Herman Miller kondigde deze week aan dat, na het afronden van de overname van Knoll, op 19 juli 2021, het gecombineerde bedrijf verder zal gaan als MillerKnoll. Herman Miller en Knoll zullen, samen met hun oude merken, doorgaan als onderdeel van MillerKnoll.
Daarnaast zal MillerKnoll een nieuw bedrijfsmodel hebben dat een sterke merkeigendom zal garanderen, de industrie zal transformeren en modern design opnieuw zal definiëren. “Het doet ons deugd om MillerKnoll te kunnen introduceren, een collectief van dynamische merken die samenkomen om de wereld waarin we leven te ontwerpen,” aldus Andi Owen, President en Chief Executive Officer van MillerKnoll. “Onze sector, en de wereld in het algemeen, veranderen snel. Design is de manier waarop we ons een betere toekomst voorstellen en vormgeven. Door samen te komen, zullen we deze transformatie definiëren en leiden, zoals we andere transformaties in onze geschiedenis hebben gedaan.”
Het gezamenlijke portfolio omvat de merken Colebrook Bosson Saunders, DatesWeiser, DWR, Edelman Leather, FilzFelt, Fully, Geiger, HAY, Holly Hunt, KnollExtra, Knoll Office, KnollStudio, KnollTextiles, Maars Living Walls, Maharam, Muuto, naughtone en Spinneybeck.
Herman Miller en Knoll hebben volgens de woordvoerder allebei een verleden als pioniers in de industrie en een gedeelde gerichtheid op design, innovatie, operationele uitmuntendheid, duurzaamheid en sociale bewogenheid. Nu de transactie is afgesloten, zal MillerKnoll zich onder meer gaan richten op de transformatie van woning en kantoor door middel van een verenigd portfolio van en elkaar aanvullende merken. Het bedrijf wil bestaande contract- en retailkanalen ondersteunen en laten groeien, en nieuwe ideeën en bedrijfsinnovaties onderzoeken. “Om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan het hoogste niveau van uitmuntende productie, verkoop en service aan klanten, en gebruikerservaring.”
“We gaan wereldwijde functionele teams vormen die de hele onderneming bedienen, waaronder productie, digital, technologie, marketing, strategie, financiën, personeelszaken en juridische zaken.” Ook gaat het bedrijf groei en winstgevendheid stimuleren met een geschaalde Amerikaanse en internationale voetafdruk. “Met behoud van een sterk merkeigendom, ontworpen om de essentie van de merken binnen de portefeuille van de gecombineerde onderneming, die de merken Herman Miller en Knoll omvat, te behouden en te ontwikkelen.”
MillerKnoll profiteert nu van een groter bereik en de mogelijkheid om klanten beter te bedienen in de projectinrichtingssector, het residentiële handelssegment en het retailpubliek. Daarnaast is MillerKnoll naar eigen zeggen goed gepositioneerd om de samenwerking met architecten en interieurontwerpers te verbeteren, die de besluitvorming ondersteunen voor zowel contract- als particuliere klanten.
Owen: “We zijn een groep mensen en merken die zich laten leiden door een gedeelde visie, gemeenschappelijke waarden en de onophoudelijke commitment aan design. Als MillerKnoll zullen we elkaar stimuleren en inspireren om te innoveren en de toekomst vorm te geven voor alle plekken waar het leven zich afspeelt.”