Home > Productnieuws > Kantoor- & Projectmeubilair > Het kantoortuindebat gaat verder

Het kantoortuindebat gaat verder

Delen

Het was natuurlijk te verwachten. Nadat het fenomeen ‘kantoortuin’ in het TV-programma De Monitor op de pijnbank werd gelegd, is de spreekwoordelijke debatvloer geopend. Via de digitale kanalen wordt volop gediscussieerd over de kantoortuin.

De Monitor kwam met opvallende cijfers. Op basis van een enquete onder bedrijfsartsen concludeerde het programma dat het open kantoor problematisch is omdat het leidt tot ziekteverzuim. Wellicht de meest sterke quote in het programma kwam van hoogleraar Stefan van der Stigchel, die over de kantoortuin zei: ‘Niet doen!’.

In de reacties op de uitzending via (met name) LinkedIn kun je grofweg twee verschillende standpunten herkennen. Enerzijds zijn er de vele bedrijven die de grote media-aandacht aangrijpen om de eigen producten aan te prijzen (en de recente beurs Facilitair leerde weer eens dat de interieurindustrie inderdaad tal van oplossingen biedt om de al te grote openheid in de werkomgeving terug te dringen). Fabrikanten, inrichters en allerhande adviseurs/consultants grijpen de aandacht voor de kantoortuin aan om de markt duidelijk te maken dat zij dé oplossing in huis hebben.

Anderszijds zijn er de partijen die de soms al te tendentieuze berichtgeving/krantenkoppen van nuance voorzien. Het belang van nuance en kennis komt bijvoorbeeld tot uiting in een bijdrage van hoogleraar Marcel van Dommelen, die onder meer schrijft: ‘Met de wetenschap van nu kun je stellen dat het werkplekconcept één van de vele factoren is die ziekteverzuim mede bepaalt. Wat nodig is: diversiteit van functionele en comfortabele werkplekken met aandacht voor concentratie en privacy. En wat minder schreeuwende koppen wellicht’. Ook via het Center for People and Buildings – die genoemd wordt door Van Dommelen en ook een belangrijke rol speelde in de TV-uitzending – wordt het belang van objective wetenschappelijke kennis en praktijkcases benadrukt.

Als de mediastorm van de afgelopen dagen iets heeft geleerd, dan is het dat de soms al te beloftevolle marketingverhalen van kantoorinrichters, consultants, architecten, commerciële onderzoeksbureaus en anderen over het gegarandeerd positieve effect van het open kantoor met enige korrels zout genomen moeten worden. En laten we wel wezen: dat is eigenlijk een ‘no brainer’. Of dacht u tot afgelopen maandag werkelijk dat WC Eend goed werkt, enkel en alleen omdat WC Eend dat zelf zegt?

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie