Headlines

Salone voor dit jaar van de baan 

Design District gaat niet door

Weer kantoor en magazijn voor MOSO

 

 

 

 



 

Kantoor- en Projectmeubilair

Even wat anders dan corona, denken ze bij Klöber. Het bedrijf maakt bekend dat het de prestigieuze Red Dot ontvangt voor Connex2 en de compacte Wooom kuipfauteuil.

"De Red Dot is dé onderscheiding voor hoge designkwaliteit en heeft zich internationaal als een van de meest prestigieuze kwaliteitskeurmerken een vaste plaats verworven en documenteert de wereldwijd meest opvallende trends", aldus een woordvoerder.

"Klöber is dit jaar met maar liefst twee werkplekinnovaties tegelijk in de prijzen gevallen: een Red Dot voor de bureaustoel Connex2 en een Red Dot voor de compacte kuipfauteuil Wooom."

De jury van onafhankelijke vormgevers, designhoogleraren en vakjournalisten beoordeelt elk jaar opnieuw inzendingen uit 49 categorieën, onder het motto 'op zoek naar goed design en innovatie'. "De internationale commissie kent deze felbegeerde prijs slechts toe aan producten met een uitstekende vormgeving."

www.kloeber.com


{LST_ITEMS:2041}

Uw hoofd staat er misschien even niet naar. Maar straks, als het hele corona-gebeuren achter de rug is, is het wel degelijk van belang: de update van de norm NEN 1824. Het Nederlandse Normalisatieinstituut NEN vraagt belanghebbenden om mee te praten over de veranderingen.

Eind vorig jaar organiseerde NEN reeds de eerste informatiebijeenkomst over de nationale norm NEN 1824 ‘Oppervlakte van kantoorwerkplekken’. Met de aanwezigen is toen besproken of deze norm toe is aan een herziening. De conclusie van de middag was dat deze norm inderdaad toe is aan herziening, omdat de manier van werken in een kantooromgeving is veranderd in de afgelopen jaren. Zo wordt er vaker gebruik gemaakt van flexibele werkplekken en kantoortuinen.

Je zou het in de huidige periode van noodgedwongen thuiswerken bijna vergeten, maar nog geen maand geleden stond de kantoortuin in het centrum van de aandacht. Dit naar aanleiding het KRO-NCRV programma De Monitor. In de uitzending werd bekend gemaakt dat Nederlandse bedrijfsartsen veel klachten krijgen over het werken in een kantoortuin, een open kantoorruimte met meer dan acht collega's. 

In de uitzending werd de mogelijkheid geopperd om de norm over oppervlakte van kantoorwerkplekken - NEN 1824 - als handvat te gebruiken om de werkplek in te richten. Deze geluiden maken meepraten over de herziening volgens NEN alleen maar belangrijker. 


In normcommissies zijn verschillende marktpartijen vertegenwoordigd met ieder een belang in relatie tot het onderwerp. NEN streeft naar een evenwichtige samenstelling van de normcommissie en nodigt daarom verschillende belanghebbenden uit om input te leveren. NEN 1824 is van belang voor onder andere werkgevers, werknemers, arbodiensten, fabrikanten en importeurs van kantoormeubilair, architecten en projectontwikkelaars. Alle belanghebbende partijen zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de herziening van NEN 1824. Met de normcommissie wordt een projectplan inclusief begroting afgestemd voordat de herziening van start gaat.

www.nen.nl


{LST_ITEMS:2041}

Alma Feenstra is de nieuwe directeur van Expertisecentrum Meubel. "Al een maand lang, in deze bijzondere tijden, hier naar toe werken is niet bepaald een sinecure", aldus een woordvoerder.

Feenstra: “Ik ben vereerd en blij bij ECM te zijn. Met een prachtig team en mooie opgave om aan te werken. Gaaf. Gelukkig mag ik voorlopig nog leunen op de wijsheid en ervaring van vertrekkend directeur Willem Kalis”. Vertrekkend directeur Willem Kalis blijft nog tot september verbonden als adviseur aan ECM.
 

Het Expertisecentrum Meubel is een centrum ivoor leren, werken en groeien in de meubel- en interieurbouwbranche. "Onze aandachtsgebieden zijn scholing, werkgelegenheid en mobiliteit, loopbaanontwikkeling en duurzame inzetbaarheid, vakopleidingen: leermiddelen en examinering vmbo en mbo, subsidies voor scholing en opleidingen, instroombevordering mbo en onderzoek."


Het Expertisecentrum Meubel (ECM) is begin 2015 ontstaan uit de samenvoeging van Stichting Scholing en Werkgelegenheid Meubel (SSWM) en Kenniscentrum SH&M leermiddelen en examinering.

www.ecmeubel.nl


{LST_ITEMS:2041}

Ook nu Covid-19 Corona ons land in de tang heeft, kijkt GZ OfficeXperience vooruit. "Daarom vinden de maanden geleden vormgegeven nieuwbouwplannen gewoon doorgang en is op 31 maart jl. de eerste paal van het state-of-the-art nieuwbouwpand in Westzaan geslagen", aldus het bedrijf.

"Ja, het is dubbel, maar de bouw uitstellen was voor ons geen optie", vertelt algemeen directeur Wout van Laar. "Daarom hebben we het slaan van de eerste paal ondanks deze crisis wel gevierd. Weliswaar met minder franjes dan we normaliter zouden doen en met de mensen op gepaste afstand, maar toch."

Op 31 maart 2020 werd de eerste paal, met een persoonlijke boodschap van de directeur, door de heimachine de grond in gewerkt. Ook de overige palen worden uitgerust met een boodschap van alle vijfendertig medewerkers die GZ rijk is. "Iedereen krijgt een helm en bouwschoenen en kan zo veilig de bouwplaats op om hun persoonlijke boodschap op de heipalen te spuiten. Dat wordt een basis waar je u tegen zegt!"

"Waarom we gaan verhuizen? Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat we graag letterlijk zichtbaar zijn. Op het bedrijventerrein waar we nu gevestigd zijn, komt alleen bestemmingsverkeer. Veel passanten weten niet wat er achter onze gevel schuilgaat. De kracht zit binnen, dat weet je pas als je er ooit bent geweest. Daarbij past het pand waar we nu bijna twintig jaar in werken niet meer bij wat we doen en wie we zijn. Natuurlijk, we hadden kunnen kiezen voor wederom een rigoureuze verbouwing, maar dit pand is meer geschikt voor een partij die veel magazijnruimte nodig heeft. Dat is voor ons iets uit het verleden. Vanuit duurzaamheidsoogpunt kiezen wij namelijk al enige jaren voor minimale eigen voorraden en dropshipping vanuit onze fabrikanten."

Het nieuwe pand wordt mede door toepassing van een enorme hoeveelheid vierkante meters glas een echte eyecatcher. Dat de interieurbouwer van GZ en een expert in digitale informatieschermen zich in het naastgelegen pand vestigen, levert volgens het bedrijf fantastische synergievoordelen op. Datzelfde geldt voor de vestiging van andere interieurexperts in de nabije omgeving. "We gaan elkaar op alle mogelijke manieren versterken", besluit Van Laar.

www.gz.nl

 


{LST_ITEMS:2041}

In verband met het coronavirus en de onzekerheid over de bedrijfseconomische positie van de leden heeft het bestuur van branchevereniging CBM en de onderhandelingsdelegatie besloten de CAO-onderhandelingen voor de meubelsector voorlopig op te schorten.

Eind vorig jaar zijn werkgevers niet tot overeenstemming gekomen met vakbonden over een CAO voor 2020, ondanks een serieus voorstel op de belangrijke thema’s loon, duurzame inzetbaarheid, functiegebouw en flexibiliteit. "Na informeel overleg bleek er voldoende basis om met elkaar verder te praten op 27 maart", aldus een woordvoerder.
 

"Nadat deze afspraak was gemaakt deed het coronavirus zich voor en kunnen we op geen enkele manier meer om de gevolgen heen. Hoe diep en hoe lang deze crisis ons allen zal raken is op dit moment moeilijk in te schatten, anders dan dat gesteld kan worden dat iedereen de gevolgen ervan ondervindt."
 

"De overheid treft weliswaar de nodige maatregelen, maar zolang we de gevolgen niet kunnen inschatten, vindt CBM het niet verstandig om afspraken te maken over een nieuwe CAO." CBM zet de komende tijd in op het ondersteunen van de leden in deze crisistijden. "Zodra we ons in rustiger vaarwater begeven, zullen we ons beraden op een nieuwe inzet, alvorens we de onderhandelingen voortzetten."

www.cbm.nl


{LST_ITEMS:2041}

Zo goed en zo kwaad als het gaat draait de wereld - ook in corona-tijden - gewoon door. Wilkhahn presenteert bijvoorbeeld een nieuwe variant van de bureaustoel AT. Het model is vanaf mei 2020 ook leverbaar met een mesh - transparente - rug.
 

In 2019 is de derde Wilkhahn 3D synchroon bureaustoel geïntroduceerd: de AT. Het betreft een van de drie 3D synchroonbureaustoelen van Wilkhahn (naast de IN en de ON) die alle zijn uitgevoerd met de zogenoemde Trimension-techniek, een patent van Wilkhahn.

"De AT bureaustoel heeft drie patenten", aldus de wooerdvoerder. "De Trimension 3D synchroon techniek, het patent lock aan de achterzijde van de rug, waardoor de zit -/ rugschaal snel en eenvoudig uitgewisseld kan worden naar bijvoorbeeld hogere of vervangende ruggen, en een handmatige gewicht instelling die snel en eenvoudig afneembaar is waarna de AT overgaat in een automatische gewicht instelling."
 

De AT werd vorig jaar al uitgebreid met de ESP (Elevated Seat Postion) variant, waarbij de stoel ook toegepast kan worden als zit-/sta oplossing, met een zithoogte van 42 tot 62 centimeter. "Het programma AT krijgt een derde uitbreiding: de mesh rug voor de middelhoge rug. Deze mesh wordt in zes kleuren geïntroduceerd en is voor 80 procent van recycled polyester."

De AT werd in 2019 bekroond als het beste kantoorinrichting product in Duitsland. Dit jaar is de AT winnaar van de German Design Award 2020.

www.wilkhahn.nl


{LST_ITEMS:2041}

Rever helpt thuiswerkers met de Bureaustoel Service. "Wij halen de bureaustoelen bij jou op kantoor op en bezorgen deze bij jouw medewerkers thuis. Een service aan je medewerkers waarmee je een win-win situatie creëert."


"Door mensen op een goede stoel te laten werken, voorkom je dat iedereen over een paar weken met rug-, nek-, en schouderklachten terug komt op kantoor."

"Ten tijde van deze bijzondere situatie rondom de bestrijding van het coronavirus waarbij de kantoren noodgedwongen gesloten zijn en iedereen thuis aan het werk is, bieden wij deze actie aan als service, dat wil zeggen: tegen kostprijs. Wij willen bedrijven gewoon helpen, omdat wij weten hoeveel verschil goed zitten kan maken in ieders gezondheid en productiviteit. Het is ook nog eens duurzaam & verantwoord: er hoeven geen nieuwe stoelen aangeschaft te worden, die na deze periode wellicht weer ongebruikt thuis staan."

Meer info is te verkrijgen via info@rever.nl


{LST_ITEMS:2041}

Het zijn ongekende tijden. Als gevolg van de huidige corona-maatregelen werkt een groot deel van Nederland plotseling thuis. Voor de wetenschappers van kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) in Delft biedt de huidige situatie een onverwachte kans. Samen met Aestate/Ontrafelexperts onderzoeken zij gedurende de komende twee maanden de effecten van thuiswerken.

Nederland is een land waar al regelmatig zo nu en dan vanuit huis wordt gewerkt. Maar als gevolg van de corona-crisis gebeurt dit momenteel opeens op nooit eerder vertoonde schaal. Het CfPB grijpt de huidige situatie aan om de positieve en negatieve aspecten van thuiswerken nauwkeurig in kaart te brengen. Gedurende de komende twee maanden zal een groot aantal thuiswerkers, werkzaam bij uiteenlopende organisaties, met regelmaat korte vragenlijsten invullen. Bovendien kunnen zij via een digitaal kennisplatform tips en ervaringen uitwisselen (zie www.wewerkenthuis.nl).

Wim Pullen: "Er is sterke behoefte aan wetenschappelijk gevalideerde kennis op het gebied van thuiswerken." (foto: Kees Rutten)

Vragen die in het wetenschappelijke onderzoek aan de orde komen hebben onder meer betrekking op de werkzaamheid van de (communicatie)technologie, het aansturen van medewerkers en de beleving van sociale cohesie. “Het uiteindelijke doel van dit grootschalige onderzoek is om organisaties en medewerkers praktische handvatten te bieden”, zegt Wim Pullen, directeur van het CfPB. “We willen kennis delen over de wijze waarop je thuiswerken het beste zou kunnen implementeren. Er zijn tal van partijen in de markt die momenteel informatie bieden over thuiswerken. Maar er is sterke behoefte aan wetenschappelijk gevalideerde kennis op dit gebied. De huidige situatie biedt ons als onafhankelijk kenniscentrum de kans om betrouwbare en bruikbare kennis te ontwikkelen en te delen.”

www.wewerkenthuis.nl

www.cfpb.nl


{LST_ITEMS:2041}

We berichtten er al eerder over (zie dit artikel): de vaak bedenkelijke ergonomische status van de gemiddelde thuiswerkplek. Om dit probleem op te lossen komt Hahebo met een speciale verhuuractie van ergonomische bureaustoelen.
 

"Als projectinrichter en leverancier van kantoormeubilair zijn we bezorgd om het thuiswerken", aldus Hahebo. "Op kantoor gelden strikte normen voor kantoormeubilair. Maar thuis, gelden die normen daar ook? Die vraag wordt ons dagelijks meermaals gesteld. Een week op een eetkamerstoel is nog wel te overbruggen. Maar als het advies van sociale onthouding langer aanhoudt, en daar lijkt het echt wel op, volstaat die eetkamertafel en -stoel niet meer. Het is dan wachten op een nieuwe golf van fysieke klachten in het bewegingsapparaat."

"Hahebo neemt haar verantwoordelijkheid en probeert samen met u rugklachten voor thuiswerkers te voorkomen." Het bedrijf verhuurt tijdens de corona-crisis gebruikte bureaustoelen voor thuisgebruik. "Voor een vast bedrag van 10,00 euro per stoel (excl. BTW) per week. Bezorgen en ophalen doen we voor 70,00 euro per bureaustoel. Gratis afhalen in ons magazijn in Beugen is ook mogelijk. Wilt u toch liever kopen? Dat kan ook. Wanneer u via onze webshop (www.hahebo.nl) een bureaustoel en/of een bureau koopt, krijgt u 20 procent korting."

www.hahebo.nl


{LST_ITEMS:2041}

Op dit moment werken we bijna allemaal gedwongen thuis. Wat betekent dit voor het ergonomische aspect van onze werkplek? Als we op de via internet gedeelde foto's van thuiswerkplekken mogen afgaan, is ergonomie plotseling even niet zo belangrijk meer.

De huidige 'bureaustoel' van ondergetekende.

Full disclosure: Ik schrijf dit artikel, zitten op een oude eetkamerstoel - ergens uit de jaren 60, gok ik - die is voorzien van drie kussen: twee als zittingverhoger, en één als lendesteun. Ideaal? Mwah. Voor iemand die jarenlang heeft bericht over het grote belang van ergonomische bureaustoelen - en die op zijn redactiekantoor gewend is te werken op een van dé klassiekers op dit gebied - is het een beetje behelpen.

Thuiswerkplek van een Vitra-medewerker.

Een korte speurtocht op internet leert echter dat ik bepaald niet de enige ben die gebruik maakt van een stoel van betrekkelijk laag ergonomisch allooi. Neem de favoriete thuiswerkplekken van Vitra-medewerkers, die in een schrijven aan de relaties van het designmerk gedeeld worden. De werkplekken zijn zonder uitzondering voorzien van mooie stoelen. Maar je kunt je wel afvragen of deze 'ideale' Vitra-modellen geschikt zijn voor intensief en langdurig kantoorwerk. 

Voorbeelden van 'ideale stoel' van Vitra-medewerkers.

De Inside Information-redactie en Vitra zijn niet de enige bedrijven waarvan medewerkers momenteel zitten op een niet-ergonomisch stoelmodel. Van de ondertussen vele duizenden foto's van thuiswerkplekken die gevonden kunnen worden op internet is slechts een kleine minderheid voorzien van een traditionele bureaustoel waarvan je zou kunnen veronderstellen dat deze voldoet aan de geldende normen op dit gebied.

Willekeurig voorbeeld van een via twitter gedeelde foto van een thuiswerkplek.

Moet het anders? Volgens projectinrichters wel. Want zittend op mijn oude eetkamerstoel krijg ik heel wat mailtjes binnen van bedrijven die allemaal benadrukken dat ook in de thuiswerksituatie een ergonomische werkplek van groot belang is. Neem SKO uit Oldenzaal. "Om de komende periode het thuiswerken zo vitaal mogelijk door te komen bieden we vanuit onze divisie Projectinrichting een ergonomische werkplek aan", meldt het bedrijf. Zoals onderstaande afbeelding toont, maakt een verstelbare 'ergonomische' bureaustoel deel uit van deze werkplek.

De juiste thuiswerkplek volgens SKO.

Ik denk dat SKO - en de vele andere bedrijven die soortgelijke boodschappen delen met hun relaties - gelijk hebben. En ik hoop ook dat zij gelijk hebben. Niet alleen omdat de aanschaf van ergonomische stoelen voor thuis onze sector mooie business kan opleveren in deze moeilijke tijden. Maar vooral ook omdat, wanneer de huidige thuiswerkperiode op slechte stoelen géén tombola aan klachten oplevert, we onszelf de vraag moeten stellen of we het belang van de ergonomische stoel de laatste jaren met z'n allen niet een beetje overdreven hebben. Mijn 'gut-feeling': nee, dat hebben we niet. Aandacht voor de juiste houding op een goede stoel lijkt me ook in corona-tijden van groot belang.


{LST_ITEMS:2041}



Vloer, Wand & Plafond

Branchevereniging VHG roept groenbedrijven op zich te houden aan de voorzorgsmaatregelen uit het VHG-protocol ‘Samen veilig doorwerken’, zodat het werk in deze tijd van corona door kan gaan.

VHG-directeur Egbert Roozen: “Sinds eind vorige week ontvangen we regelmatig telefoontjes van groenbedrijven die door de politie staande zijn gehouden. Er wordt controle uitgevoerd op dat er tijdens vervoer 1,5 meter afstand tussen medewerkers in acht wordt genomen. Graag waarschuw ik hiervoor. VHG heeft het protocol van ‘Samen veilig doorwerken’ uitgewerkt in een praktisch handvat, waarin precies staat beschreven welke voorzorgsmaatregelen tijdens vervoer en de uitvoering van werk genomen moeten worden. Het protocol is te downloaden vanaf onze website: https://www.vhg.org/media/rtf/Actueel__Agenda/20200402_VHG_Afstand_Bewaren_Tijdens_Werk-DEF.pdf.

 

Zowel leden als niet-leden van VHG kunnen gebruik maken van deze service.” Roozen benadrukt de bijzondere situatie voor de groene branche. “Op dit moment liggen veel economische activiteiten compleet stil. Wij mogen van geluk spreken, dat de meeste groenbedrijven onder de gegeven omstandigheden nog kunnen doorwerken. Laten we er samen voor zorgen, dat dat zo blijft. Houd je aan het VHG-protocol en neem voorzorgsmaatregelen. Zo komen we samen deze crisis door!” 

www.vhg.org


{LST_ITEMS:2041}


Pfleiderer heeft het milieucertificaat Blauer Engel in de wacht gesleept. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

"Het verheugt ons u te kunnen meedelen dat wij als eerste HPL-fabrikant voor onze emissiearme Duropal-HPL, Duropal-HPL Compact en Duropal-sandwichpaneel P2 het milieucertificaat Blauer Engel (DE UZ 76) hebben behaald", aldus een woordvoerder. "Mede tegen de achtergrond van de toenemende belangstelling voor gezondheidsonschadelijke materialen op basis van hout is dit een belangrijke mijlpaal."

Met het Blauer Engel duurzaamheids-label bewijst en bevestigt een onafhankelijk instituut volgens Pleiderer dat de reductie van uitstoot bij het bedrijf veel verder gaat dan de wettelijke eisen. "Het gaat hierbij om het verantwoorden van de vluchtige organische stoffen (VOC) die bijdragen aan het binnenklimaat."
 

Pfleiderer is naar eigen zeggen de eerste fabrikant die het Blauer Engel-certificaat voor HPL, HPL Compactplaten en sandwichpanelen P2 heeft ontvangen. "Door het behalen van deze hoge eisen is Pfleiderer ook de enige fabrikant die met dit certificaat plaatmateriaal in combinatie met DecoBoard* in DST- kleurkoppeling en ruwe spaanplaat kan aanbieden."

www.pfeiderer.nl
 

{LST_ITEMS:2041}

Je zou het 'anti-cyclisch' nieuws kunnen noemen: waar heel Nederland het kantoor uit is gejaagd door het corona-virus, maakt Moso bekend eindelijk weer een kantoor betrokken te hebben. Het is reden tot blijdschap in deze onzekere tijden. Want door brand was MOSO enige tijd verstoken van een eigen onderkomen.

Eerder deze maand werd het magazijn van de bamboespecialist al elders ondergebracht en maakten de kantoormedewerkers dankbaar gebruik van de flexplekken van Rabobank Zwaagdijk. Op 21 februari jl. ontstond door onbekende oorzaak brand in het magazijn van MOSO in Zwaag. Het hoofdkantoor en het magazijn worden als verloren beschouwd, maar de continuïteit van het bedrijf is niet in gevaar geweest.

Het magazijn op de nieuwe tijdelijke locatie in Venhuizen is inmiddels volledig in bedrijf: de bamboe producten worden hier opgeslagen en de leveringen aan klanten worden vanuit dit tijdelijke magazijn verzorgd. Intussen wordt in China voluit geproduceerd door de partnerproducenten van MOSO om zo snel mogelijk de voorraad weer op peil te krijgen.

MOSO-medewerker José de Ruijter-Luken: "Het is lastig te zeggen wanneer wij alle producten weer op voorraad hebben. Sommige klanten hebben nauwelijks iets gemerkt van de brand, doordat hun producten nog onderweg waren naar ons magazijn. Andere klanten hebben hun producten nog niet ontvangen, omdat de productie en het transport enkele maanden in beslag nemen. Per order wordt met onze klant besproken wat de beste oplossing is. Dit verloopt over het algemeen erg goed en gelukkig is er veel begrip en geduld."

De kantoorafdelingen zijn sinds deze week verhuisd naar het kantoorgebouw van IT-specialist Art-of-Automation in Hoorn. De werkzaamheden worden hier uitgevoerd totdat het hoofdkantoor in Zwaag is herbouwd, al werken bijna alle MOSO-medewerkers door het coronavirus momenteel vanuit huis. Commercieel directeur Arjen Veltman: "Meteen na de brand werd ons van alle kanten hulp aangeboden, onder meer door Rabobank en onze serviceprovider Art-of-Automation. Wij zijn hier ontzettend dankbaar voor. Hierdoor hebben we onze werkzaamheden niet hoeven stilleggen. Het was direct na de brand een groot voordeel dat onze data in de cloud is opgeslagen, waardoor wij direct toegang hadden tot alle klant- en ordergegevens. De oproep om vanwege het coronavirus thuis te werken waar mogelijk, leverde voor MOSO ook geen problemen op. Onze medewerkers staan nu vanuit huis via telefoon en e-mail direct in verbinding met onze klanten."

Wanneer de bouw van het nieuwe hoofdgebouw en magazijn van start gaat, kan De Ruijter-Luken nog niet zeggen: "We hebben contact met onze verzekeraar en de architect over de herbouw. Pas als het oude pand gesloopt is, kunnen we hier uitspraken over doen. Voorlopig kunnen wij met ons gemotiveerde team vanuit huis, ons nieuwe kantoor en magazijn onze klanten van dienst zijn en dat is voor ons nu het belangrijkste."

www.moso.eu


{LST_ITEMS:2041}

Op 15 maart heeft de Nederlandse regering de maatregelen in het kader van het coronavirus aangescherpt. Ook Forbo Flooring Systems neemt haar verantwoordelijkheid om verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan, volgens de richtlijnen, uitgegeven door het RIVM. "De gezondheid, veiligheid en het welzijn van u als onze klant en onze medewerkers staan voorop."


Forbo Flooring Systems geeft gehoor aan de oproep om werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken. "Onze werknemers hebben thuis alle middelen tot hun beschikking om u volledig van dienst te zijn. We maken waar mogelijk gebruik van technische communicatiemiddelen, zoals Skype. Wanneer een afspraak fysiek door moet gaan, volgen wij de richtlijnen die zijn afgegeven, zoals afstand houden, regelmatig handen wassen en geen verkoudheidsklachten of koorts hebben."

"Forbo ontwerpt en produceert bijna al haar vloeren in Nederland en we hebben voldoende product op voorraad om aan de vraag te voldoen. Met forbOnline, onze online webshop, zijn we voor rechtstreeks kopende klanten 24/7 bereikbaar voor het direct plaatsen van orders, het inzien van voorraden en track&trace van uw order."

"We zullen u maximaal ondersteunen. Onze werknemers hebben de kennis, ervaring, vakmanschap en passie om u maximaal te blijven ondersteunen in deze onzekere tijden. Onze afdelingen Customer Services en Techniek en Opleiding blijven bereikbaar voor al uw vragen, orders, leveringen en gewenste service."

"Om eventuele risico’s te beperken, hebben wij besloten om per direct bezoek aan onze sites op te schorten tot nader order. Uw accountmanager blijft beschikbaar om samen met u, bij voorkeur via mail, telefoon of Skype, de ideale vloeroplossing te realiseren."

"Onze website blijft actueel en bevat de meest recente informatie. Op onze website vindt u alle informatie over onze producten en segmenten. Tevens kunt u direct en eenvoudig vanuit de productzoeker stalen aanvragen voor uw project. Onze verbeterde vloerplanner is een geweldig hulpmiddel voor alle architecten, planners en eindgebruikers. Nieuw is de mogelijkheid om gratis uw eigen afbeeldingen te uploaden en zo alle vloeropties die Forbo in haar portfolio heeft in die foto te plaatsen."

"Wij zullen al het mogelijke doen om u te blijven ondersteunen en de service te verlenen die u van ons gewend bent. Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op via uw accountmanager of via contact@forbo.com. Wij houden u op de hoogte van eventuele wijzigingen."

Vanaf deze week kunnen ondernemers in de groene sector - ook wanneer zij niet zijn aangesloten bij Branchevereniging VHG - bij de VHG-Ondernemershelpdesk terecht met vragen over corona. VHG neemt hiermee het voortouw om de gehele sector zo goed mogelijk door deze crisis heen te loodsen.

VHG-directeur Egbert Roozen: “Heel Nederland is nu in de greep van het corona-virus. Ook ondernemers in onze sector hebben op allerlei manieren met dit virus te maken. Zij zitten met tal van vragen. Zoals; welke maatregelen kan ik nemen om mijn bedrijf onder de gegeven omstandigheden door te laten draaien? Hoe ziet een noodplan eruit? Wat betekent dit voor mijn medewerkers? Wat moet ik communiceren met mijn klanten? Wat kan ik doen als ik ineens minder werk heb? Hoe moet ik, in het uiterste geval, arbeidstijdverkorting aanvragen? Bij onze Ondernemershelpdesk komen hierover veel vragen binnen. We hebben intussen veel informatie en handvatten beschikbaar om op al deze vragen een antwoord te bieden.”

 

VHG heeft op zijn website www.vhg.org een aparte rubriek aangemaakt met vragen en antwoorden en allerlei handige tools. Via nieuwsbrieven ontvangen de aangesloten leden een regelmatige update met de actuele inzichten en veel gestelde vragen. De Ondernemershelpdesk is telefonisch (telefoon (030) 659 55 50) en per e-mail (ondernemershelpdesk@vhg.org) bereikbaar. Egbert Roozen: “Deze corona-crisis is ongekend. Als VHG staan wij voor onze groene sector en willen wij ondernemers een flinke steun in de rug geven om deze onzekere tijd door te komen. We maken ons er met de juiste ondersteuning en informatievoorziening sterk voor dat dat gaat lukken. Neem daarom contact met ons op en stel gerust je vragen!”
 

Branchevereniging VHG behartigt de belangen van de ondernemers in het groen. Bij VHG zijn in totaal 1.100 bedrijven aangesloten. Zij zijn actief in de aanleg en het onderhoud van particuliere tuinen, openbaar groen, dak- en gevelbegroening, interieurbeplanting en als boomspecialist. VHG wil namens de branche de gesprekspartner zijn die maatschappelijke en economische meerwaarde van groen onder de aandacht brengt bij politiek, institutionele partijen en burgers. De branche streeft maatschappelijk verantwoord ondernemen na en levert met haar diensten een bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van mensen. VHG legt vanuit dat oogpunt ‘de groene verbindingen’ naar mens en maatschappij.

www.vhg.org


{LST_ITEMS:2041}

Afgelopen week was Pfleiderer te zien tijdens het programma De Barometer op RTL Z. "De uitzending op RTL Z gemist?", zegt een woordvoerder van de fabrikant. "Niet getreurd deze kun je hier terug kijken en zo alles mee pikken over de circulaire spaanplaat van Pfleiderer!"



www.pfleiderer.nl


{LST_ITEMS:2041}


Verlichting

Hoogste tijd voor wat anders dan corona-nieuws, moeten ze bij Zumtobel gedacht hebben. Het verlichtingsbedrijf meldt blij dat het met drie producten twee awards heeft gewonnen.

Het gaat om de producten Light Fields III, Ecoos II en Supersystem. De drie armatuurseries werden gelauwerd met de Red Dot Design Award en de iF Design Award.

Light Fields III is een lichtgevend oppervlak, EcoosII een minimalistisch armatuur voor in het kantoor, en Supersystem is een integrale collectie van zorgvuldig geminimaliseerde lichtgereedschappen, bedoeld voor architecturale verlichting.

Prijzen winnen is voor Zumtobel overigens niet nieuw. Volgens de woordvoerder won de lichtfabrikant zijn eerste prijs al in 1963. 

www.zumtobel.com


{LST_ITEMS:2041}

Tot 1 juni zijn zoals bekend alle evenementen en bijeenkomsten geannuleerd. Overheid en RIVM roepen op om zoveel mogelijk thuis te blijven. "Nog nooit werkten zoveel mensen noodgedwongen thuis, met alle uitdagingen die daarmee gepaard gaan", aldus de NSVV. De organisatie geeft informatie over de wijze waarop één van die uitdagingen - het realiseren van het juiste licht op de werkplek - beantwoord kan worden.
 

"Er wordt veel gesproken over de uitdagingen om vergaderingen online te organiseren en om vanuit huis toegang te krijgen tot alle nodige bestanden", aldus Juliëtte van Duijnhoven,voorzitter Kernteam Indoor van de NSVV. "Qua gezondheid worden er veel adviezen gegeven over een goede werkhouding, de ergonomie van de werkplek en het belang van regelmatig bewegen. Lopen mensen op kantoor nog regelmatig naar de printer, een collega of naar de koffiemachine, thuis gebeurt dit veel minder en een slechte werkhouding kan onder andere leiden tot RSI, rug-, nek- en schouderklachten. Een aspect dat nog niet naar voren is gekomen in de huidige adviezen voor de thuiswerkers is het licht."

Er is veel onderzoek gedaan en er is nog steeds veel onderzoek gaande naar de effecten van licht op de mens; zowel voor het visueel presteren van de mens als voor de gezondheid van de mens. "Veel van deze onderzoeken vinden plaats in kantooromgevingen. Uit al die onderzoeken blijkt dat het van essentieel belang is dat iedereen een correct verlichte werkplek heeft om taken goed uit te kunnen voeren. Ook de thuiswerker moet een correct verlichte werkplek creëren waarbij alle werktaken goed uit te voeren zijn."

"De hoeveelheid licht die een thuiswerker op zijn of haar oog krijgt bestaat uit daglicht en kunstlicht", stelt Van Duijnhoven. "Er is bewezen dat daglicht bijdraagt aan een plezierige omgeving waarin men over het algemeen aangeeft productiever te zijn. Een belangrijke tip voor alle thuiswerkers is: creëer een werkplek vlakbij een raam zodat je een prettig uitzicht hebt waar je vooral veel daglicht kan ontvangen. Is de hoeveelheid daglicht niet genoeg (bijvoorbeeld op een grijze dag of in de avonduren), dan is het noodzakelijk de hoeveelheid licht op de werkplek aan te vullen met kunstlicht."

Dat betekent niet dat meer licht altijd vanzelfsprekend beter is. "Je kunt namelijk door grote hoeveelheden licht ook verblind worden. Verblinding kan bijvoorbeeld optreden door direct zonlicht, direct kunstlicht, reflecties via verschillende oppervlaktes (denk aan witte muren of bureaus), of reflecties via beeldschermen. Denk na over je kijkrichting ten opzichte van het raam. De optimale werkplek is vaak een plek parallel aan het raam om zo directe verblinding en directe schaduwen te voorkomen. De afstand tot het raam, de kijkrichting en de kunstlichtbronnen die aanwezig zijn in de ruimte zijn vaak eenvoudig aan te passen door de thuiswerker zelf."

Andere parameters die van invloed kunnen zijn op de hoeveelheid licht op de werkplek zijn onder andere de oriëntatie van het raam vlakbij de werkplek (of je bijvoorbeeld op het noorden of het zuiden uitkijkt), de reflectiefactoren van de wanden, het plafond, en de vloer en de grootte van de ruimte waarin de werkplek zich bevindt. "Deze factoren zijn waarschijnlijk lastiger aan te passen. Momenteel wordt er op de TU Eindhoven onderzoek gedaan naar de optimale werkplek."

NSVV - samen met Dutch Daylight - geeft de volgende tips voor het licht op de thuiswerkplek:
 

  • Zorg voor voldoende (dag)licht
  • Vermijd verblinding
  • Creëer een werkplek dichtbij en parallel aan een raam
     

Referenties:
 

CBS Statline. (2018). StatLine – Werkzame beroepsbevolking; thuiswerken. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83258NED/table?ts=1520931397078
 

Galasiu, A. D., & Veitch, J. A. (2006). Occupant preferences and satisfaction with the luminous environment and control systems in daylit offices: a literature review. Energy and Buildings, 38(7), 728–742. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2006.03.001
 

NEN (2011). NEN-EN 12464-1:2011 en – NEN.
 

NOS (2020). Ritme, gezond eten en bewegen: zo blijf je thuis mentaal gezond. https://nos.nl/op3/artikel/2327507-ritme-gezond-eten-en-bewegen-zo-blijf-je-thuis-mentaal-gezond.html
 

RIVM (2020). Nieuw coronavirus (COVID-19). https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19
 

Robertson, M. M., Huang, Y.-H., O’Neill, M. J., & Schleifer, L. M. (2008). Flexible workspace design and ergonomics training: impacts on the psychosocial work environment, musculoskeletal health, and work effectiveness among knowledge workers. Applied Ergonomics, 39(4), 482–494. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2008.02.022
 

RTL (2020). Van online vergaderen tot vpn’s: zo werk je veilig thuis | RTL Nieuws. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5057761/veilig-thuiswerken-vergaderen-vpn-corona
 

van Duijnhoven, J. (2019). Personal lighting conditions of office workers; Input for intelligent systems to optimize subjective alertness. PhD dissertation. Eindhoven University of Technology.


www.nsvv.nl


{LST_ITEMS:2041}

De gevolgen van de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) in Nederland zijn ook aan NSVV niet voorbij gegaan. "De komende tijd zullen wij daarom verschillende maatregelen nemen om zoveel mogelijk de verspreiding van het virus tegen te gaan. Hierbij volgen wij de aanwijzingen op van het RIVM."


"Wij hebben besloten de volgende bijeenkomsten daarom uit te stellen:

  • Gebruikerssessie Gedragscode Lichtberekeningen op 24 maart

  • Workshop Lichthinder 25 maart  


Deelnemers worden per mail geïnformeerd.


 

www.nsvv.nl

{LST_ITEMS:2041}

Het kon natuurlijk niet anders. De informatieavond in DesignPost Amsterdam over de laatste lichttrends van de naar het najaar verplaatste beurs Light + Building is verplaatst naar oktober.

Onlangs werd bekend dat Light + Building gehouden wordt van 27 september tot en met 2 oktober. De door Design Post Amsterdam samen met de Nederlandse Vereniging voor Verlichtingskunde (NSVV) te organiseren bijeenkomst 'Fascinating Lighting Design trends' wordt daarom gehouden op een nog nader te bepalen tijdstip in oktober. 

www.nsvv.nl


{LST_ITEMS:2041}


Ontwerp & Architectuur

Gaan we terug naar het cellenkantoor? Het is een mogelijkheid die geopperd wordt in een Volkskrant-artikel over de 'anderhalve meter-economie' die wellicht de komende tijd zal ontstaan als gevolg van de corona-crisis.

Momenteel zitten we vrijwel allemaal vanuit huis te werken. Maar hoe gaat dat straks, als de corona-maatregelen (hopelijk)ietwat versoepeld gaan worden? In het Volkskrant artikel wordt terecht gesteld dat het lastig is om op kantoor de vooralsnog cruciale anderhalve meter afstand te bewaren. Volgens Wim Pullen van kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) in Delft hebben werkgevers zo beknibbeld op ruimte dat er per werkende nog zo’n 0,7 werkplek over is. Daarmee wordt afstand bewaren in veel kantoren een ondoenlijke zaak, zo staat in het Volkskrant-artikel te lezen.

Volgens Wendel Post van Arbo Unie, die ook geraadpleegd is door de Volkskrant, biedt de huidige situatie de gelegenheid om opnieuw na te denken over het kantoor, die in de tekst betiteld wordt als 'intensieve vorm van menshouderij'. Post verondersteld dat de huidige crisis wel eens 'het laatste zetje' kan zijn richting het traditionele cellenkantoor.

Volgens Toby Ellson van Ernst & Young is dat te snel geredeneerd. Want er zijn tal van ruimtes die dan nog steeds een probleem zouden opleveren, zoals de kantine en de lift. Bovendien is het natuurlijk nog maar de vraag of kostenintensieve structurele oplossingen zoals ingrijpende verbouwingen van kantoorruimtes werkelijk de door gebouweigenaren gekozen oplossing gaat zijn voor wat - hopelijk - een tijdelijke situatie is. 

Het interessante Volkskrant-artikel - dat overigens nog veel meer aspecten bespreekt dan de werkvloer - is hier te lezen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-ziet-de-anderhalvemetersamenleving-eruit-de-dilemma-s-van-de-luchtvaart-tot-het-onderwijs~bc2b8663/


{LST_ITEMS:2041}

Herinnert u zich nog de bijdrage van Mvrdv aan de Expo 2000 in Hannover? Het drukbezochte paviljoen stond vol bomen. Dat Mvrdv nog altijd iets met bomen heeft, bewijst een actueel project in Rotterdam. Momenteel worden op het nieuwe depot van Boijmans van Beuningen vijfenzeventig bomen geplaatst.

Corana of geen corona. De meerstammige grote berken worden de komende twee weken door BAM Bouw en Techniek met een speciale kraan 35 meter omhoog getakeld en vervolgens geplant op het dak van Depot Boijmans Van Beuningen. Hier worden de bomen onderdeel van een groen dakbos met restaurant en spectaculair uitzicht over de stad.

Het paviljoen van Mvrdv op de Expo 2000.


Het bos is ontworpen samen met MTD landschapsarchitecten uit Den Bosch. De gekozen boom is de Betula pubescens, een zachte berk die maximaal tien meter hoog wordt en goed bestand is tegen de weersomstandigheden op het dak. De bomen zijn tussen de 10 en 15 jaar oud en zijn de afgelopen 3 jaar door boomkwekerij Ebben voorbereid op de nieuwe locatie op hoogte. Een speciaal watersysteem zorgt ervoor dat de bomen nooit droog staan.

www.mvrdv.nl


{LST_ITEMS:2041}

Sinds enkele weken dienen de Nederlandse ziekenhuizen als decor voor de strijd tegen COVID-19. Op de Intensive Care (IC) stijgt het aantal coronapatiënten sneller dan het aantal IC-bedden. De capaciteit van de huidige 1150 beschikbare IC-bedden zal naar verwachting van het RIVM op korte termijn veel te weinig zijn. Architectenbureau Gortemaker Algra Feenstra heeft in samenwerking met Interflow een plan opgesteld voor het realiseren van tijdelijke IC-plaatsen.

"Denkend aan China, waar binnen 10 dagen een noodhospitaal neergezet werd, moest hier in Nederland toch ook iets te verzinnen zijn? Hierop hebben we de handen ineengeslagen met Interflow, een gespecialiseerd bedrijf in het prefab en modulair bouwen, valideren en onderhouden van operatiekamers, (tijdelijke) laboratoria/cleanrooms en laminar air flow units."

"We hebben een IC-unit van tien IC-bedden en faciliterende functies ontwikkeld welke binnen zeer korte tijd in bijvoorbeeld bestaande sport- en beurshallen, leegstaande atria of ruimten in of rondom ziekenhuizen te plaatsen is. Het streven is om deze unit binnen 3-4 weken geproduceerd en gebouwd te hebben. Door specifiek van coronapatiënten uit te gaan, kunnen de bedden in een zaal worden opgesteld en zijn geen individuele kamers nodig. Hierdoor kan de gehele unit eenvoudig op onderdruk staan en kan personeel de beschermingsmiddelen aanhouden."

"Het ontwerp behelst zoals gezegd een IC-unit van tien IC-bedden. Een open opstelling met zorgposten in het midden zorgt voor een goed overzicht. Door de opstelling van bedden, kunnen bij een mogelijk tekort aan beademingsapparaten meerdere patiënten op één machine worden aangesloten. Alle ondersteunende functies bevinden zich binnen de unit, hierdoor zijn er zeer korte looplijnen voor het personeel. Zowel aanvoer als afvoer van goederen en afval kan via buitendeuren worden opgehaald zonder het zorgproces te verstoren."

De volledige unit wordt opgebouwd uit prefab wandelementen van standaardmaten. "Dit is nodig om snel en goedkoop te kunnen bouwen. Verder zijn de prefab-elementen grotendeels zelfdragend en is er weinig extra constructie nodig. Voor een veilige en schone omgeving krijgt de unit een eigen luchtbehandeling."

"Wij beseffen dat we slechts een deel van de puzzel aanbieden. Daarom zijn we op zoek naar andere partijen die geïnteresseerd zijn in het participeren in dit initiatief. We denken hierbij aan leveranciers van medische apparatuur, overig meubilair, maar ook aan zorginstellingen en overheidsinstellingen. Om het gehele plan van de grond te krijgen zal een integrale aanpak nodig zijn, waarbij een nabij gelegen ziekenhuis vanuit hun medische verantwoordelijkheid een grote rol zal spelen. Ondanks deze uitdagingen hopen wij hierbij ons steentje te kunnen bijdragen."

www.gaf.eu


{LST_ITEMS:2041}

Helemaal verrassend is het niet. Na aanvankelijk uitgesteld te zijn tot juni, is de Salone del Mobile in Milaan bij nader inzien uitgesteld tot april volgend jaar. Reden is natuurlijk de corona-uitbraak.

Het evenement staat nu op de rol voor 13 tot en met 18 april 2021.

https://www.salonemilano.it/en/

{LST_ITEMS:2041}

WELL, de organisatie achter het 'gezondheidscertificaat' dat de laatste jaren de nodige bekendheid heeft vergaard in de vastygoedsector, kondigt de oprichting aan van een taskforce, die zich gaat buigen over de vraag hoe gebouwen de opmars van virussen als het huidige Covid-19 kan stuiten.

Concreet gaat de taskforce zich volgens een woordvoerder bezighouden met het definiëren van de kritische rol die gebouwen, oerganisaties en gemeenschappen spelen op het gebied van onder meer preventie, weerbaarheid en herstel.

De taskforce wordt gevormd door Risa Lavizzo-Mourey (voormailig CEO van de Robert Wood Johnson Foundation en professor aan de University of Pennsylvania), Jonathan Fielding (professor aan de UCLA en voormalig directeur van het Los Angeles County Department of Public Health), Richard Carmona (de zeventien Surgeon General of the United States en professor aan de University of Arizona) en Joseph Allen (assistant professor en directeur van het Healthy Buildings program van Harvard’s T.H. Chan School of Public Health).

Voorts zal de werkgroep bestaan uit experts op het gebied van volksgezondheid, overheidsfunctionarissen, academici, architecten, ontwerpers en vastgoedmensen.

www.wellcertified.com


{LST_ITEMS:2041}

Corona of geen corona, de wereld draait natuurlijk gewoon door. Ook bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Men zoekt er een nieuwe rijksbouwmeester.

De reden hiervoor is dat de termijn van rijksbouwmeester Floris Alkemade op 1 september 2020 afloopt. De rijksbouwmeester heeft als adviseur van het Rijk een onafhankelijke positie. Het Atelier Rijksbouwmeester zorgt bij het Rijksvastgoedbedrijf voor de ondersteuning van de rijksbouwmeester. 
"Gezocht wordt naar een toonaangevende architect met hart voor de publieke zaak", Zo staat in de vacaturetekst die is geplaatst op de website van de Algemene Bestuursdienst. "Iemand met ruime ervaring in binnen- en buitenland met complexe vastgoedprojecten. Een inspirerende ontwerper met een integrale blik die de samenhang tussen het fysieke en sociale domein weet vorm te geven en te bewaken."
 

De functie van Rijksbouwmeester bestaat al 200 jaar. Belangrijkste taak van de Rijksbouwmeester is het adviseren over rijksvastgoed en ruimtelijke inrichtingsvraagstukken vanuit de ontwerpende disciplines architectuur, stedenbouw, erfgoed en landschapsarchitectuur. Daarnaast is de Rijksbouwmeester het boegbeeld van de vakwereld en het architectuuronderwijs. Ook is de Rijksbouwmeester voorzitter van het College van Rijksadviseurs.

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/


{LST_ITEMS:2041}


Overig nieuws

Net als elk bedrijf wordt Dataflex natuurlijk ook geconfronteerd met de ontwrichtende gevolgen van het corona-virus. Maar de fabrikant zit bepaald niet bij de pakken neer. "Zakendoen is met ons nog altijd heel makkelijk… nu zelfs meer dan ooit."

"We staan nog altijd voor u klaar! Misschien niet in ons hoofdkantoor, maar wel vanuit al onze thuiskantoren. Dus maakt u zich vooral geen zorgen en bel, mail, chat of skype gerust met ons. Wij helpen u graag!" En natuurlijk werken alle medewerkers met een Dataflex-product (zie foto).

www.dataflex-int.com


{LST_ITEMS:2041}


Net als in 'gewone tijden' probeert ook tijdens de corona-crisis elk bedrijf de eigen competenties zo goed mogelijk voor het voetlicht te krijgen. Neem Iotspot. De onderneming denkt dat het de terugkeer naar het kantoor dichterbij kan brengen. "Iotspot maakt social distancing op kantoor mogelijk", aldus een woordvoerder.

Iotspot biedt slimme oplossingen waarmee onder meer de bezetting van werkplekken gemonitord kan worden. Ook in 'corona-tijden' is dit volgens het bedrijf een zeer interessante propositie voor kantoorhoudende klanten.

"Voor organisaties waar werknemers niet thuis kunnen werken of die bezig zijn om de openstelling van het kantoorpand voor te bereiden, blijft de veiligheid en gezondheid van medewerkers op de werkvloer de belangrijkste prioriteit. Binnenkort mogen medewerkers op gepaste wijze terugkeren. Dat zal niet direct zijn zoals voor de uitbraak van het coronavirus. Zoals minister Eric Wiebes al aangeeft zullen Nederlandse ondernemers zich moeten richten op de '1,5-meter-economie'. Zo ook op kantoor."

Met de producten en diensten van Iotspot is het volgens de woordvoerder mogelijk om het aantal medewerkers dat naar kantoor komt te sturen, door de capaciteit en layout van werkplekken digitaal te organiseren. "Een gemaximeerd aantal werkplekken wordt in een app beschikbaar gesteld. Medewerkers moeten bij binnenkomst op kantoor aantonen dat ze een bureau in de app hebben geboekt. Dit voorkomt voor ieders veiligheid dat er te veel personen tegelijkertijd aanwezig zijn. Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van het personeel om aan de geboekte werkplek te gaan zitten en de social distance in de dagelijkse gang van zaken in acht te nemen."

“Het is belangrijk voor organisaties en voor onze economie dat mensen straks zo snel mogelijk weer aan het werk kunnen, maar het is cruciaal dat we de sociale afstand bewaren”, aldus Martijn Kors van Iotspot. "Het is een aangepaste en minimale variant van de Iotspot dienstverlening waarmee wij een bijdrage willen leveren bij het aangaan van de uitdagingen waar organisaties mee te maken hebben. De dienst is van tijdelijke aard, vanaf 6 april beschikbaar en in samenwerking met klanten door te ontwikkelen."

www.iotspot.co


{LST_ITEMS:2041}


BakkerElkhuizen presenteert een circulaire productlijn. De producten zijn gemaakt van 'oceaanplastic'.

"We beseffen dat de gevolgen van het Coronavirus (COVID-19) een impact heeft op veel bedrijven", aldus een woordvoerder. "Ons team doet er alles aan om de service en support die u van ons gewend bent te continueren. Vandaar dat we de introductie van de circulaire productlijn, gemaakt van gerecyclede plastic flessen vandaag voortzetten."

Het motto voor deze introductie is: 'Wilt u ook invulling geven aan duurzaamheid en circulariteit? Laten we samen de oceaan schoon te maken'. De productlijn bestaat uit een serie ergonomische producten, waaronder laptopstandaards en document holders. "We volgen de "3Rs" : Reducing afval, Reusing producten en Recycling materialen. Dit zijn de opties die als eerste moeten worden overwogen wanneer we proberen de ecologische voetafdruk van onze organisaties te verkleinen."

De producten zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar. "Standaard hebben we licht-grijs en groen in ons assortiment. Voor andere kleuren komen we graag met u in contact." Afhankelijk van de kleur is ongeveer 60 procent procent van het gebruikte materiaal in de circulaire producten afkomstig van gerecycled materiaal. "Het nieuw gemaakte product is echter 100 procent recyclebaar, zelfs de schroeven."

BakkerElkhuizen benadrukt dat 'geen compromissen gemaakt [zijn] voor de benodigde eigenschappen als draagkracht'. "Ook deze producten zijn net als acrylaat dus erg sterk."

www.bakkerelkhuizen.nl
 

{LST_ITEMS:2041}


Ook het International WELL Building Institute (IWBI) reageert op de corna-crisis. Het instituut maakt bekend dat het gedurende de rest van 2020 de prijs voor het behalen van de titel WELL Accredited Professional met 50 procent verlaagt.

Dit betekent dat het goedkoper wordt om het certificaat te behalen waarmee professionals op een geaccrediteerde manier kunnen helpen om gebouwen aan een WELL-certificaat te helpen. "Deze tijden bieden een unieke mogelijkheid om in jezelf te investeren door onderwijs", aldus Rick Fedrizzi, CEO van IWBI. En die kennis is nodig, aldus de WELL-topman. "We weten dat gebouwen, organisaties en gemeenschappen behoefte zullen hebben aan mensen die de diepe kennis en praktische vaardigheden hebben om ruimtes om te vormen inm plekken waar mensen het vertrouwen kunnen hebben dat ze optimaal kunnen preseteren."

IWBI heeft ook een werkgroep in het leven geroepen om om te gaan met het corona-virus en de kennis aangaande gezonde gebouwen nog beter te bundelen. 

www.wellcertified.com


{LST_ITEMS:2041}

Je moet wat, moeten ze bij FMN en TwynstraGudde gedacht hebben. Oorspronkelijk zouden de uitkomsten van het gezamenlijke onderzoek ‘Facility & Workplace Experience 2020’ gepresenteerd worden tijdens de conferentie World Workplace Europe, die van 18 tot en met 20 maart zou plaatsvinden in Amsterdam. De afgelasting als gevolg van de coronacrisis dwong de organisaties creatief te zijn. Het onderzoek werd nu gepresenteerd tijdens een 'webinar', een virtuele samenkomst van ruim tweehonderd belangstellenden.

'Workplace experience' verdient meer aandacht binnen facility management. Dat stellen branchevereniging FMN en Twynstra Gudde naar aanleiding van het onderzoek ‘Facility & Workplace Experience 2020’ dat TwynstraGudde in opdracht van FMN uitvoerde. Het onderzoek belicht naast de 'workplace experience' de marktomvang van de sector facility & workplace.

Tijdens het 'webinar' legden Sjoerd Memelink en Bote Scholtens uit wat de uitkomsten zoal behelzen. Zo werd uitgelegd dat 'workplace experience' van toenemend belang is omdat we meer en meer in een 'experience economie' leven: werknemers verwachten van hun werkgever - zeker wanneer er sprake is van een 'war on talent' - een werkplek die een 'beleving' biedt. De veronderstelling die ten grondslag ligt aan het onderzoek is dus dat facilitair managers de medewerkers van een organisatie als 'klanten' kunnen beschouwen.

Tijdens het webinar bleek dat deze 'interne klanten' eerst en vooral de doelmatigheid van hun werkplek hogelijk waarderen. Daarnaast zijn 'verbinding met elkaar', 'autonomie' en 'zingeving' belangrijk. Naast generieke drijfveren en waarden die voor alle organisaties van belang zijn, is volgens FMN en TwynstraGudde inzicht nodig in behoeften die specifiek zijn voor een bepaalde organisatie en doelgroep.

Het webinar was overigens niet alleen 'eenrichtingsverkeer'. Tijdens de drukbezochte virtuele bijeenkomst was er tevens een 'panel van experts', die middels vragen een aantal belangrijke details uit het onderzoek en de onderzoeksmethodiek naar voren haalden. Vragenstellers waren onder meer Corinna van Diepen-Knegjens (TwynstraGudde), Hans Topée (De Werkplaatsfabriek), Jan Gerard Hoendervanger (Hanzehogeschool) en 'onze eigen' Henk-Jan Hoekjen.


Het webinar was voor de aanwezigen een in de huidige omstandigheden prettige manier om met vakgenoten van gedachten te wisselen en kennis op te doen. Tegelijkertijd leerde de virtuele bijeenkomst ook dat er uiteindelijk niets gaat boven een 'gewone' samenkomst. Dat sentiment kwam ook naar voren in de antwoorden van de vragen aan het publiek. Hoewel het merendeel der aanwezigen aangaf tevreden te zijn over de eigen thuiswerkplek, was het antwoord op de vraag 'Heeft u ook zin om straks weer lekker naar kantoor te gaan' volstrekt helder. Een grote meerderheid klikte op 'Ja, kan niet wachten'.


Die mogelijkheid (om fysiek samen te komen) wordt overigens geboden. "Op dinsdag 30 juni (onder voorbehoud gezien de omstandigheden m.b.t. het coronavirus) organiseren FMN en TwynstraGudde een Workplace Experience Seminar", aldus een woordvoerder. "Tijdens dit seminar gaan we dieper in op de onderzoeksresultaten en kan je met de opdrachtgevers van twee casestudies in gesprek."

Het onderzoek Facility & Workplace Experience 2020 is op 1 april 2020 gepubliceerd en verkrijgbaar bij FMN en TwynstraGudde. Het webinar is hier terug te zien.


www.fmn.nl
www.twynstragudde.nl


{LST_ITEMS:2041}

Workplace experience verdient meer aandacht binnen facility management, Dat stellen branchevereniging FMN en Twynstra Gudde in een gezamenlijk persbericht. De uitspraak wordft gedaan op basis van het onderzoek ‘Facility & Workplace Experience 2020’ dat TwynstraGudde in opdracht van FMN uitvoerde.

Dit onderzoek belicht naast de 'workplace experience', de marktomvang van de sector facility & workplace die in 2019 is gegroeid naar een astronomisch bedrag van 75,8 miljard euro. Twee derde daarvan is blijkens de onderzoeksuitkomsten uitbesteed aan gespecialiseerde leveranciers.

"Het is opvallend dat ondanks de groeiende omzet en de toenemende professionalisering van deze markt, het inzicht in de drijfveren, waarden en behoeften van werknemers op de werkvloer nog vrij beperkt is", schrijven de organisaties. "Er zijn enquêtes genoeg, maar aan werknemers wordt zelden persoonlijk iets gevraagd. Wat verwachten de eindgebruikers eigenlijk van hun werkomgeving? Wat maakt een werkgever aantrekkelijk en welke rol kan de werkomgeving hierin spelen?" Het onderzoek Facility & Workplace Experience 2020 licht volgens FMN en TwynstraGudde een tipje van de sluier op.

In het kader van het onderzoek zijn interviews gedaan met 238 medewerkers van zes Nederlandse organisaties van verschillende omvang in publieke en private sectoren. "Er zijn enkele overeenkomstige drijfveren, waarden en behoeften, maar ook opvallende verschillen tussen organisaties en individuen. Wie als werkgever aantrekkelijk wil zijn, moet zich steeds beter verdiepen in de beleving van haar werknemers, want zij koesteren steeds hogere verwachtingen. Organisaties doen er goed aan om in te spelen op algemene factoren die voor iedereen van belang zijn, maar ook om inzicht te krijgen in onderwerpen die specifiek zijn voor de eigen organisatie. Facilitair managers en leveranciers van facilitaire diensten kunnen hier toegevoegde waarde creëren."

Uit het onderzoek komt een aantal generieke drijfveren naar voren. De onderzoekers noemen onder meer "de verbinding met elkaar (contact met collega’s en samenwerking), het hebben van autonomie (impact kunnen maken, zeggenschap over de manier van werken) en zingeving (leveren van een positieve bijdrage aan de maatschappij of voor klanten)."

Opvallend is volgens de onderzoekers dat doelmatigheid het vaakst is genoemd als belangrijke waarde van de werkomgeving. "De werkomgeving moet het werk goed ondersteunen, de werknemer moet er geen ‘last’ van hebben. Tegelijkertijd blijkt dat mensen plezier halen uit contact met collega’s. Dat leidt tot dilemma’s, want mensen komen op kantoor om samen te werken, maar klagen op andere momenten over een gebrek aan rust en privacy. Een andere veelgenoemde klacht is dat er te weinig werk- en overlegplekken zijn. Dit geldt vooral in een open werkomgeving. De uitdaging voor de FM-branche is om deze factoren met elkaar in balans te brengen."

Naast generieke drijfveren en waarden die voor alle organisaties van belang zijn, is volgens FMN en TwynstraGudde inzicht nodig in behoeften die specifiek zijn voor een bepaalde organisatie en doelgroep. "Meer specifieke drijfveren zijn bijvoorbeeld de (goede) naam van de organisatie en de aanwezigheid van culturele diversiteit. Het kan ook gaan om familiegevoel of gastvrijheid. Entertainment is eveneens soms van toegevoegde waarde. Slechts door alle generieke en specifieke factoren nauwkeurig in beeld te brengen, is het mogelijk gericht te investeren in passende huisvesting en faciliteiten. Het is opvallend dat leveranciers van facilitaire diensten daar tot nu toe gemakkelijk aan voorbijgaan ook al is de omvang van de markt nog nooit zo groot geweest als nu."

Het Facility & Workplace Marktonderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door TwynstraGudde in opdracht van FMN: de beroepsvereniging voor het facilitair domein. Het geeft naast actuele cijfers over de omvang van de facilitaire markt inzicht in actuele ontwikkelingen voor het vakgebied. Dit jaar staat de werkplekbeleving centraal. Volgend jaar zal, net als vorig jaar, de rol van de facilitair manager onderwerp van onderzoek zijn. Het onderzoek Facility & Workplace Experience 2020 is op 1 april 2020 gepubliceerd en verkrijgbaar bij FMN en TwynstraGudde. 

www.fmn.nl
www.twynstragudde.nl


{LST_ITEMS:2041}

Even een bericht over het pré-coronatijdperk Dura Vermeer meldt dat het in 2019 zeer goed geboerd heeft. ura Het bouwconcern zag in 2019 de bedrijfsopbrengsten met ruim 12 procent en het nettoresultaat met 38 procent verbeteren.

"We zijn trots op de behaalde resultaten in het voorbije jaar. Onze ambities zijn én blijven echter hoog. Wij willen met onze innovatieve toepassingen blijvend vooroplopen op het gebied van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, digitalisering en moderne arbeidsrelaties", aldus Job Dura, voorzitter Raad van Bestuur. 
 

Dura Vermeer heeft in het afgelopen jaar volop geïnvesteerd in haar vernieuwingsambities digitalisering, duurzaamheid en innovatie. Dit heeft onder meer geleid tot het ontwikkelen van circulaire concepten (De Circulaire Weg, verlichting “as a service”), het experimenteren en toepassen van bio-based materialen, de elektrificatie van materieel en het ontwikkelen van digitale oplossingen voor onder meer het uitvoeren van drone-inspecties, de inzet van virtual reality en apps voor kopers en huurders. Ook is een volgende stap gezet in virtueel bouwen met BIM met de introductie van de ontwerpmethodiek Generative Design en de inzet van scaled robotics (BIM-robotmobiel).

www.duravermeer.nl


{LST_ITEMS:2041}

Zo langzamerhand is uw thuiswerkplek (hopelijk) naar behoren ingevuld. Via diverse kanalen kwam de afgelopen weken een stortvloed aan tips. Om het af te leren nog een serie adviezen, ditmaals van Ed Bouterse, Head of Workthere in Europa.

1. Creëer een werkplek

"Kies een ruimte in je huis die je gaat gebruiken als kantoor. Ergens waar je een laptop of computer alle spullen die je nodig hebt voor je werk goed kwijt kunt. Als het mogelijk is, scheid deze werkruimte dan van de rest van je huis zodat je je goed kunt focussen. Denk ook aan de juiste bureauhoogte en zitpositie. En vermijd werken aan de keukentafel, want de afleiding om een kop koffie te zetten, een snack te pakken of om een wasje te doen draagt niet bij aan een productieve werkdag!"

2. Zorg voor routine
"Plan je dag en doe alsof je naar kantoor gaat. Als je normaal 's ochtends vroeg gaat sporten of naar een podcast luistert, blijf dit dan nu ook doen. Ga douchen en kleed je aan, want niemand zal zich productiever voelen in een pyjama! Zorg ervoor dat je goede gewoontes plant, zoals pauzetijden. Ook is het aan te raden om midden op de dag even uit je werkruimte te stappen. Je hersenen kunnen hierdoor resetten, het verbetert je humeur en het zal er bovendien voor zorgen dat je in de middag productiever bent."


3. Verbinden en samenwerken
"Op afstand werken betekent niet dat je niet verbonden bent met collega's en vrienden. Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee digitaal kunt vergaderen en effectief kunt samenwerken. Door zelfstandige taken af te wisselen met teamvergaderingen, gesprekken met klanten en contact met collega's, blijf je gemotiveerd."


4. Stimuleer je hersenen
"Als er geen collega's in de buurt zijn om mee te communiceren, maak dan van de gelegenheid gebruik om je hersenen op andere manieren te stimuleren. Als je liever in een rumoerige ruimte werkt, zet dan muziek of een podcasts op. Podcasts zijn fantastisch en het aanbod is enorm (inclusief een Savills-kanaal dat goed gevuld is met content uit de hele wereld!)."


5. Beperk afleiding
"Het is verleidelijk om werkzaamheden voor je uit te schuiven als je niet samen met je collega’s in je normale werkomgeving zit. Als je eenmaal je nieuwe dagelijkse routine hebt bepaald, zorg dan dat je dit vasthoudt. Het is heel makkelijk om afgeleid te worden door de kinderen, de postbode of de tuinman, maar maak ze in alle gevallen duidelijk dat je aan het werk bent. Hetzelfde geldt voor vrienden en buren die gezellig op bezoek willen komen."


6. Blijf in beweging
"Zorg ervoor dat je elke dag even naar buiten gaat om een frisse neus te halen. Maak een wandelingetje of ga lekker op je balkon zitten. Houd je ook vast aan je trainingsschema, want wie regelmatig sport zit beter in zijn vel. Er zijn tal van online work-outs en trainingsschema’s die je helpen om in beweging en gezond te blijven."


7. Sluit je dag af
"Net zo belangrijk als een goede start van de dag en het vasthouden aan je routine, is het afsluiten van je werkdag. Leg het werk op een afgesproken tijdstip neer en verlaat je werkomgeving om te vervolgens te ontspannen en ‘quality time’ te hebben met je familie en vrienden."


8. Bereik meer
"De huidige situatie brengt beperkingen met zich mee, maar kan ook voordelen bieden. Zo kun je de tijd die je bespaart op woon-werkverkeer gebruiken voor andere persoonlijke doelen. Heb je altijd al meer tijd willen hebben voor het lezen van een boek, voor kookexperimenten of voor een nieuwe hobby? Maak van de gelegenheid gebruik om na te denken en iets nieuws te ontdekken."

 

Workthere is een onderneming van Savills die zich geheel richt op het ondersteunen van bedrijven bij het vinden van flexibele kantoorruimte, hetzij een serviced office, coworkingruimte of gemeenschappelijke ruimte.

www.workthere.com


{LST_ITEMS:2041}

Rekening houdend met de waarschuwingen van de World Health Organisation en andere internationale organisaties werkt bijna heel Nederland met een kantoorbaan nu thuis. Volgens Zyxel is het belangrijk daarbij aandacht te hebben voor de veiligheid van de verbindingen.

Naar schatting zal het aantal thuiswerkers in ons land de komende weken de 2 miljoen overschrijden. "Deze snelle toename van het aantal mensen dat thuiswerkt via externe toegang tot het bedrijfsnetwerk brengt cyberdreigingen met zich mee; cyberhackers zien nu hun kans", aldus de aanbieder van veilige en betrouwbare wifi- en IP-oplossingen. "Met onder meer een VPN-verbinding is het mogelijk om de veiligheidsrisico's te minimaliseren."

Medewerkers die externe toegang hebben tot de IT-netwerken van bedrijven kunnen het nieuwe doelwit zijn van cyberhackers. Peter van der Putten, Head of Channel bij Zyxel Benelux: “In het kader van de maatregelen die binnen bedrijven zijn genomen, verwachten we dat het aantal thuiswerkers meer dan 2 miljoen zal bedragen. Voor sommige bedrijven is dit een versnelling in hun digitalisering. Daarbij moeten ze ook investeringen in het beveiligen van hun netwerkverbindingen.”
 

“We raden organisaties aan om Virtual Private Network (VPN)-verbindingen op te zetten om hun medewerkers toegang te geven tot hun servers of applicaties. Dit is de veiligste en gemakkelijkste manier om op afstand via het internet verbinding te maken met het centrale kantoor voor toegang tot alle bedrijfsmiddelen.” VPN is een technologie waarmee op afstand verbinding gemaakt wordt met een fysiek netwerk van een bedrijf. VPN-oplossingen installeren een netwerkstation dat is aangepast aan de computer van de thuiswerker en als een virtuele netwerkadapter fungeert, waardoor de thuiswerker een IP-nummer op het bedrijfsnetwerk krijgt. Op deze manier krijg hij of zij toegang tot alle toegestane applicaties of lokale IP-adressen.

Daarnaast helpt een ​​goed gestructureerd firewall-apparaat om thuiswerkers te beschermen tegen de beveiligingsproblemen. Zyxel's ATP-serie ZyWall Firewall-apparaten bieden een volledige oplossing met geïntegreerde kunstmatige intelligentie, meerlaagse bescherming, en geavanceerde VPN-functies (SSL VPN & IPsec VPN). Daarmee kunnen medewerkers die op afstand werken op een veilige manier met hun kantoornetwerk verbinden.

Zyxel doet de volgende aanbevelingen aan thuiswerkers en bedrijven tegen hackers: 
 

  • Gebruik voor veilige toegang op afstand altijd een geschikt firewall-apparaat in het kantoornetwerk dat is geconfigureerd voor een maximaal beveiligde omgeving.
     

  • In het kader van cyberbeveiligingsmaatregelen verleen je alleen toegang tot belangrijke services met tweestapsverificatie (2FA).
     

  • Verbind met het bedrijfsnetwerk via VPN en vergelijkbare gecodeerde communicatiemethoden.
     

  • Sta geen externe verbinding met het kantoornetwerk toe zonder VPN.
     

  • Zorg ervoor dat het bedrijfspersoneel zich houdt aan het beveiligingsbeleid.
     

  • Controleer of de computers die op afstand toegang krijgen tot het bedrijfsnetwerk alle besturingssysteempatches geïnstalleerd hebben en of de antivirussoftware up-to-date is.
     

  • Zorg ervoor dat medewerkers alleen toegang hebben tot de systemen waartoe ze rechten hebben, in overeenstemming met hun functie.
     

  • Informeer medewerkers dat ze hun logingegevens voor externe toegang met niemand mogen delen.
     

  • Zorg ervoor dat medewerkers die recentelijk hun baan hebben verlaten of medewerkers die om welke reden dan ook zijn losgekoppeld van het bedrijf, externe toegang wordt ontzegd.
     

  • Zorg ervoor dat de VPN-wachtwoorden van ex-medewerkers zijn uitgeschakeld.
     

Tips voor thuiswerkers:
 

  • Vernieuw het computerwachtwoord voordat je de door het bedrijf geleverde computer mee naar huis neemt.
     

  • Houd apparaten, zoals mobiele telefoons, laptops en tablets die voor werk worden gebruikt, weg van familieleden, vooral kinderen.
     

  • Wees alert en waakzaam voor phishing-e-mails die over de Coronavirus-uitbraak gaan.
     

www.Zyxel.nl


{LST_ITEMS:2041}

Het onlangs vanwege de corona-crisis afgelaste World Workplace Europe wordt binnenkort gehouden als virtueel event. Dat meldt mede-organisator FMN.

"Omdat de organisatie toch graag actuele kennis wil delen, zeker waar die van toepassing kan zijn op de huidige corona-maatregelen, organiseert FMN samen met IFMA van 6 tot 8 mei aanstaande WWEU Virtual Event", aldus FMN.

Het event biedt een groot aantal interessante virtuele sessies met de sprekers die oorspronkelijk gepland stonden voor de WWEU20, die enige tijd geleden in Amsterdam gehouden zou worden,

www.fmn.nl


{LST_ITEMS:2041}



Vacatures
   
Bekijk hier    vacatures uit uw vakgebied.
Bent u abonnee? Dan kunt u gratis
uw vacature 
plaatsen!
 Mail: info@insideinformation.nl


Projecten
Kijk  hier  voor een overzicht van actuele projecten. Heeft u ook een interessant project? Mail: info@insideinformation.nl
 


Nieuwsarchief
Kantoor- en Projectmeubilair

Vloer, Wand & Plafond

Verlichting

Ontwerp/Architectuur

Overig nieuws

Archief voor oktober 2006


Rubrieken
Kennistafel
Columns

Tekst en Uitleg

Cartoons
 


Agenda
Agenda-overzicht >

 

23 t/m 25-06 2020
Material District
Rotterdam
rotterdam.materialdistrict.nl