Home > Productnieuws > Kantoor- & Projectmeubilair > CBM-voorzitter: ‘Varen in de mist’

,

CBM-voorzitter: ‘Varen in de mist’

Delen

Deze week werd de Algemene Ledenvergadering van Koninklijke CBM gehouden. Tijdens de online bijeenkomst verzorgde CBM-voorzitter Marcel Horjus traditiegetrouw een toespraak. Hieronder de integrale tekst.  


Varen in de mist

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” Vorig jaar zaten we in de winter massaal in lockdown. Precies een jaar later zit ons land weer op slot. Iedereen zag dit aankomen, maar voor de regering waren de snel stijgende besmettingscijfers toch weer een verassing. De overheid heeft in de eerste fase snel en goed geacteerd op de plotselinge corona problemen. Het was toen, zoals Mark Rutte zei: “varen in de mist”.

Afgelopen zomer waren we uit de mist maar er is verzuimd maatregelen te nemen voor de volgende, door specialisten voorspelde en te verwachten mistbank. Partijen waren te druk met het formeerspel. Hopelijk hebben we binnenkort een nieuw daadkrachtig kabinet met visie. Een kabinet dat een duidelijke lange termijn strategie ontwikkelt om dit soort pandemieën het hoofd te bieden, zonder beperkende maatregelen. Een kabinet dat in staat is om mensen te verbinden. Zo’n kabinet is nodig voor een stabiel en voorspelbaar ondernemersklimaat, zodat ondernemers weer plannen kunnen maken en durven te investeren.

Voorlopig zitten wij nog in lockdown met alle consequenties van dien. De lockdown gooit ook roet in het eten voor de algemene ledenvergadering van CBM. We hadden juist zo’n mooi programma voorbereid, met als klap op de vuurpijl een bezoek aan de warmbandwalserij van Tata Steel in IJmuiden. Dat is niet doorgegaan, het is weer een online ledenvergadering geworden. Jammer, want onze algemene ledenvergadering is een hoogtepunt in het jaar. Het bestuur legt verantwoording af over het gevoerde beleid, we kijken terug op het oude en vooruit naar het nieuwe jaar en bij de borrel en het diner wisselen onze leden ervaringen uit en leggen nieuwe contacten. Het terug- en naar voren kijken doe ik dan nu maar via deze voorzittersbrief.

Gelukkig zijn er ook positieve geluiden. Zo vallen de effecten van corona in de meubelindustrie en interieurbouw tot nu toe mee. Natuurlijk zijn er besmettingen, quarantaines en oplopend ziekteverzuim. Maar de laatste conjunctuurmonitor laat zien dat onze branche economische gezien goed uit de crisis kan komen. De cijfers laten sinds de corona uitbraak een duidelijke trendbreuk zien in de neergaande lijn. Het percentage bedrijven met omzetgroei is inmiddels weer flink gestegen, maar we zijn nog niet terug op het oude niveau van vijf jaar geleden.

De winstgevendheid van onze bedrijven blijft echter wel een punt van aandacht. Prijzen van grondstoffen, materialen en transporten drukken het bedrijfsresultaat. En de kosten van gas en elektra rijzen de pan uit, dit mede door hogere energiebelastingen en de alsmaar stijgende ODE-heffing (opslag duurzame energie).

Het afgelopen jaar hebben 10 mkb branches, waaronder CBM samen met de centrale ondernemerskoepels in Nederland gelobbyd om de ODE-heffing op de energierekening te beperken.

We zijn blij dat de overheid 500 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld om in 2022 de energiekosten voor het mkb te verlagen. Dat is een eerste begin, maar nog niet genoeg. We lobbyen door voor een verdere verlaging van de energiekosten en uiteindelijk een volledige afschaffing van de ODE heffing.

De inflatie is de afgelopen maanden flink gestegen. Sommige economen gaan er vanuit dat dit een tijdelijke stijging is, anderen waarschuwen voor een oplopende loon-prijsspiraal. Gelukkig heeft onze cao-commissie een goed onderhandelingsresultaat weten te bereiken met de vakbonden, die dit nu positief voorleggen aan hun achterban. Het betreft een tweejarige cao met onder andere een loonstijging van 3% per 1 februari 2022 en 3,25% per 1 januari 2023 en een aanpassing van het functie- en loongebouw. Dit zorgt voor twee jaar rust en stabiliteit in de branche en zo blijven we ook voor jongeren een aantrekkelijke sector om in te werken. Dat laatste is belangrijk omdat steeds meer bedrijven moeite hebben om voldoende goed opgeleide medewerkers te vinden.

Het afgelopen jaar zijn we een aantal nieuwe innovatieprojecten gestart. Zo is de stichting Matras Recycling Nederland (MRN) opgericht en ondergebracht bij CBM. Doel van dit project is het matrasprobleem op te lossen. Jaarlijks worden in Nederland meer dan 1,5 miljoen gebruikte matrassen verbrand. Dat kan natuurlijk zo niet doorgaan. In 2028 moet tenminste 75% van alle matrassen die in Nederland op de markt komen, gerecycled worden.

De Circulaire Economie wordt steeds belangrijker. Daarom is CBM het project Wood Loop gestart, om leden die hun bedrijf circulair en duurzamer willen maken, actief te ondersteunen. Op een laagdrempelige manier gaan we productieresten van mdf en spaanplaat inzamelen bij onze leden en vervoeren naar producenten van plaatmateriaal, die er weer nieuwe platen van maken. Zo bereiden we onze leden voor op een duurzame toekomst en dragen we als branche een steentje bij om de verspilling van schaarse grondstoffen te voorkomen en de CO2 uitstoot terug te dringen.

Het afgelopen jaar hebben CBM-medewerkers de leden actief ondersteunt met juridische advisering en dienstverlening, met uitgebreide informatie en adviezen inzake corona, met duurzame inzetbaarheid en Arbo en milieu, met incasso-dienstverlening en collectieve leveringen van energie en gas en met de begeleiding van een alsmaar groeiende groep leerlingen in de samenwerkingsverbanden, die via een BBL opleiding bij de bedrijven aan de slag gaan.

Ondanks dat de corona-mist nog lang niet opgetrokken is, kunnen we stellen dat 2021 een goed jaar was voor de meubelindustrie en interieurbouw in Nederland. Ik hoop dat we deze positieve ontwikkelingen kunnen vasthouden en doortrekken naar het nieuwe jaar.
Met deze brief wens ik alle leden en collega-ondernemers veel creativiteit en energie toe in deze uitdagende tijden.

Fijne feestdagen en veel gezondheid en voorspoed in het nieuwe jaar.

Marcel Horjus,
Voorzitter Koninklijke CBM

www.cbm.nl

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie