Home > Branche > Hybride werken > E-boek van ABN Amro over thuiswerken

,

E-boek van ABN Amro over thuiswerken

Delen

In deze derde voorpublicatie van het e-book van ABN AMRO ‘De zaak vooruit, ondernemen na corona’, wordt gekeken naar de effecten van thuiswerken en de toekomstige rol van het kantoor. Het nieuwe werken leidt tot een nieuwe cultuur: minder hiërarchisch, minder hard. Dat brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. En een belangrijke rol voor HR.

Zoom 19 original

Thuiswerken was al jaren bezig met een opmars voordat het coronavirus toesloeg. Vlak voor de crisis becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat het aantal mensen dat soms of geregeld thuiswerkt in vijf jaar tijd was gestegen van 2,8 miljoen (2013) naar 3,3 miljoen (2018) – op dat moment ongeveer 37 procent van de beroepsbevolking. Een groot deel van werkend Nederland – zowel werknemers als werkgevers – proefde dus al van de voordelen en het gemak van het werken op afstand. De gemiddelde reistijd wordt er drastisch door ingekort, en je kunt als bedrijf misschien uit de voeten met minder vierkante meters.
Uitdagingen zijn er ook. De transitie naar een nieuwe vorm van werken werd gedwongen versneld. En dat werpt minstens evenveel vragen op voor de toekomst. Thuiswerken betekent een plotselinge fysieke afstand tussen werknemers onderling, maar ook tussen leidinggevenden en werknemers. Wat voor effect heeft dat op de bedrijfscultuur? Wat doet die fysieke afstand met de hiërarchie binnen een bedrijf, hoe behoud je identiteit en purpose? En hoe zorg je ervoor dat je jong talent – juist op de lange termijn – aan je blijft binden?
Bovenstaande vraagstukken bieden een boel kansen voor met name traditionele bedrijven, denkt sector banker bij ABN AMRO Han Mesters. Hij adviseert bedrijven in de zakelijke dienstverlening en richt zich daarbij specifiek op human capital, ‘het bindende element in deze sector’. Mesters pleit al jaren voor minder hiërarchie op de werkvloer en meer intermenselijke eigenschappen in de top. “Ik noem dat ook wel de meer feminiene eigenschappen. Empathisch vermogen: niet alleen zeggen dat je om een werknemer of klant geeft, maar het ook laten zien. Communicatieve vaardigheden zijn belangrijk, maar ook jezelf kwetsbaar durven opstellen. Dat doen leidinggevenden, zeker in corporate bedrijfsstructuren, nu echt veel te weinig.”

Los van het thuiswerken gelooft Mesters dat het fysieke kantoor een onmisbare rol zal blijven spelen in het werken van de toekomst. Niet per se omdat het kantoor deel uitmaakt van een bedrijfscultuur, maar meer omdat we als sociale dieren nu eenmaal niet lang als eenlingen kunnen leven. “Ik geloof dat er zoiets bestaat als een diepmenselijke behoefte aan contact. Dat is überhaupt de reden dat we ons leven met verschillende groepen mensen delen, dat is zingeving. Technologie kan nog zo veel efficiëntie brengen, processen onnodig maken, de hiërarchie teniet doen; het stelt ons ook voor een uitdaging. Als ik naar mezelf kijk in die online meetings: ik moet toegeven dat ze allemaal wat strakker verlopen, maar na een dag virtueel vergaderen ben ik doodmoe. Ergens blijft het een kunstmatige situatie. Ik geloof dat die behoefte aan contact met name geldt voor een jongere generatie. Ik zie om me heen dat juist de jonge werknemers graag op kantoor willen werken. Om feeling te houden met het bedrijf, maar met name voor de interactie met senior collega’s. Zij willen doorgroeien, leren, ervaren, en dan is interactie onmisbaar.”

Mesters devies luidt dan ook: geef je werknemers niet alleen de mogelijkheid om thuis te werken, maar laat ze juist ook de optie om naar kantoor te komen. Geef ze de vrijheid om te bepalen wat het beste bij hun behoeften en situatie aansluit. Los van het feit dat ze het misschien fijn vinden op een fysiek kantoor te werken, hebben jonge mensen thuis vaak minder opties. Ze wonen nog met huisgenoten of hebben niet genoeg ruimte om een werkkamer in te richten, bijvoorbeeld.

Download hier het complete e-book (5 hoofdstukken) 

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie