Home > Ontwerp > Akoestiek > Impact geluid in kantoortuin onderschat

,

Impact geluid in kantoortuin onderschat

Delen

Omgevingsgeluid is een van de grootste ergernissen in open kantoorruimtes en kantoortuinen; de meerderheid (59 procent) van de werknemers ondervindt hier hinder van. Geklets van collega’s, harde ringtones en luidruchtige telefoongesprekken zijn daarbij de grootste irritaties. Hetzelfde aantal geeft aan dat ze productiever zijn in een ruimte met minder geluid, 56 procent geeft aan dan minder fouten te maken.

Continu omgevingsgeluid is niet alleen afleidend, het kan op de lange termijn ook fysieke klachten veroorzaken. Toch staat een goede akoestiek op de werkvloer maar bij zeer weinig werkgevers op de agenda. Zo blijkt uit onderzoek van Specsavers.

Fysieke klachten
De kantoortuin is niet meer weg te denken uit het huidige werkbeeld. De meerderheid van de mensen met een kantoorbaan (55 procent) werkt in een kantoortuin; met gemiddeld achttien collega’s in een open ruimte. Niet iedereen is hier even blij mee. Geluidsoverlast is hiervoor een belangrijke reden. 67 Procent geeft aan dat ze meerdere malen per dag gestoord worden door omgevingsgeluid. Werknemers ondervinden hier allerlei klachten door. Concentratieproblemen (51 procent), frustratie (36 procent), een onrustig gevoel (34 procent), vermoeidheid (27 procent) en hoofdpijn (17 procent) worden aangegeven als de vijf belangrijkste gevolgen van geluidshinder.

Verhoogd adrenaline level
Wat hierbij opvalt is dat er maar weinig aandacht is bij werkgevers voor een goede akoestiek op de werkvloer. Slechts 10 procent geeft aan aandacht te besteden aan de akoestiek bij de inrichting van het kantoor. Dit terwijl ruim de helft van de werknemers (55 procent) de geluidshinder wel eens heeft aangekaart. In 45 procent van de gevallen is er vervolgens geen actie ondernomen. Naast de impact op korte termijn, zoals concentratieproblemen en stress, kan continu omgevingsgeluid op de lange termijn een negatief effect hebben. Eerder onderzoek* toont aan dat mensen die dagelijks langer dan drie uur worden blootgesteld aan ‘kantoorgeluiden’ een verhoogd adrenaline level hebben. Door het geluidsniveau op kantoor zoveel mogelijk te dempen kan de concentratie flink worden verbeterd en ontstaat er een fijnere werkplek. Slim gebruiken maken stoffering en voldoende afgeschermde belruimtes kunnen al een enorm verschil maken.

Ondergeschoven kindje
Jeroen Megens, specialist bouwakoestiek bij LBP|Sight, erkent het probleem: “Een gezonde werkomgeving is een steeds belangrijker onderwerp voor bedrijven. Akoestiek is hierbij echter vaak een ondergeschoven kindje, zoals ook blijkt uit het onderzoek. Het is ongrijpbaar en vergt specialistische kennis. Daarnaast zijn de verschillen tussen kantoren en werkplekken groot, waardoor niet één geschikte oplossing is. Ook is niet iedere organisatie even goed geschikt voor het werken in een open kantooromgeving. Er moet vooraf goed naar het type organisatie worden gekeken en daarop moet de akoestiek van het kantoor worden afgestemd om zo de geluidshinder tot een minimum te beperken.”

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd onder duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder én werkzaam op een kantoor. Het onderzoek is in augustus 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Specsavers.

Specsavers is een retailketen die 139 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken. Specsavers Nederland boekte in 2017/2018 een omzet van 140 miljoen euro.

*Evans, G. W., & Johnson, D. (2000). Stress and open-office noise. Journal of Applied Psychology.

Bij opleidingsinstituut Office Academy is de eendaagse cursus ‘De rol van akoestiek’ al jaren een van de best bezochte cursussen. Meer informatie: www.officeacademy.nl 

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie