook steeds meer plek voor innovatieve nieuwe toepassingen. Het aantal M2M (machine-to-machine)-aansluitingen neemt exponentieel toe. Dit netwerk van apparaten wordt ook wel het Internet of Things genoemd. In 2016 groeide het aantal aansluitingen met 9,3 procent. Dat is meer dan de voorspelde trend van 7,7 procent. Zelfs met een voorzichtige groei zal het aantal M2M-aansluitingen in 2020 verdrievoudigd zijn en vormen deze apparaten 40 procent van alle mobiele aansluitingen.

De Staat van Telecom is in opdracht van Nederland ICT opgesteld door Dialogic met medewerking van BT, Eurofiber, KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo. De peildatum is eind 2016.

www.nederlandict.nl

{LST_ITEMS:2041}

Een spectaculair concert in parkeergarage De Uithof, de eigenzinnigste modecreaties op een catwalk in de Pastoefabriek, een waar technospektakel over de duistere opmars van robots en een heuse driedimensionale ‘Out of Body Experience’. Dit en nog heel veel meer is te zien tijdens Exposure ’17.

Honderden studenten van HKU studeren af en tonen van 21 juni t/m 2 juli hun eindexamenwerk tijdens vele evenementen, verspreid over de stad Utrecht en uiteraard toegankelijk voor nieuwsgierig publiek. 

Voor het eerst wordt Exposure volledig binnen de stadsgrenzen gevierd. Met de recente ingebruikname van een nieuwe hoofdvestiging aan de Nieuwekade en de verhuizing van een aantal schools van Hilversum naar Utrecht in de afgelopen anderhalf jaar, is de lang gewenste HKU-stadscampus voltooid: alle onderwijsfaciliteiten bevinden zich binnen loop- of fietsafstand van de culturele en grootstedelijke voorzieningen. Onder het motto: ‘Nieuwe Verbindingen, Nieuwe Toepassingen’ ziet HKU een creatieve toekomst in Utrecht tegemoet. Met Exposure ’17 laat de hogeschool zien wat de aankomende alumni in hun mars hebben.

Of het nu gaat om opleidingen op het gebied van beeldende kunst, design, media, muziek, games, theater of ondernemerschap in de sector: HKU heeft het in huis. Tijdens Exposure ’17 organiseren vrijwel alle schools evenementen die het horen, zien en beleven meer dan waard zijn. Ook de afgelopen jaar door HKU in gebruik genomen Pastoefabriek in Utrecht is tijdens Exposure ’17 een waar broeinest van activiteit. Niet alleen is hier op 21 juni de elk jaar weer spectaculaire Graduation Fashion Show te beleven, ook treffen bezoekers hier al het afstudeerwerk van HKU Design: het nieuwste op het gebied van fashion-, spatial- en product design (21 t/m 25 juni) én spelen de studenten van HKU Beeldende Kunst een thuiswedstrijd in hun Pastoefabriek: vanaf 21 juni is ook hun werk te bewonderen.

En dat is nog lang niet alles. Voor de nieuwste beloftes op het gebied van onder meer film, animatie, fotografie, grafische vormgeving en illustratie kan de liefhebber terecht bij HKU Media aan de Oudenoord 700. Wie zich liever laat meeslepen in de digitale wereld, kijkt zijn ogen uit bij de school Games en Interactie! Tóch meer interesse voor bijvoorbeeld muziekproductie, sound design of klankontwerp? Dan is HKU Muziek en Technologie the place to be. En wie er snel bij is kan nog komen genieten van de laatste evenementen van HKU Theater!

Exposure.hku.nl
 

{LST_ITEMS:2041}

De huidige ontwikkelingen in de maatschappij vragen om een herziening van de openbare aanbestedingen in de vastgoedsector. Dar stelt vloerenfabrikant Interface in een informatiebrief aan zijn relaties. "Belangrijke zaken als de dialoog met stakeholders, beleving, welzijn en maatschappelijke meerwaarde verdienen een centrale plek in het systeem", aldus het bedrijf. "Dat vraagt om een set richtingwijzers die projecten hierop beoordeelt. Alleen zo zijn kwaliteit en langdurige relevantie te waarborgen."

"We leven in een wereld waarin iedereen altijd verbonden en hypermobiel is. Technologische ontwikkelingen hebben onze afhankelijkheid van fysieke plekken verkleind. Dat stelt hogere eisen aan gebouwen." Deze moeten volgens Hans Erdmann, mede-eigenaar van architectenbureau Claessens Erdmann, namelijk een echte meerwaarde bieden, willen ze hun toegevoegde waarde behouden. "Mensen moeten er graag willen zijn, zich er prettig voelen. Afhankelijk van de functie van het gebouw moet het ook productiviteit bevorderen, omzet stimuleren of de beleving vergroten."

Geanne van Arkel, Head of Sustainability Development bij Interface, sluit zich daarbij aan. "Aandacht voor de mens in relatie tot het gebouw is een basisvereiste geworden. Daarnaast verdienen ook ecologische aspecten meer aandacht. Circulariteit en duurzaamheid worden steeds belangrijker, willen we toekomstige generaties niet opzadelen met grondstoftekorten, klimaatopwarming en andere nadelige effecten."

In het huidige systeem van openbare aanbestedingen is ruimte voor meer aandacht voor deze zaken. "Alleen dan behouden gebouwen ook op langere termijn hun waarde". Onterface geeft een aantal 'richtingwijzers' voor openbare aanbestedingen. Het bedrijf pleit voor meer overleg, meer langetermijnvisie, een focus op eindresultaat, inkopen op maatschappelijke waarde en verplichte transparantie.

www.interfaceflor.nl
 

{LST_ITEMS:2041}




Vacatures
   
Bekijk hier    vacatures uit uw vakgebied.
Bent u abonnee? Dan kunt u gratis
uw vacature 
plaatsen!
 Mail: info@insideinformation.nl


Projecten
Kijk  hier  voor een overzicht van actuele projecten. Heeft u ook een interessant project? Mail: info@insideinformation.nl
 


Nieuwsarchief
Kantoor- en Projectmeubilair

Vloer, Wand & Plafond

Verlichting

Ontwerp/Architectuur

Overig nieuws

Archief voor oktober 2006


Rubrieken
Columns
Tekst en Uitleg
Boekenbal

Beursbeauty

Cartoons
 


Agenda
Agenda-overzicht >


Filmpjes
In onze filmrubriek vindt u een aantal interessante en soms ook grappige filmpjes over: Kantoorinrichting, Het Nieuwe Werken, Interieurarchitectuur, Architectuur en Verlichting.