Home > Productnieuws > Kantoor- & Projectmeubilair > Ahrend meldt relatief herstel

Ahrend meldt relatief herstel

Delen

Het gaat relatief goed met Ahrend. Dat is zo ongeveer de strekking van het persbericht dat de inrichter naar buiten bracht bij de presentatie van de jaarcijfers. Niettemin werd over het afgelopen boekjaar een omzetverlies van 23 procent genoteerd.

“Koninklijke Ahrend presenteert vandaag betere resultaten dan de kantoorinrichter in de eerste helft van 2020 nog verwachtte”, aldus een woordvoerder. “Toen hield Ahrend rekening met een omzetterugval van 35 procent als gevolg van bedrijfsorders die door de coronamaatregelen tot nader order door grote werkgevers on hold werden gezet.” Die omzetterugval werd uiteindelijk een nog altijd niet misselijke 23 procent. Bij Ahrend is men daar evenwel tevreden mee.

Volgens topman Eugène Sterken heeft vooral de snelle anticipatie op de nieuwe werkrealiteit waarin direct duidelijk werd dat meer thuiswerken van blijvende aard zou zijn ervoor gezorgd dat het bedrijf in 2020 haar omzetverlies heeft weten te beperken tot -23 procent bij hogere bruto marges en een sterke cashflow. Naast strak kostenmanagement dat leidde tot een daling van de operationele kosten met 11 procent en het naar voren halen van een al geplande reorganisatie bleef Ahrend ook investeren, met name in productontwikkeling en de verdere uitbouw in Frankrijk.

De vraag naar thuiswerkoplossingen is sinds eind 2020 exponentieel toegenomen. Ahrend verwacht hiermee in 2021 meer dan 30 miljoen euro omzet te kunnen genereren. “Ahrend speelde hierop al vroeg in het jaar in met een volledig digitaal verkoopkanaal. 80 Procent van de thuiswerkomzet wordt nu gerealiseerd met klant-specifieke thuiswerkwinkels (exclusieve bestelportals voor medewerkers van bedrijven) en 20 procent via de grote online retailers en de eigen webwinkels van Ahrend. Zo’n 15 procent van de thuiswerkomzet wordt door klanten geleased.” Ahrend moest hiervoor gedurende het jaar een grote transitie doormaken namelijk van primair een klant-order gestuurd naar ook een voorraad gestuurd businessmodel. Onlangs nam Ahrend speciaal hiervoor een 15.000 vierkante meter groot distributiecentrum (DC) in gebruik waarmee de capaciteit opgeschroefd kon worden naar zo’n zesduizend leveringen per week.

Eugène Sterken: “We hebben speciaal voor thuiswerken het assortiment uitgebreid en fijnmazige distributie ingericht. Ahrend en Gispen zijn kwaliteitsmerken met een herkenbaar Nederlands design wat ook tot uitdrukking komt in de online referenties. Mensen kiezen voor hun thuiswerkplek bewust voor angdurig zitcomfort en ergonomie om nek- en rugklachten te voorkomen. De merkbekendheid, gekoppeld aan de betrouwbare kwaliteit van Ahrend en Gispen meubilair en in combinatie met de volledige digitale ontzorging vanuit voorraad hebben voor een aanzienlijk marktaandeel gezorgd in dit nieuwe segment. Het heeft alles tezamen ook veel nieuwe klanten opgeleverd.”

www.ahrend.nl

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie