Home > Productnieuws > Kantoor- & Projectmeubilair > Gispen over ‘nudging’

Gispen over ‘nudging’

Delen

‘Nudging’. U hebt het woord vast al wel eens gehoord. Het wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt in de projectmeubelsector. Maar wat betekent het precies? Gispen vroeg het de eigen interieurarchitect Carola van de Bilt. In een artikel op de Gispen-website geeft ze tekst en uitleg.

“‘Volgens Wikipedia werd ‘nudging’ in 2008 voor het eerst beschreven als een omstreden gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen op een positieve manier worden

gestimuleerd”, zegt ze onder meer. “De wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein beschrijven in hun boek uit datzelfde jaar – ‘Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness’ – dat de term ‘nudge’ de Engelse vertaling is van zachtjes duwen of iemand voorzichtig met je elleboog in de zij porren. Een nudge is dus een por; een duwtje in de goede richting. Het doel is gedrag (licht) bijsturen op basis van onderbewust gemaakte keuzes. Het blijkt dat mensen voor maar liefst 90 procent beslissingen nemen met hun automatische systeem, ook wel het ‘onderbuikgevoel’ genoemd, in tegenstelling tot het reflectieve systeem, je bewuste denken.”

“‘Vertaald naar de werkomgeving spreken we over Workplace Nudging”, vervolgt ze. “Hierbij draait het om het makkelijker en leuker maken van gedragsveranderingen binnen organisaties. Bijvoorbeeld wanneer een organisatie overstapt op een nieuwe manier van werken. Daarbij speelt de werkomgeving vaak een belangrijke rol; om nieuwe manieren van werken beter te ondersteunen, vernieuwen organisaties hun fysieke werkomgeving. Een grote uitdaging daarbij is om medewerkers mee te krijgen in veranderingen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen gemotiveerd is om op een bepaalde manier te werken? Als interieurarchitect kan ik daaraan bijdragen door kantoor-, zorg- of leeromgevingen te ontwerpen met diverse keuzemogelijkheden. Als een bepaalde keuze leuker en/of makkelijker wordt, zijn we sneller geneigd om deze te kiezen.”

Van de Bilt heeft de methodiek zelf toegepast in het Gispen Inspiratie centrum met de door Mecanoo ontworpen open trap die vanaf de begane grond doorgaat naar de eerste en tweede verdieping in het Gispen Inspiratie Centrum. “We hebben de trap bewust frontaal in de entree geplaatst waardoor de trap meer in het oog spingt dan de erachter gelegen lift. Met de trap willen we beweging stimuleren en medewerkers en bezoekers uitnodigen om lopend naar boven te gaan in plaats van met de lift. Bovendien willen we via de trap mensen in contact brengen met alle verdiepingen.”

De interieurarchitect heeft nog veel meer interessants te vertellen over ‘nudging’. het volledige interview is te vinden via www.gispen.com/nl/advies/inside-stories/workplace-nudging

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie