Home > Branche > Hybride werken > Onderzoek effect thuiswerken op kantoorinrichting

, ,

Onderzoek effect thuiswerken op kantoorinrichting

Delen

“Ook na Corona zullen veel mensen deels thuiswerken. Kantoren blijven nodig, maar hun rol verandert”, dat stelt Solved, huisvestingsadviseur voor zakelijke huurders. de organisatie onderzocht met de tool ‘Thuiswerkfactor’ welk effect thuiswerken heeft op het kantoor en de inrichting ervan.

Aan het onderzoek deden 650 deelnemers mee. “De uitkomsten zijn een leidraad voor het aanpassen van het kantoor aan de nieuwe werkelijkheid”, aldus een woordvoerder. “Een opmerkelijke uitkomst is dat kantoorwerkers 54% van hun werk thuis kunnen doen. Tegelijk is er een verwachte piekbezetting (meestal op dinsdag en donderdag) van 60%. Dus theoretisch is er 40% te veel kantoorruimte. Snijden in werkplekken en vierkante meters lijkt dan logisch, want dat bespaart huur-, service, energie- en schoonmaakkosten. Maar je zult ook moeten investeren in de kantoorruimte die je wel aanhoudt. Want het kantoor krijgt andere functies.”

Door Corona hebben werknemers en werkgevers de voordelen van thuiswerken ervaren. “Als een van de grootste voordelen wordt genoemd dat men zich thuis beter kan concentreren. Dat betekent eigenlijk dat het kantoor daarin dus tekortschiet. Werk aan de winkel om werknemers te helpen zich meer te kunnen focussen op de werkvloer. Dit zal in de toekomst nog meer nodig zijn door de hybride vorm van fysiek en digitaal samenwerken.” Collega’s thuis en op kantoor gaan volgens Solved meer met elkaar bellen en videovergaderen in kleine groepjes. “Dat vraagt om meer kleine afsluitbare vergaderruimtes en focus rooms, zodat niemand elkaar stoort op werkvloer.”

“Ook de sociale rol van het kantoor hebben we sinds het massale thuiswerken opnieuw leren waarderen”, vervolgt de woordvoerder. “De belangrijkste reden om naar kantoor te gaan? 83% noemt makkelijk met collega’s kunnen schakelen. Ideeën uitwisselen. Even iets vragen. Iemand helpen. Bijpraten bij de koffieautomaat. 70% vindt daarnaast echt contact en gezelligheid met collega’s een belangrijke reden. Mensen zijn minder op kantoor maar willen toch verbonden zijn met hun collega’s en de zaak. De functie van het kantoor als ontmoetingsruimte wordt dus groter.”

Solved heeft alle bevindingen uit de Thuiswerkfactor samengevat in een bondig rapport. “Elk bedrijf is anders en de uitkomsten van de Thuiswerkfactor verschillen dan ook per bedrijf. In het rapport staat een praktisch stappenplan waarmee organisaties hun kantoor kunnen voorbereiden op de toekomst. Soms ben je klaar met kleine aanpassingen, soms vraagt het om een totaal nieuw werkplekconcept, waarmee het kantoor weer future proof is. Op Thuiswerkfactor.nl vind je de tool en het rapport is gratis te downloaden op www.solved.nl.”

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie